Jump to content

"Salvage Title"


Guest nho1

Recommended Posts

Guest nho1

Eftersom jag är sugen (läst väldigt sugen....) på att skaffa en musse ny när jag sålt av hojen så inser jag, efter läst på lite, att alltför många mustanger är skräpet som USA inte ville ha och som fixas till och skickas vidare till tex Sverige.

Så ett hjälpmedel är ju carfax som alla känner till. Men hur skall man läsa ut en carfax rapport?

Vad menas tex med att en bil har fått "Salvage Title"? Den har ju onekligen varit med om något eftersom den fått den stämpeln, men hur får man kolla på hur allvarligt det varit?

Link to comment
Share on other sites

Guest nho1

VIN numret är väl det identifikationsnummer jag kan få via transportstyrelsen "fråga på annat fordon"?

Hittar inget via google med det.

Link to comment
Share on other sites

Guest nho1

Men det jag funderar lite kring är just att enligt carfax har bilen salvage title men jag är nyfiken på vad som hänt. Är det en mer omfattande krockskada eller liknande gör det att bilen är mindre intressant, men är det mindre skada kan den fortfarande vara intressant.

Link to comment
Share on other sites

Guest nho1

Jag har reg nr, jag får därav tag i VIN nummer, men sen när jag googlar på det VIN numret finns inget att få tag i.

Bilen har "salvage title" men inte total loss.

Betyder det att det troligen är mindre skada?

Link to comment
Share on other sites

Den kan ha varit rejält mosad och hamna under Salvage title också. Har sett skrämmande exempel.

Jag skulle se den som en stor chansning. Satsa på en bil med bra historik, låt dem som handlar med krockade bilar

stå utan kunder.

Link to comment
Share on other sites

Köp en bil med ren historik istället. Man vet inte hur de kan ha lagat/fuskat ihop den. Finns en video från polen där en firma lappar ihop en bmw m3 av 3 olika bilar. Syns knappt att den är ihoplappad, men man kan ju bara tänka på hur illa det kan vara. Aldrig ngt jag skulle vilja köra i. Finns det seriös dokumentation så är det ju lite bättre, men ändå inte ngt man är sugen på.

Link to comment
Share on other sites

Guest nho1

Om en bil fått "salvage title", blivit lagad och såld i sverige, borde inte en bilbesiktning identifiera de felaktigheter som kan ses som farliga/allvarliga?

Eller hur bör en "salvage title" bil kontrolleras?

Link to comment
Share on other sites

Om en bil fått "salvage title", blivit lagad och såld i sverige, borde inte en bilbesiktning identifiera de felaktigheter som kan ses som farliga/allvarliga?

Eller hur bör en "salvage title" bil kontrolleras?

Det finns myyyyyycket vår kära besiktning inte ser!

Link to comment
Share on other sites

Guest nho1

Jag förstår att många anser att man inte skall se åt "sådana bilar" alls, men jag vill fortfarande förstå mer.

Då en bil får en "salvage title" som syns i Carfax rapporten, så tolkar jag som att detta kompletteras med en underkategori:

1) Total loss.

2) Structural damage.

3) Airbag deployment.

4) Odometer check.

5) Accident/damage.

6) Flood damage.

etc.

Om man finner att en bil fått "salvage title" med "total loss", gärna i kombination med att den exporterats till Lithauen och sen till Sverige så förstår jag om alla sager "köp den inte"!

Men är det lika allvarligt med alla fall av "salvage title"?

Om en bil får "salvage title" med "accident/damage", kan det då vara pga enklare plåtskador (säg ex bucklig skärm)?

För "total loss" har jag förstått det som att reparationskostnaden överstiger 75% av bilens värde. Men med "accident/damage", finns det någon sådan definition?

Tittar man på ej importerade bilar här i landet så finns det en hel del bilar som varit med i någon form av lättare olycka med plat/lackskador som reparerats. Dessa bilar blir ju inte lika "kalla" på begagnad marknaden? Får en sådan bil också "salvage title" om den hanterats via försäkringsbolag?

Eller är det så att "salvage title" i sig innebär alltid väldigt omfattande skador?

Link to comment
Share on other sites

Salvage title (skrotad) får en bil då kostnaden att laga den blir högre än bilens värde eller näst intill dess värde.

I de flesta delstater i USA så får man inte registrera en bil som har haft salvage title i historiken.

Om en bil skrotas i Sverige, kan någon få ut den på gatan igen?

