bosarpan July 25, 2015 Report July 25, 2015 Hej .Jag har problem med dåligt oljetryck till ena sträckaren till kamkedjan.Trodde d va fel på själva sträckaren men så va inte fallet.Bilen i fråga är en svt cobra 04 och oljetrycket är bra i själva motorn och till sträckaren på förarsidan.Har bytt sträckarna men hjälpte inte. Citera
Tbird July 25, 2015 Report July 25, 2015 Vilken? Finns 2 på varje sida.En mellan vevaxel och avgas kam och en mellan avgas kam och insugs kam.Hur vet du att det är dåligt oljetryck till sträckaren? Citera
bosarpan July 25, 2015 Author Report July 25, 2015 Helt säker är ja inte,men det låter precis som det är kedjan som rasslar och sträckarens mothåll var slitet i kuggarna o det tyder troligtvis på att det är dåligt oljetryck till den sträckaren.Den låter inget när den är kall o har testat med tjockare olja 5-50 men det hjälpte inte så värst mycket.Om det vore nåt allvarligt så hade ju motorn pajat .Var på väg till västerås när det började låta illa och ja åkta hem ifrån västerås till jönköping. Citera
Tbird July 25, 2015 Report July 25, 2015 Först och främst dessa motorer MÅSTE 5W20 användas, står på oljepåfyllningslocket.Om du inte vet så det sista som får smörjning är kammarna, får inte dessa smörjning så förstår du vad som händer, om inte = nya toppar.Många som varvar dessa motorer (och byggda för det) går till 0W10 men det är överkurs.Till problemet.Hoppsan nu förstår jag inte helt och hållet. Mothåll slitet i kuggarna?Vilken sträckare? Du har inte svarat på frågan i första svaret. Citera
bosarpan July 25, 2015 Author Report July 25, 2015 har inte en aning vilken sträckare det va men den som satt där var av stål och kan bara röra sig utåt för de är självlåsande den modellen.Är då oljetrycket dåligt så orkar inte kuggorna i längden och kuggar då över.Obs det va inte jag som plockade isär motorn.Men ja hämtade delar så ja vet lite va det är frågan om.Obs testade bara med 5-50 på tomgång.Kör alltid på 5-20 annars.Mycket stillestånd denna säsongen och ett antal tusen fattigare. Citera
Tbird July 25, 2015 Report July 25, 2015 Du har totalt fel...Dessa olje sträckare kuggar utåt när det är oljetryck, kan inte gå bakåt.Därför är ett vanlig modifiering att man tar bort de sista 2-3 kuggarna för att slippa överspända kjedjor (detta gäller endast sträckarna för kjedjan mellan vevaxel och avgas kammarna).Har du bilder på de gamla grejerna???Har själv renoverat en 2003 Cobra motor, då talar vi inte om tusen tals kronor utan om 10 tusentals kronor (inga billiga motorer att renovera).Som tillägg håller nu på att renovera en syster motor.. till en Lincoln Mark VIII också en 32 ventiler motor.Hur många i Sverige har renoverat mer än en 32 V 4.6? Hur många i Sverige har stressplatta för dessa motorer? Citera
bosarpan July 25, 2015 Author Report July 25, 2015 Vad jag fortfarande inte vet.Vad har du för problem?Odjud ifrån kamkedjan troligtvis av att den slackar.rasslande ljud. Citera
Tbird July 25, 2015 Report July 25, 2015 Kan du skicka eller lägga upp bilder på de utbytta delarna?Vill hjälpa dig, men måste ha mer fakta.Har han som grötade i motorn erfanhet med 32V 4.6l ? Citera
1096 July 26, 2015 Report July 26, 2015 På denna maskin fick vi tryckfall på ena toppen (passagerarsida) pga en liten bit packningsmaterial eller liknande fastnat i det lilla oljemunstycket bak i toppen. Tydligen rätt vanligt också. Men det skramlade aldrig något... bara lågt oljetryck (vi hade mätaren på det hållet). Citera
Tbird July 28, 2015 Report July 28, 2015 Sorry, varit borta från internet ett par dagar.Jag håller med dig John, sträckarna går bara utåt och om du även har dåligt oljetryck så slackar/skramlar inte kedjorna.Oftast tar överfallen till kammarana stryk, sist i kedjan för oljan.Ser också att du har en del special verktyg för dessa motorer.Det vanligaste problemet med modular motorerna som får en att tro att det är kamkjedje problem är lash adjuster (innan överliggande kammar kallades det hydralisk lyftare). Men är man van vid gamla jänke motorer förstår man att knattrandet kommer från lyftarna.En fråga som är riktigt intressant.Är motorn innan du hade problem, helt original och oöppnad? Citera
bosarpan July 28, 2015 Author Report July 28, 2015 Kamkedjesträckaren har ju små kuggar som gör att d låser och inte kan gå tillbaka.Men på den sträckaren har kuggorna blivit utslitna pga av dåligt oljetryck .Så vi testade en sträckare i plast som är hydralisk som ford kör med orginal men det hjälpte ju inte för det är för dåligt oljetryck fram till sträckaren.Frågan är varför inte den får tryck. Citera
