Jump to content

Kvalitet på nytillverkade mellanaxlar


Recommended Posts

Jag har problem med vibrationer i mellanaxeln på min Mustang 65:a med 289 V8 och C4 automatlåda. Har försökt åtgärda genom att balansera m h a slangklämmor med klent resultat. Överväger att köpa ny mellanaxel från CJ Ponyparts. Är det någon som har erfarenhet av kvaliteten på deras mellanaxlar? Bra eller dålig?

Jag är själv rätt ny Mustangägare och har pratat med "experter" om problemet. Den ena påstod att detta är ett problem som drabbar nio av tio Mustanger, den andra angav åtta av tio! Om detta stämmer, är det ett resultat av bristande kvalitetskontroll eller konstruktionsfel?

Link to comment
Share on other sites

Bilen är 50 år. När den sattes ihop var allt balancerat tillsammans - sen har ngn bytt knutkors och inte fått ihop det på samma sätt... balancera professionellt innan du köper ny - tycker jag :-)

Link to comment
Share on other sites

Jag är rätt säker på att den mellanaxel som sitter i bilen inte är den ursprungliga utan en av dessa nytillverkade. Originalaxlarna tillverkades av heldragna sömlösa rör. Denna axel är tillverkad av ett sömrör. Detta är en anledning till min skepsis mot nytillverkade icke original.

Var kan man få en professionell balansering?

Link to comment
Share on other sites

OK, jag förstår... Känner inte till ngt företag i din landsände, men i Stockholm har vi Svea Bil som gjort detta sedan Hedenhös. De borde inte vara de enda i Sverige tycker jag - någon annan som har erfarenhet av detta??

Link to comment
Share on other sites

Kardaner lever ibland sina egna små liv har jag fått erfara sista åren...

Så länge kardanen är balanserad rätt så spelar det mindre roll om det är sömlöst eller svetsad tub men givetvis vill man köra sömlöst precisionsrör så långt det är möjligt. De svetsade är ej heller riktigt runda utan lite "ägg" nånstans. Det är givetvis viktigt att den också är rak och inte för mycket banan form. Då får man om möjligt rikta lite innan balans.

Bra skick på alla knutfattningar är ett måste på en stång som vart med i kanske 40 år, tajt o givetvis glappfritt - korset ska ha viss tröghet.

Kolla även att yoket i lådan är "lagom" glappt, är bussningen i struten sliten så kan stången sticka iväg redan här.

I övrigt tycker jag Fords originalstänger håller rätt bra kvalite även de lite äldre - vi körde originalkardan på en Fox som levererade 930 hjulhästar och minst lika många newton.

Se till att den blir balanserad på yoket fram och korset bak så blir det så nära "live setup" som möjligt. Men detta har alla koll på som bygger och spinner kardaner idag.

O ja - vi tillverkar och balanserar kardaner också :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...