Jump to content

Extremt svår startad 351c när motorn är kall? Orsaker?


Larry

Recommended Posts

Min Mustang med en 351c och Edelbrok förgasare har blivit så extremt svårstartad när motorn är kall. Om man får igång bilen och varmkör motorn så startar den lätt, men att starta den kall är hopplöst nu, så bilen startar inte. Motorn drar runt, men hörs knappt som att den väl tända, och soppa får den och gnista finns det också.

Detta problemt kom helt plötsligt. Vad kan det bero på? All hjälp mottages tacksamt. Mvh Larry

Link to comment
Share on other sites

Svårdefinierat.. har du soppa och gnista men tänder inte.?

Då kan du inte ha gnistan på rätt ställe. tex gnistrar när kolven är ej i topp.

kolla sprinten på fördelardrevet. om den gått av och vridit sej lite, och fastnat på offtajmat läge.

janne

Link to comment
Share on other sites

Kolla tändningsinställningen, fick samma problem själv på min 351c för några veckor sen, från en dag till en annan var den hopplös att starta kall, det kändes samtidigt som att det blev dåligt med "pulver" i den när jag väl fick igång den. Det visade sig att tändningen stod alldeles för lågt, ställde upp den och bilen startade och gick som en klocka, vi funderade hur det kan komma så plötsligt då fördelaren var ordentligt åtskruvad?? Svaret fick vi ett par dag senare, rörsprinten till kugghjulet på fördelaraxeln gick av vid en kallstart några dagar senare, det var det som fick tändningen att bli lägre när sprinten var på väg att gå av. Det är inte helt ovanligt att sprinten går av på 351c har jag fått lärt mig, jag borrade upp hålet och satt i en grövre sprint samt att jag bytte olja till 10-40W istället för 20-50w och håller tummarna att det inte ska hända igen. Ett långskott men väl värt att kolla.;)

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...