Tbird July 29, 2015 Report July 29, 2015 I varje topp sitter det en olje strypning.Strypningen sitter under kamaxel överfallet (avgas kammen om jag inte missminner mig).Vänster sida (förar sida) längst fram och höger sida längst bak.Oljan kommer in från blocket via överfallet sen genom strypningen.De delar som sitter efter strypningen är kamaxel överfall, lash adjuster, vipparmar och kedjesträckare.Har du otur så ligger det något i vägen där.http://www.modularfords.com/threads/212786-Tumble-port-heads-plugs-in-oil-galley-Where-Where-not Citera
bosarpan July 31, 2015 Author Report July 31, 2015 Tack för all hjälp.nu ska ja börja felsöka.Rätt trött nu på den här skitbilen Hade ju inte tänkt att den skulle va så här mycket krångel med en svt cobra. Citera
Tbird July 31, 2015 Report July 31, 2015 Jag frågade förut om motorn har varit isärplockad, fick inget svar.Det är viktigt att veta, för då kan det vara en del andra saker som man måste kolla extra noga.Vanligt fel om man plockat isär topparna är att det blandas med kamlager överfallen mellan topparna, vilket man inte ska göra.Finns en hel del som portar toppar i USA som gjort detta med följd att topparna har blivit bra båtankare.Kamaxel överfallen har inte några lager (precis som på motorcykel motorer) de är endast honade i specialmaskin till rätt mått för just den platsen.Risken är jättestor att antingen så får man för litet eller för stort spel.För litet då brukar lagerbanorna gå sönder pga dåligt med olja och om det är för stort då försvinner för mycket olja och andra delar i toppen blir drabbade pga. dåligt med olja.De enda kedjepännarna som man ska använda är Ford original som är gjorda i metall. De i plast kan användas till mildare maskiner.Det kan gå värre, detta hända mig och det är därför som jag börjar få kunskap om 4.6 32Vhttp://www.mustangclubsweden.org/threads/19054-Cobra-2003-motor-renovering-plus-annat Citera
bosarpan July 31, 2015 Author Report July 31, 2015 Det är håkan pryts bil ja köpte så den är nog väl ihopsatt.Men d verka ju inte hjälpa. Citera
bosarpan September 22, 2015 Author Report September 22, 2015 Problemet är funnet. En plugg saknades i toppen så oljan tog den vägen ut.Därför inget tryck till kamkedjesträckaren.Plocka ut motorn för att lyfta ena toppen pga att motorn är pinnbultad.O nu minst 50000 kr fattigare så kanske ja kan få köra min SVT Cobra felfri en stund.Att så litet fel kan rasera en så trevlig bil ,men ack den som ger sig..Tackar rt jonson i Jönköping för all hjälp. Citera
Tbird September 22, 2015 Report September 22, 2015 Klart otrevligt att se att något saknades.Är klart intresserad att se exakt vad som saknades.var det en av strypningarna i toppen? Vill se en bild så jag vet och inte gör samma fel (håller nu på med en motor till en Lincoln MKVIII).Låter inte som du gör det själv när jag ser priset...Om du gör själv så finns det vissa andra saker du ska göra nu när motorn är isärtagen.Vill hjälpa så du i slutändan blir riktigt nöjd.Delar som ska beställas plus en del maskinjobb.Rekomenderar det för hållbarhet plus bästa prestanda.1. Byta bultar till kammarna, om det är original kammar så är det M10, de ska bytas till ARP 1/2 pinnbult med ARP tjock bricka, tar med sig maskinarbete på alla 4 kammarna.2. Köpa från james Hell kamkedjesträckare ombyggnadssats för övre passagerar sidan, sitter original på fel sida från Ford.(jag har inte gjort detta och ångrar mig bittert, då detta kom ut ca 6 månader efter jag hade satt ihop min motor).3. Pinnbult istället för bult för svängdämpare, tar med sig maskinarbete (inte helt nödvändigt om man använder original "cage", grövre ARP pinnbult som förankras under första ramlagret plus en väldigt tjock ARP bricka).5. Kolla hur många gängor för tändstift i topparna, sena 2003 blev uppgraderade från 4 varv av gängor till 9 varv. Du ska ha 9 varv annars gillar du inte när tändstift flyger ur. (har själv 9 varv men mina toppar som jag köpte ifall att de var förstörda har 4 varv, ska köpa grejer som heter lock n stitch för att fixa mina backup toppar, detta sker inom några veckkor om du är intresserad).Kan hjälpa dig med det mesta för detta pga. jag gillar dessa motorer. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.