Jump to content

347 stroker - körbarhet


ChristerR

Recommended Posts

Funderar på att bygga/köpa en 347 stroker på ca 400 hk med en manuell T5 i en Mustang 65.

Men hur är de att köra, ska inte tävla eller så.

Kommer det att bli körbart i stan och cruisa med en sån motor och växellåda.

/Christer

Link to comment
Share on other sites

Det är inte volymen som avgör om det blir körbart.

Låter ändå som ett ganska moderat bygge med 400Hk så den kommer säkert bli trevlig för gatbruk.

Stroker varvar ju mindre så därför kommer det passa bra även med T5an på landsvägen....Bra vrid på alla växlar!

Viktigt att veta att du förkortar motorns livstid rätt radikalt med 347 stroker särskilt kolvar och ringar som drappas av hårdare slitage av det extra "slängandet" som blir.

Gäller att verkligen hålla koll på vartalet och helst ha varvtalsstop

Vill man ha en mer driftsäker motor ska man nog gå ner i slaglängd.

Eller sätta in en 351a fast det är ju rätt tajt i 65an

Link to comment
Share on other sites

Det ger sig automatiskt! :)
Märks ganska tydligt var motorn ger från sig bäst och var den tappar.

Finns heller ingen anledning varva så mycket dessutom.
Ett stopp på 6000rpm är nog bra.

302an block är dessutom en rätt klen sak så när man strokar och ökar rörelse energin så är en gördel till blocket mycket vettigt att ha.

En rätt vanlig syn är block som går mitt itu så därför är gördeln en stor hjälp

split_block_198.jpg.9c992f792704f68832a0

Link to comment
Share on other sites

Som sagt, det finns olika sätt att bygga en 347 cuin.

Helt klart måste borrning och slaglängd vara lika, hur man än bygger.

Det finns olika kit för 347 cuin. Dessa har olika längd på vevstakar.

Väljer man med kortaste vevstakar blir det som Per angett. Mer slitage pga. större sido påfrestingar i cylindrana.

Väljer man de längre vevstakarna så slipper man helt och hållet dessa sido påfrestingarna, men då  kommer oljeringarna att hamna där kolvbulten går in.

Det finns många original motorer  i dagens läge som har detta.

Titta på amerikanska forum, detta ämne har blötts i vått och torrt, vilket som är bäst.

Jag har själv haft en 347 sen 10 år tillbaka som funkat utan problem, dessutom har jag kört på E85 de senaste 7 åren.

Kör upp till åtminstone 6500 rpm.

En kombination som alla säger inte funkar.....

Bygg inte mindre än 347 på en 302.

Själv ångrar jag mig att jag började med en 302 block.

Siktar nu på en mycket större maskin, så snart US dollarn hamnar i rätt läge.

 

Här är en youtube som min yngste son gjorde förra hösten då jag bad honom motionera bilen lite, men meningen var inte på detta sätt.

Var väldigt förbannad efteråt, men efter att kollat det mesta (cylinderläckage test mm.) . Allt var bra och bilen funkade som vanligt.

https://www.youtube.com/watch?v=qRlr_6Basuc

 

Som Per angett så är 302 blocket svagare än 351 blocket, då är det endast block som är färdiga för rullkam som jag tänker på. Och jämför.

Blocket som Per visar har nog haft mycket mer än 500-550 hk som 302 klarar utan problem.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...