Jump to content

På jakt efter en 66-68. Stor skillnad 289 2v kontra 4v?


Axelsson

Recommended Posts

Som rubriken lyder. Är på jakt efter en 66-68 helst cab. Men dom flesta man ser har ju en 289 2v, är det någon märkbar skillnad på den och 4v?

Detta att skaffa en mustang har vart en pojkdröm för mig och nu är jag snart 30 år så nu ska det f*n imig bli av. Och skaffar jag mig nu en så är tanken att den skall följa mig i graven. Det är altså ingen över sommaren bil jag tänk å skaffa. Så lite råd och tips. Vad skall man satsa på?

Link to comment
Share on other sites

Är det effektmässigt du menar så visst är det en märkbar skillnad.

25Hk skilljer.

Egentligen är det ju bara byta insug och förgasare så blir det samma maskin.

Fast är bilen en 100% orginalbil så kanske du inte vill förändra något?

Vet inte hur insatt du är i Ford motorer men 289cui och 302cui finns hur mycket prylar som helst att öka effekten med.

"Piece of Cake!!!!"

Link to comment
Share on other sites

Har en 289 2V på väg. Men visst är det lägre komp i 2v än 4v med?

jag har redan köpt headers till min, sedan ett dubbelt 2,5" system, detta mest för ljudets skull.

Byte av insug/förgasare/kam kommer nog ej ske. Sparar hellre org motorn och bygger nått annat löst brevid. Klurar på en 302 shelbykopia.

Link to comment
Share on other sites

Med mångårig erfarenhet kan jag påstå att det lönar sej inte att köpa "billigt". Titta efter en bil med så lite rost som möjligt, gärna en som INTE varit demonterad i miljoner bitar, och en så komplett bil som möjligt. Om bilen är körbar, ta ut den för en åktur, känn efter om bilen känns "rätt". Går den rakt, stannar den rakt, eller drar den åt sidan. Kör över ojämnheter och bumpar på vägen, se om baken slänger till åt ena sidan. Kryp under bilen eller hissa upp bilen. Titta under mattorna fram och bak för fukt eller rostlagningar. Ta med en liten magnet, då hittar du plastspackellagningarna bättre. Titta på alla detaljer, är det oxiderat eller slitet. Titta efter elsystemet, det säger ganska mycket om tidigare ägare. Är det en massa konstiga dragningar och kopplingar.

Kolla tekniken att lådans olja inte luktar bränt och att motorn går bra.

Skall inte knacka eller ticka. Bör kunna gå på tomgång i timtal utan att koka.

Det är i min mening vettigare att köpa ett prima exemplar och ha det som utgångsläge, än att söka efter en A-code eller K-code som har mycket jobb. En bra och rak kaross är a@o om man tänker ha bilen länge och verkligen satsa på den.

Link to comment
Share on other sites

Jag inbillar mig att det är en viss skillnad mellan 289-2V och 289-4V, men att det mest märks vid lite högre varvtal. I min bil sitter en 289-2V, helt i standardskick (samt automatlåda). Den har väldigt bra bottenvrid, och är även stark i mellanregistret. Den börjar tappa effekt litegrann när man kommer upp över 4000 varv, tycker jag. Det passar mig utmärkt dock, jag är inte ute efter ett ill-varvande monster.

En annan sak som väl gör att bilar med 289-4V är något kvickare i accet är väl bakaxelutväxlingen. Standardutväxlingen (jag pratar om 1965-66, osäker på senare) för 289-2V är 2,80 och för 289-4V är den 3,00 . Man kunde beställa andra utväxlingar, men enligt min erfarenhet har dom flesta bilar standardutväxlingen (om ingen har bytt under årens lopp förstås).

Link to comment
Share on other sites

ok då har man lite mer kött på benen. Tack för det. Men nu är det ju så att mina frågor är ju inte slut med detta.

Har sökt lite på forumet om allt möjligt om den modell jag är ute efter.

1. Dom flesta säger att det är lätt att få tag i trim till mustangen men vad kostar ett trim på ca 50hk? Och vad innefattar det i delar och jobb?

2. Växellåda finns ju också en uppsjö av. Är automatare att föredra eller manuell? då 3vxl eller 4vxl manuell? Jag ska inte ha bilen som något strippen project utan att glida mest med den på träffar och lediga stunder.

Men samtidigt vill jag ha lite extra hk om jag skulle vilja använde dem :D

Förstår ju att utväxlingen är olika på manuella 3 o 4 växlar men vilken är mest gångbar?

3. Funderar som många andra på att importera en från staterna. Hade en på gång men blev såld framför snoken på mig :cry: Är det någon som har en bra kontakt att förmedla till mig så man kan få lite trygghet i sitt köp? Man vill ju undvika att bli lurad på både pengar och utlovat skick.

Tror inte jag reder ut själv att fixa med med köp och frakt till sverige

så det är en förmedlare jag är ute efter.

Det var några fler frågor, hoppas dom blir besvarades på samma vis som dom andra. By the way så skall jag till Florida om 10 dagar så har ni något restips så fram med dom.

Mvh/Daniel

Link to comment
Share on other sites

1. att trimma motorn kan kosta från 1000:- till hur mycket som helst men börja med att byta insug förgasare kamaxel kolvar olje pump lager:-

kostar väl ca: 10000-15000:- om du själv gör jobbet.,-

2. Växellåda själv föredrar jag aut : men andra ska helst ha 4vxl-man

har bara hatt strul med tröga kopplingar o liknande. Mustangen ska man glida med i stan o på landet o då e aut absolut bäst:-

Och 3vxl-man är ingen höjdare om man tvunget ska ha manuellt växlat,

värdet på dessa bilar är lägre:-

3, Mats W kan säkert hitta en bil till dig :-

Kolla på ebay vilka bilar som till salu i florida o sök upp de när du är där frakten hem kan fixa med GT-Shiping http://www.gtshipping.com/

SÅ till sist lycka till med köpet (om det blir något)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...