Jump to content

1969 Mach 1 rökmaskin


Patrik Sundblom

Recommended Posts

Hej

Köpte en Mach 1 1969 M Code Windsor för en vecka sedan. Jag har kört bilen varje dag och det har funkat perfekt tills nu....

Idag när jag körde iväg märkte jag att bromspedal tog lite djupare än tidigare.

När jag sedan kom till en korsning och "drog på iväg" ur korsningen med en vänstersväng hördes ett "knastrande, pickande" ljud, ungefär som då man har ett hål på grenrörspackningen. När jag tittade i backspegeln såg jag ett enormt vitt rökmoln bakom bilen. Detta hände bara en gång, vid senare pådrag funkar allt perfekt

Fortsatte köra och stannade för att göra lite ärenden, visade bilen för en kompis hade upp huven och bilen går som en klocka på tomgång, det emda ljud som hörs är från insug. Motorn är helt mekaniskt tyst. Jag varvar upp för att se om nåt skulle hända igen men ingenting. Motorn varvar rappt och villigt.

På väg hem händer det igen vid ett pådrag, lägger hela vägen bakom i vit ljusgrå rök och bromspedal bottnar i golvet.

Har dessa två symtom något med varandra att göra eller hade jag bara dubbel otur idag. det var helt måttliga accelerationer jag gjorde.

Tips skulle verkligen uppskattas. Motorn går fortfarande perfekt.

Mvh Patrik

Link to comment
Share on other sites

Låter som det kommer in kylarvatten i förbränningsrummet.

Under gaspådrag ökar trycket i vattensystemet dels på grund av vattenpumpens ökning men även temperaturökningen i systemet som blir vid gaspådrag

Att det pingar och knastrar är inte så konstigt om cylindern får vatten istället för bensin...Blir ingen explosion av den cocktailen

Orsaken till vatten pressas in i cylindrarna kan vara flera

- Topplockspackningen börjar ge sig

- Toppen skev

- Spricka i en topp

- Spricka i cylinder

- Jäkligt sliten motor totalt

Ett tips är att du smakar på det kondensvatten som kommer ut ur avgassystemet.

Smakar det sött är du "rökt"!....Ja den ordvitsen satt!

Skämt o sido börja där innan man går vidare.

Bästa vore om det är en topppackning som gått...Faktiskt mer en regel än undantag på Ford smallblock att packningen skjuter.

Dålig konstruktion!

Link to comment
Share on other sites

Ouugh,

Den tog, men tack för svaret, motorn är ej fixad men den har gått extremt fint under veckan.

Så att bromsarna "fadade" är alltså ett separat problem?

Jag hade hoppats på nån vakumslang som påverkade förgasare, tändning och eventuellt bromsservo. Har inte fått verkstadshandbok ännu så jag famlar lite i mörkret.

Patrik

Link to comment
Share on other sites

Lite vatten brukar faktiskt inte märkas utan ibland går motorn bättre med vatten...bara det kommer i alla cylindrar!;)

Bilen snart 47år så broms fade låter helt normalt! :)

Iallfall om bilen har trumbromsar?

Skivbromsarna på dessa "grollar" är inte heller direkt bra och särskilt bromsbelägg är jäkligt svårt hitta bra kvalitet numera....Mycket kina eller annat okänt! Köp dyrt!

Skivornas skick är avgörande också.

Som sagt efter 47år bör man byta dessa prylar.

Verkar det gammalt så byt allt...Skivor, bromsok, lager, belägg

Även om allt är nytt så tar inte bromsarna så jättebra utan fade kommer rätt snabbt efter ett par kraftiga inbromsningar

Link to comment
Share on other sites

Bomsarna har tagit bra hittils inte några problem med att låsa framhjulen om man provar lite försiktigt. Pedalen tog tidigare ganska högt men nu tar den i golvet. Skivor fram ser orginal ut, vet dock inte om nått är bytt.

Verkar som jag alltså blåst motorn och pajat bromssytem på en korttur i 60-70 km/h. Jaha blir till å spränga renoveringsbudgeteb nu då!

Tack för svaren

Patrik

Link to comment
Share on other sites

Som sagt börja med smaka på kondensvatten i avgasröret!

Går även mäta med CO mäter i kylaren efter förbränningsgaser...eller lukta där men brukar vara svårt.

Bromssystemet kan vara så enkelt att ny olja behövs så det är ju värt göra en vanlig service.

Jag vill inte dömma ut allt i förväg utan nu har du lite att felsöka på innan du river.

Annars brukar ju felen komma med en ny ägare! :) Man kör mer och hårdare än vad komponenterna är vana vid från förra ägaren som kanske lessnat på slutet och inte körde alls.

Äga en Mustang är mycket tid i garaget! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...