Jump to content

Värmeproblem motor mustang 70a med 302a


Gagge

Recommended Posts

Hejsan Mustangvänner... :-)

Det här med värmeproblem har säkert diskuterats förr men hittade inget när jag kollade runt lite här på forumet.. :-/

Har ett problem med våran Älskade Musse, den överhettar på tomgång, det går fint ett tag men sen börjar tempen klättra sakta uppåt å är riktigt seg att få ner igen, marginell skillnad om man har växel i neutral eller drive, tipps emottages tacksamt...

Lite info om bilen först:

Är som sagt en 70a, maskinen är en 302a med c4 låda, sitter en fyrports Edelbrock förgasare å insug av samma märke, skall även sitta annan kam i den men inget jag kan verifiera då jag inte rivit så mycket i maskinen än.

Har bytt kylare till en ny 3 raders aluminium kylare, 5-bladig 17" orginalfläkt samt fläktkåpa sitter på, har testat med elfläkt som komplement men ingen större skillnad, har också bytt vattenpump samt monterat ett brytarlöst tändsystem, bytt termostaten, spolat å renat kylsystemet så gott det går (kom inte ur så mycket bös), testat både med och utan expansionskärl, testat lite olika inställningar på tändningen men inget verkar hjälpa, har även fått hjälp å justera förgasaren...

Har mätt lite å tempmätaren verkar ha rätt när den börjar klättra, för det gör även tempen när man mäter på termostathuset å därikring..

Tycker det verkar flöda på bra i kylaren när man kollar i den....

Känner att det är dags att gå djupare å börja riva på riktigt så nu vill jag ha tips å råd från er som kan, själv är jag rätt ny på det här med "gammelbilar" å V8:or, vill ju kunna åka lite cruisingled utan å vara nervig för temperaturen...

Med vänlig hälsning

Kent H (Snart medlem i denna klubb)

Link to comment
Share on other sites

Hej

En viktig servicedel som många inte tänker på är att kylarlocket slits med åren och behöver bytas, om du inte bytt så gör det samt tänk på att nivaån ska ligga ca 25mm under anliggningsyta för nedre fjädrande delen av locket så att kylarvätska kan expandera.

Link to comment
Share on other sites

Andrews tips är nog det säkraste och inte så dumt att göra illa fall! Ett felaktigt lock kan tom spräcka en kylare... många snackar ju om att ta ut termostaten och köra i en diskmaskintablett i kylarvattnet. Köra motorn och sedan tömma ut allt slagg som lösts upp... för slagg finns det garanterat i botten av blocket!

Link to comment
Share on other sites

Halloj...

När jag böt kylaren så medföljde det ett nytt lock till den, har testat med gamla och nya men ingen skillnad...������

Det där med nivån blev jag dock lite nyfiken på då det på min sitter expansionskärl (eftermarknads) kopplat till avrinningsslangen vilket medför att kylaren alltid är full, är det alltså galet??

Testade utan expansionskärlet men tyckte inte det vart nån skillnad...������

Link to comment
Share on other sites

Hur vet du att motorn är varm föresten?

Du kollar väll inte på originalmätaren?

Den har ingen tillförlitlighet!

Köp en Biltema vattentemp mätare och tillfälligt koppla in så du får originalmätaren kalibrerad så att säga

En ny sensor kan vara vettigt sätta in dessutom.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hejsan...

Har konstaterat att den är varm, har mätt yttemperaturen på termostathuset och därikring med en lasertempmätare, å den visar ju stigande temperatur den med, tempen klättrar upp till över 100 grader, sen har jag gett mig strax därefter så inte bilen skall börja tokkoka.. :-/

Skall montera en separat tempmätare nu i vinter tänkte jag... :-)

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...