Link to comment
Share on other sites

Kollade på en bil i våras som såg fin ut på blocket, ägaren ville även vara snäll och säga att det fanns ett märke på dörren så jag inte skulle blir överraskad.. Googlade vinnumret och gick in på bildsök där kan vi snacka om överraskning!! Kan ju säga att det var något värre än ett dörruppslag som han först sa... Men till hans försvar efter att jag skickade bilderna på en totalt krockad bil så "tänkte" han säga det till mig att den varit med om en olycka... Haha

Link to comment
Share on other sites

Guest nho1

Ok, "salvage title" innebär alltså att bilen blivit utdömd och skrot. Det hade jag inte riktigt förstått.

Trodde tex "salvage title" med "flooded" inte direkt innebar körförbud och utdömd.

Så om en bil i USA krockas med mindre skador, lagas upp med plåtarbete och lack (dvs inga vitala delar påverkats), då får den ingen "salvage title" och därmed ingen stämpel i Carfax?

Link to comment
Share on other sites

Guest nho1

Det var det som jag trodde kom under "accident/damage" i carfax rapporten. Men jag tolkade det som skrotad av tidigare inlägg.

Link to comment
Share on other sites

Det kan vara frestande att köpa en salvage bil pga priset men man ska veta att oavsett hur stor skadan är så kommer det att följa bilen hela dess livstid, jag ska sälja min musse nu till vintern och har blivit mött av kommentarer som att det är bättre att köpa några andra bilar pga det är bättre investering ex gt500 dessa som jag sett har haft salvage titel och dom bilarna kommer aldrig en samlare att vilja ha, då är det bättre om man inte har pengar köpa en ren carfax bil som kanske inte har detta samlar ägde i samma utsträckning, den bilen kommer iallafall att ha ett mervärde i att den inte är upplagad, nä åter igen håll er borta ifrån alla bilar som har en salvage titel

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Ok, "salvage title" innebär alltså att bilen blivit utdömd och skrot. Det hade jag inte riktigt förstått.

Trodde tex "salvage title" med "flooded" inte direkt innebar körförbud och utdömd.

Så om en bil i USA krockas med mindre skador, lagas upp med plåtarbete och lack (dvs inga vitala delar påverkats), då får den ingen "salvage title" och därmed ingen stämpel i Carfax?

Salvage title innebär väl klassning som skrot av försäkringsbolagen? Har bilen varit med om en mindre skada noteras det som accident.

Många brukar prata om "rent carfax". Vet inte om en bil som varit med om en parkeringsskada som varit inrapporterat till försäkringsbolaget klassificerar sig under kategorin "rent carfax", men egentligen tycker jag att de borde det.

Carfax är bra, men jag är lite orolig för att folk i framtiden kommer dra sig för att blanda in försäkringsbolagen vid smärre skador för att undvika prickar i carfaxen. Känns ju lite bittert om man fått stötfångaren repad på en parkeringsplats, anmält skadan och fått den omlackad. Därefter gör en potentiell köpare en slagning i carfax-registret och hittar en prick under "accident" och drar slutsatsen att bilen varit totalsmälld och fullagad i Estland för att sedan försäljas i Sverige...

Link to comment
Share on other sites

Självklart ska man vara extra noga o kolla upp en bil som har en anmärkning I carfaxen men jag tycker inte att man ska eller kan säga att bilen är skit bara för att den har varit med om en olycka tidigare. Man måste syna bilen för att kunna göra den bedömningen anser jag.

Det finns ingen garanti om att bilen du köper med "ren carfax" är okrockad eller på annat sätt fixad tidigare heller. Chansen är kanske inte så stor men risken finns, det har jag själv fått erfara med min förra GT.

Den hade "ren carfax" men när jag monterade sänkningsfjädrar på den så blev det uppenbart att den var något lägre på ena sidan fram och det konstaterades senare att den var sned i framvagnen. Jag fick även ett vattenläckage I det ena sidofönstret bak och vid tätning av detta så upptäcktes även att ena bakskärmen var utbytt tidigare. Vid noggrannare undersökning av bilen så syntes det att hela bilen var omlackad, så den hade definitivt varit med om en olycka utan att det syntes på carfaxen.

Det jag vill säga är att man ska absolut vara försiktig och kolla upp den noga om man överväger att köpa en bil som enl papper tidigare varit med om en olycka. Men är bilen bara seriöst lagad och man kan få den till bra pris så, Why not? Sen finns det ju så klart skräckexempel som man inte förstår hur dom har fått bil av igen, så dom kanske man ska försöka hålla sig ifrån. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...