Jump to content

351 från 1990 i en 70mustang ? Bra motor? E9AE 6015 AA 10 017


Blomdahl94

Recommended Posts

Hej funderar på att köpa en 351 istället för 302an jag har. (Båda är i behov av renovering)

Har hittat en 351a från 1990 MOTORBETECKNING E9AE 6015 AA 10 017

Det jag har funderat på att göra är att passa på och köpa ett strokerkitt från USA då jag ändå vill renovera. Det jag funderar på är om den motorn är en bra grund eller är det bättre att satsa på någon äldre? Kanske man slipper köpa alutoppar om det är bättre toppar på en så pass "ny" motor? För och nackdelar med äldre/nyare?

Vad jag har sett så är det ungefär samma priser på reservdelar och mycket som passar emellan?

Har hört mycket bra om att stroka 302 till 347 men är ändå sugen på 351 till 408.

Det jag hade tänkt är:

Strokerkitt

Förgasare

Insug

Vassare kam

Ev alutoppar (Om det behövs på en 1990?)

Tacksam för hjälp:cool:

Link to comment
Share on other sites

Det beror på vad du menar med bra?

Ingen 351a har några större nackdelar.

Toppar måste du alltid byta de är alltid skräp och speciellt när du strokar då måste du ha toppar som klarar volymen

Satsar du på mycket effekt säg sisådär +600hk så måste du köpa nytt block.

Att bygga själv är dyrast men kanske roligt (om det blir bra)

Köpa en färdig byggd motor är billigast bara man hittar en bra leverantör som gör jobbet rätt.

Stroker kitt innebär nästan alltid någon form av maskinbearbetning så tro inte det är "plug & play"!!

Det är "Kina" prylar nästan alltid och toleranser verkar det alltid vara knas med

Din "inköps lista" är på tok för kort! Det är okej att drömma men sen kommer verkligheten så var ärlig mot dig själv i kalkylen

Link to comment
Share on other sites

Hej tack för ett bra svar. Jag trodde inte att det krävdes maskin bearbetning.

Kanske man ska satsa på att köra 351 orginal men med vassare kam,insug förgasare och heders.

Så blocket jag funderar på har inga nakdelar/ fördelar mot ett äldre block?

Är det bara att köpa insug för förgasare eller ser blocket annorlunda ut?

Tack

Link to comment
Share on other sites

Nej inga avgörande skillnader äldre eller ny.

Nyare har sin fördel just att de är nyare och förhoppningsvis bättreskick.

Nyare block är föresten förberedda för 4-bult konvertering men krävs massa maskinjobb

"Vassare" kamaxel är oldschool och ger inte särskilt mycket egentligen annat än problem typ jobbig gång, dåliga bromsar,kass ekonomi, värmestrul, slö i bottenregister.

Allt beror dessutom på motorns skick i övrigt

Vill du bara ha en pigg bil på gata så är stroker med mild kam bäst.

Budgeten du har bestämmer!

Har du liten budget skit i stroker.

Alternativet är att du satsar på aluminium toppar, rullvippor plus hydraulisk rullkam på original botten.

Det ger väldigt mycket rätt byggt

Räkna med minst 30.000 om du har en fräsh och tät bottendel.

Utan en fräsch tät bottendel som gås igenom 100% så får du ingen effekt.

Tro som sagt inte du bara kan byta delar och få en massa effekt.

Kompressionen ger effekten inte delarna du köper och skruvar på

Skickas från min iPad via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Har plockat en del med både 5.0 och 5.8 (351W) senaste åren, både egna och åt kunder....

Nyare block funkar utmärkt - helt klart... 351orna tar även mycket effekt innan ett bättre Boss/Dart/World är ett "måste".

De är feta i botten vad gäller dimensioner på det mesta och många åker grymma effekter på originalblock. 600 är inga problem om du har koll på allt i din motor. De tidigare är ännu fetare runt ramlager osv..

Renovera blocket så det blir perfekt... Borra/hona/decka osv så den blir rak o fin... det är de sällan från Ford fabriken.

Släng topparna och skaffa ett par vettiga alu-toppar, skaffa rulllyftare som är linkade och nerdragna (Lunati/Morel/Howard) så du kan åka 5.0 rullkam utan problem - håll inte på och labba med lill-kammar när du kan få tillgång till hur många olika du vill om du kliver in i 5.0 rulle sektionen.

Men välj ett bra bottenkit givetvis... Kinagrejer är inte alltid skit idag.... De kan om de vill... du får vad du betalar för helt enkelt... Köp, granska, mät och kontrollera allting precis som du gör med vilken motor som helst... Inget är perfekt varje gång. Scat och Eagle funkar för det mesta bra, RoushYates kör en hel del Scat-vevar i sina motorer och det funkar fint (Nascar och Sprint bla. Balansera allt givetvis... köp inget färdigbalanserat i Usa då de inte håller måttet ändå när du har skruvat på svänghjul/tryckplatta eller en flexplatta osv...

