Jump to content

Nästa huvudbry - försäkring


pony

Recommended Posts

Nu har bilen regbesiktigats och jag är på väg att skaffa en försäkring.

Ringde länsförsäkringar, och jag uppfyller alla deras krav, förutom garaget. Max 4 bilar. Ingen dispens.

Jag har bilen ståendes i ett flerbilsgarage (mer än 30 bilar) där det krävs elektronisk nyckel både för att komma in och ut ur garaget.

Skulle gärna vilja ordna försäkringen så snart som möjligt. Tips emottages tacksamt!

Link to comment
Share on other sites

Sammanställer svaren jag får här medan jag frågar runt

MHRF - Kräver att det finns max 30 bilar. Överstigs detta så krävs det att man har bur som bilen står i som går att låsa

Länsförsäkringar - Max 4 bilar i garaget. Ingen dispens.

Bilsport & MC - Max 8 bilar i garaget. För större garage, och utan bur, så krävs det en redogörelse från fastighetsägaren för vad som skett i garaget senaste 2 åren (bilstölder, inbrott, brand) och vilka säkerhetsanordningar som finns.

Så nu befinner jag mig i Malmö, med garageplats, men där försäkringen inte gäller.

Link to comment
Share on other sites

Uppdatering. Måste ju försäkra bilen, så jag ringde Länsförsäkringar för att skaffa en försäkring under tiden jag löser med att hitta en entusiastförsäkring. Befarade det värsta, men blev positivt överraskad.

Helförsäkring med Länsförsäkringar gick på 1900 kr. Ställer jag av den på vintern så går den över till avställningsförsäkring och mellanskillnaden betalas tillbaka. Enligt killen jag snackade med så blir nog totalkostnaden för mig på en helförsäkring med avställning från Okt-Maj, efter återbetalning ca 1100 kr.

Bra tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

Uppdatering. Måste ju försäkra bilen, så jag ringde Länsförsäkringar för att skaffa en försäkring under tiden jag löser med att hitta en entusiastförsäkring. Befarade det värsta, men blev positivt överraskad.

Helförsäkring med Länsförsäkringar gick på 1900 kr. Ställer jag av den på vintern så går den över till avställningsförsäkring och mellanskillnaden betalas tillbaka. Enligt killen jag snackade med så blir nog totalkostnaden för mig på en helförsäkring med avställning från Okt-Maj, efter återbetalning ca 1100 kr.

Bra tycker jag.

Tror vi har samma försäkring, men jag har aldrig orkat att ställa av den! Men det kanske man skulle ta o göra!!!

Link to comment
Share on other sites

Tror vi har samma försäkring, men jag har aldrig orkat att ställa av den! Men det kanske man skulle ta o göra!!!

Är ni fattiga eller? Jag betalar 600kr i månaden och orkar inte ställa av den trots att den kommer stå i två månader...

Link to comment
Share on other sites

Är ni fattiga eller? Jag betalar 600kr i månaden och orkar inte ställa av den trots att den kommer stå i två månader...

Nej du fattig kan jag nog inte ställa mig till. Men ekonomisk kan jag vara om jag orkar! Oj ska du ställa av bilen i 2 månader.Det kan jag säga att det skulle inte ens många orka göra för den lilla tiden, men det finns nog någon som behöver göra det. Vi andra med gamla bilar låter dom stå i lite mer en 2 månader! typ 5 månader, o då kan det vara lönt att gör detta, så det är nog därför många ställer av dom eller funderar på det! O alla har inte ärvt pengar m.m. (För så fet är inte lönen på att köra lok o buss) Så för en del kanske måste ställa av dom pga det finns flera hål en bara hobby bilen för barn familjer m.m. Vem vet jag kanske har fel o du rätt!!

Link to comment
Share on other sites

Är ni fattiga eller? Jag betalar 600kr i månaden och orkar inte ställa av den trots att den kommer stå i två månader...

Varför betalar du inte 1000 kr i månaden när du ändå är igång? Den som betalar mest vinner!

Link to comment
Share on other sites

Minst 1000:- i månaden skatt o försäkring på min Shelby klart man ställer av bilen då man inte använder den. garage försäkringen kostar ca 100:- i månaden och det sköter försäkringsbolaget galant,

Men en gammal veteranare ser jag som onödig att ställa av då den kostar max 100:- i mån om man har mhrf försäkring o skatt betalar man inte....

Link to comment
Share on other sites

500 Spänn i månaden hos Folksam i 4 år (tidigare Salusansvar).

Inga särskilda krav förutom att den måste stå i garage.

Kan tillägga att jag haft det här priset sen jag var 21. Jäkligt bra pris för en ung man.

Edit: 66:a med en 302:a och automat.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...