Jump to content

Spikar nåt så in i .....


volvofj55

Recommended Posts

Bytte toppar förra vintern från E7-toppar till ett par -68 302 4V toppar och nu spikar motorn nåt i hästväg fast enligt mina beräkningar så borde koppförhållandet inta vara mer än 10.2:1.

Receptet som följer är

-89 5.0 block standard borr o slag

kolvtoppen på 1-an är 0.06mm eller 0.0024 tum ner i loppet standard kolvar med 4 urfräsningar och ett liten liten urgröpning i mitten.

Topparna är ett par -68 302 4V J-code toppar som kanske är hyvlade 0.6mm i varje fall är dom det tunnare än E7 topparna och 302 2V topparna.

CS-1020R speed pro kamaxel 0 grader inställd.

Fel-Pro 1011-2 toppackningar 0.039 tums tjocka fast när jag mätte dom var dom 0.045 tum tjocka???

Komp uppmätt med mätare 12 kg.

Måste köra på 98 oktan med max 6 graders förtändning och ändå vill motorn spika svagt svagt i motlut om man trampar ner gasen lite inspirerat.

Fördelaren är från en -66 289 med pertronix.

Kan man lösa det med mindre klämspalt eller squish mått, läste nån stans på internet att man bör ligga mellan 0.035 - 0.040 tum med lite högre komp.

Ändra kammens inställning kan det vara något? eller kammen helt och hållet?

Tänker jag helt fel eller?

MVH Glenn

1964 ford Fairlane SC

Link to comment
Share on other sites

Intial tändning på 6 grader inte så konstigt den spikar!

Bör ligga på runt 12-15 grader så pröva det först.

Kamaxeln är ju hyffsat vass så det måste till mer tändning

Fördelaren är nog dags pensionera då det kanske blir svårt ställa total tändning med en original fördelare.

Men mät vad du får för total tändning först

Jag har mer än 10,5 i komp och kör blyfritt 95

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Hej Per

Motorn är riven nu men så här gjorde jag i somras.

Körde först på 12 grader o 95 oktan, men det gick inte alls fick backa till idag 5-6 grader + 98 oktan för att kunna köra.

Det är mjukare fjädrar i fördelaren med en total så den slår ut tidigare dvs 2800-3000 rpm total förtändning 38 grader.

Innan toppbytet så ställdes tändningen utan vaccum på 38 grader vid det varvtal total tändning uppnåddes, nu ca 32 grader.

Glenn

Link to comment
Share on other sites

Hade du verkligen 12 grader initial tändning utan vakuum inkopplat?

Total tändning 38grader vid 3500varv är lite väl mycket

Vid 36-37 grader sjunker effekten så du bör helst ha en stoppbussning i fördelaren där.

Där spelar vakuum ingen roll om det är inkopplat för den delen fungerar endast i lågt register

Kladda inte för mycket med junk fördelare utan se till du har kvalitet på tändningen typ MSD prylar liknande.

Motorn övriga mekaniska delar låter inte alls radikala så känns konstigt om de skulle orsaka spikning...Du får syna kolvar och toppar efter spår från självantändning.

Har du matchad ventilfjädrar efter kamaxel rekommendationer?

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Ja på tomgång ca 800 rpm, med E7 topparna kunde man testa friskt och motorn gick bäst med 12 grader.

Junkfördelare=stämmer, kollade spelet i sidled och man kan lugnt säga att den gjort sitt.

Hade en mustang för 35 år sedan med mycket mera komp som gick utan större problem på den tiden men i och för sig var soppan "bättre" då.

Ser inga skador på vare sig kolvar, loppen eller toppar dock vart det inte mycket kört i sommar vilket kan ha varit tur.

Blir en ny tändfördelare till nästa sommar

Glenn

Link to comment
Share on other sites

Soppan är nog snarare bättre nu än förr gällande stabilitet

Mycket mer tillsatser som gör den stabilare eftersom dagens motorer kräver det.

Dessutom är det etanol i vilket stärker tåligheten mot spikning.

Tror inte din motor har några större bekymmer än att det är något fel i tajmingen på antingen tändning eller bränsle tillförsel

Korrekt ventilfjäder är extremt viktigt på trimkam så läs av kamkortet och köp det som rekommenderas...Glöm inte nya knaster!

Såg nu att den Speed Pro kammen är en före detta Ford Racing M-6250-312 vilket jag själv har ägt i en 302a

post-2532-144839667612_thumb.jpg

Gick superbra och den motorn körde jag med 11:1 BOSS 302 Pop up kolvar från TRW

Aldrig tendens till spikning!

Till den kammen ska det vara fjäder M-6513-B221

Går nog hitta annat fabrikat som matchar Ford Racings gamla artiklar

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Det borde bli en viss kompression skillnad mellan E7 topparna 60-64cc och 302 v4 j 54cc - planingen =ca 50cc

Med vänlig hälsning stefan

Värt att kolla!

Förvisso nästan samma cc som original 289 toppar som ligger på 52-54cc

Kolvarna är ju dessutom av den sort med 4st ventilurtag vilket sänker komp.

Men självklart alltid bra kolla!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...