Beroende på vad du väljer för roterande kit i botten så är det både ja o nej på att behöva bearbeta... en fet H-stake med långt slag tar i regel i blocket... en smidd I-beam Scat kan mycket väl gå fritt... Men det är inget problem hur som.

Bra bultar överallt... kasta original och byt till bättre... Arp eller dylikt. Förstärk där du känner att det kan behövas eller där du tycker det är lämpligt...

Finns mer att skriva men jag börjar där... :)

Link to comment
Share on other sites

Tack för mycket bra svar. Tyvärr blev blocket jag var intresserad av sålt.

Får se om man försöker få liv i 302an jag har och sedan skaffa en 351 som man kan göra lite roligare.

Blir att börja uppgradera bromsar nästa sommar iallafall. (räcker det med skivor fram eller bör man ha det runtom? )

Hade tänkt mig en bil för gata med kanske 300-450 hk.

Link to comment
Share on other sites

Skivor bak är helt onödigt utan det vill man ofta ha bara för vara cool. :)

Skivor fram original är okej och funkar bra sålänge man inte använder bilen i jätte höga farter.

En uppgradering av frambromsar till större dimension gör det både roligare och säkrare.

Allt är ju faktiskt upp till dig hur du tänkt använda bilen och vad du är beredd på att investera.

Skickas från min iPad via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Sant. Saken är att allt på bilen är rivet för tillfället det är i princip endast ett chassi.

Har en ford galaxy (familjebuss) som jag kan ta bromsar från då det är mycket nytt på den. (Dock 2 nackdelar, fel bultcirkel och inte bolt on)

Kanske är vettigast att beställa ett kitt från ebay för skivbromsar endast fram?

Link to comment
Share on other sites

De tidiga Winsorblocken är bäst.(69-70) Därefter ändrade de deckhöjden för att minska kompressionen, och minska effekten på motorena för att tillmötesgå de strängare avgasreglerna. Har man ett nyare block, så finns det kolvar som fixar detta. Topplocken har de största ventilerna de åren också, men en nackdel finns, de är väldigt restrektiva i utblåskanalerna. Detta fixar man lätt med luftslip, ett slipstift i hårdmetall, och lite tålamod. Finns gott om material i dessa toppar, så risken att du portar sönder är minimal. Har Pdf på hur det skall göras om du vill ha.

En 351W-2V har 250 hkr. En 351W-4V har 290hkr. Vad jag har kommit fram till så skiljer sig dessa enbart på kompression, insug och förgasare.

Jag bygger min på 4-V kolvar, portade originaltoppar(69), port matching, headers, en kamaxel för mycket vrid, ett insug för idle-5500rpm och en 600cfm förgasare med vacuumstyrda sekundärer. Tror att man landar runt 350hkr på det.

Vill du köra fort och på bana, satsa på en varvillig motor med mycket toppeffekt. Vill du ha en kul gatbil, bränna däck och rejsa lite vid rödlyset, satsa då på en motor med bottenvrid, och inte så mycket toppeffekt.

Köp bromsar från en skrotad Ford, Mecury eller dyligt, det måste ju finnas här i Sverige.

Glöm inte att du måste byta huvudbromscylindern också.

Link to comment
Share on other sites

"Bäst" kan man inte säga för att det skiljer 0.5mm i deckhöjd

Fakta är att det är nästan exakt lika block 69-74 då det är samma höga nickelhalt i block och fetare bottendel

För trim så föredrar 99% den högre 9.5'' deckhöjden för då har du att ta av då man ska "decka" och linehona blocket.

351W är ofta skeva och jag har byggt 4st och av dom var 3st skeva...Inte mycket men eftersom Ford motorer är känsliga när det gäller skjuta packningar så ska allt detta kollas innan man skruvar ihop.

Som sagt den gnutta deckhöjds skillnaden är inget att bry sig om annat när man väljer delar och det är snarare 69-70 blocket som är udda än tvärtom.

Är rätt naturligt när 9.5 deckhöjd har producerats i 25år och det är till dessa alla eftermarknads delar görs till.

Så "Bäst" är ett uttryck som är svårt att använda

Här är min slitvarg 74 som jag byggt om 4-bult efter linehoning...Det är "fett" så det räcker till det mesta för gata

post-2532-144839655712_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Verkar finnas mycket kunskap här inom ämnet. (Y) Får se hur det blir med motorval senare.

Jag tänkte mig att det skulle räcka att hena cylinderloppen om man hittar en fräsch motor, ska man borra och så kan jag tänka mig att det drar iväg i pris?

Tack så länge:D

Link to comment
Share on other sites

Jag kör med ett -95 302. Med Edelbrock top end kit. Och manuell 4p. Funkar kanon. Klockade mustangen. 0 till 100 på 5.7 sec

Bottendelen är bara ett raggarrenovering..

Har kört i 2år nu

Men den ska borras och balanseras nu i vinter + att ja ska i med domekolvar med flytande kolv bultar. Så i slutänden kommer min motor kosta runt 60 000kr.

Så här i efterhand så skulle jag ha köpt en färdig...

mvh Jonas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...