Jump to content

vinglig styrning


Marty

Recommended Posts

Hej

Jag har problem med styrningen på min -65:a. jag har gjort framvagnsinställning, bytt alla bussningar samt krängningshämmarstag. Bilen går hur fint som helst i upp till fem mil varje gång sedan blir den vinglig. Ungefär som att köra i snöslask som frusit och blivigt spårigt. Jag undrar nu vad det kan vara som är galet? Har inget kännbart glapp någonstans. Kan det vara däcken ? det är maxxis däck köpta på Alven och Ingvarsson som gått ca tusen mil. Vilka däck skulle rekommenderas? Jag vill ha 195 70 14 med vit rand.

Tacksam för tips.

Med vänlig hälsning Martin

Link to comment
Share on other sites

Jag åker på vitour galaxy med vit rand sedan ett par veckor, ett lågpris däck 1000 kr med montering. Bilen går alldeles utmärkt åkte 20 mil igår Har 195 70 14 fram och 205 70 14 bak.

Link to comment
Share on other sites

hej

jag har maxxis 205 70 14 som är H klassade och dessa är hel ok enligt min mening. Det finns inte så många däck till 14 tum idag . Michelin och Vredestein har V klassade däck för ca 2500 - 4000 st vilket jag tycker är lite mycket med tanke på hur lite man kör . däcken blir ju gamla och hårda med tiden och då vill man byta. Jag har inte upplevt att däcken blir vingliga . Kan det vara styrsnäckan som beter sig konstigt när den blir varm.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
On 2015-06-07 at 12:12, Marty said:

Hej

Jag har problem med styrningen på min -65:a. jag har gjort framvagnsinställning, bytt alla bussningar samt krängningshämmarstag. Bilen går hur fint som helst i upp till fem mil varje gång sedan blir den vinglig. Ungefär som att köra i snöslask som frusit och blivigt spårigt. Jag undrar nu vad det kan vara som är galet? Har inget kännbart glapp någonstans. Kan det vara däcken ? det är maxxis däck köpta på Alven och Ingvarsson som gått ca tusen mil. Vilka däck skulle rekommenderas? Jag vill ha 195 70 14 med vit rand.

Tacksam för tips.

Med vänlig hälsning Martin

Hej,

 

Kan det kanske vara styrningen?  Vet att när man byter till ett kit typ Borgeson så upplever andra att bilen slutar vingla.

http://www.cjponyparts.com/borgeson-power-steering-conversion-kit-289-1965-1966/p/PSK11/

 

Monteringstips

http://www.examiner.com/article/borgeson-power-steering-box-install-tips-and-tricks

 

Monterar man dessutom ett quicksteeringkit så blir styrningen trevlig.

http://www.cjponyparts.com/quick-steering-kit-v8-m-s-gt350-1965-1966/p/S1MS3350K/

Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, NackaBosse said:

Kanske denna länk kan vara till hjälp.

 

Helt rätt, det är den beryktade kontrollventilen som är den största boven till glappande styrning på Mustang, kontrollventilen byggs bort med ett Borgeson kit då man har hydrauliken i styrsnäckan i stället och monterar ett fäste liknande det som sitter på bilar utan servostyrning där kontrollventilen satt. En styrsnäcka och en massa kulleder ger dock aldrig lika trevlig styrning som en kuggstång.

 

Byter man till en Borgeson bör man byta till en Saginaw-pump då originalpumpen har för dålig kapacitet, så ett kuggstångskit där man kan använda originalpumpen kanske inte är så dumt ändå då prisskillnaden blir liten?

Här är ett  http://cmc.speeddirect.com/customkititems.asp?kc=84513-250&eq=

 

Det har funnits ett billigt kuggstångskit som heter Aeroform och sett exakt likadant ut som Steeroids-kitet som Speeddirect säljer (se länk ovan) men jag kan inte hitta Aeroform-kitet längre?

 

Är det någon här på forumet som monterat ett kuggstångs-kit och har någon rekommendation ?

 

 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...