Jump to content

Vad tror ni en 2015 5.0 V8 kostar om 5 år??


Tobbe1977

Recommended Posts

Som rubriken lyder. Är nog mer än jag som funderar på detta.

Äger idag en GT 2007. Kan bara säga att jag är sjukt nöjd med kärran men någon gång vill man ju byta upp sig. :)

Gillar verkligen utseendet på den nya Mustangen och funderar lite på vad den kommer kosta år 2020? 

Förmodligen har väl de flesta rullat runt 4000 mil och uppåt. Tror att värdet på V6:an kommer sjunka snabbare än V8:an, men bara en tanke.

Vad tror ni inbitna entusiaster? 

Kollar man på 5 år gamla mustanger idag så håller dem verkligen priset bra. O andra sidan om man kollar på blocket så tror ju många att man kan få hur mycket som helst för en bara för att det är en jänkare. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Tobbe1977 said:

Som rubriken lyder. Är nog mer än jag som funderar på detta.

Äger idag en GT 2007. Kan bara säga att jag är sjukt nöjd med kärran men någon gång vill man ju byta upp sig. :)

Gillar verkligen utseendet på den nya Mustangen och funderar lite på vad den kommer kosta år 2020? 

Förmodligen har väl de flesta rullat runt 4000 mil och uppåt. Tror att värdet på V6:an kommer sjunka snabbare än V8:an, men bara en tanke.

Vad tror ni inbitna entusiaster? 

Kollar man på 5 år gamla mustanger idag så håller dem verkligen priset bra. O andra sidan om man kollar på blocket så tror ju många att man kan få hur mycket som helst för en bara för att det är en jänkare. 

Jag funderar på samma sak som du och har kollat priser på 5 år gamla mustanger på blocket. Man kan bara spekulera i vad priset hamnar på nya bilen år 2020 beroende på hur långt de har rullat men jag tvivlar på de hinner komma upp till 4000 mil om de körs sparsamt på sommaren. Jag kör inte 1000 mil per år med min bil ens.

Självklart kommer värdet på V6:an sjunka fortare än V8 men V6 är inte svensksåld. Ecoboost kommer vara billigast att köpa oavsett. Enligt Teknikens Värld kommer nya Mustangen vara lättsåld som begagnad.

Link to comment
Share on other sites

@Robban 

Precis som du säger, tror också att den kommer vara lättsåld som begagnad. Vilket då innebär att 2:a handsvärdet kommer hålla sig högt.

De e nog sant du säger angående miltalet. Var kanske lite högt räknat med 4000 mil, men jag räknade överlag om det nu var så att någon enbart kör den på sommaren och sedan finns det säkert dem som kör året runt med den. 

I vilket fall som helst skall det bli intressant att följa utvecklingen. Jag kommer hålla koll vad som dyker upp på beg marknaden. Dyker exakt den bil upp med rätt färg och utrustning som man tänkt sig så struntar man nog i priset. :)

Link to comment
Share on other sites

Om 5 år är det dax för en ny modell, då är nuvarande 7 år gammal, den kom ju 2014 i USA, då kommer den nuvarande nog att dippa lite i pris som gen 5 gjort nu.

Kanske ska beställa en inom kort med tanke på leveranstiden på den jag väntar på nu...

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, Tobbe1977 said:

@Robban 

Precis som du säger, tror också att den kommer vara lättsåld som begagnad. Vilket då innebär att 2:a handsvärdet kommer hålla sig högt.

De e nog sant du säger angående miltalet. Var kanske lite högt räknat med 4000 mil, men jag räknade överlag om det nu var så att någon enbart kör den på sommaren och sedan finns det säkert dem som kör året runt med den. 

I vilket fall som helst skall det bli intressant att följa utvecklingen. Jag kommer hålla koll vad som dyker upp på beg marknaden. Dyker exakt den bil upp med rätt färg och utrustning som man tänkt sig så struntar man nog i priset. :)

Oja, folk kanske "slåss" om bilarna när de är begagnade. :) De är ju redan nu populära och fått bra bemötande. Jag kommer också hålla koll på marknaden. Vilken färg och utrustning har du tänkt dig?

Link to comment
Share on other sites

Robban

Jadu, det var en bra fråga. Har inte kollat upp så mycket vilka olika paket och tillval som finns.

När det gäller färgen är det också svårt då man sett massa klipp på Youtube men skulle gärna vilja se färgen live också. Jag vill ju gärna ha någon färg som stiger ut lite men det tycker jag inte att där gör på denna modell. Race Red och den orange färgade skulle nog vara dem som jag tycker är läckrast. Sedan vet jag inte riktigt om det skall vara automat eller manuell. Men har några år på sig att testa sig fram. Plus att dem skall öppna en avdelning på Ford i Malmö nu i början på 2016. Tror nog att man kommer spendera lite tid där till våren.

Har du kollat ut exakt vad du vill ha?

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Tobbe1977 said:

Robban

Jadu, det var en bra fråga. Har inte kollat upp så mycket vilka olika paket och tillval som finns.

När det gäller färgen är det också svårt då man sett massa klipp på Youtube men skulle gärna vilja se färgen live också. Jag vill ju gärna ha någon färg som stiger ut lite men det tycker jag inte att där gör på denna modell. Race Red och den orange färgade skulle nog vara dem som jag tycker är läckrast. Sedan vet jag inte riktigt om det skall vara automat eller manuell. Men har några år på sig att testa sig fram. Plus att dem skall öppna en avdelning på Ford i Malmö nu i början på 2016. Tror nog att man kommer spendera lite tid där till våren.

Har du kollat ut exakt vad du vill ha?

Jag har sett några bilar live med färgen orange, vit, ruby red, deep impact blue, svart och magnetic så mustangen såg snygg ut i blått och ruby red. Även orange också. När det gäller paket, finns custom paketet men går att välja separat. Där skulle jag välja ventilerade säten. Perfekt vid varma sommardagar eftersom det kan bli svettigt på ryggen pga läderklädseln. Sen väljer jag silverfärgade fälgar. Gillar inte svart.

 

Växellåda spelar ingen roll men aut-låda får V8:an dra mindre soppa och billigare i skatt. Fastback ska det vara absolut, ingen cab.

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Robban1 said:

Jag har sett några bilar live med färgen orange, vit, ruby red, deep impact blue, svart och magnetic så mustangen såg snygg ut i blått och ruby red. Även orange också. När det gäller paket, finns custom paketet men går att välja separat. Där skulle jag välja ventilerade säten. Perfekt vid varma sommardagar eftersom det kan bli svettigt på ryggen pga läderklädseln. Sen väljer jag silverfärgade fälgar. Gillar inte svart.

 

Växellåda spelar ingen roll men aut-låda får V8:an dra mindre soppa och billigare i skatt. Fastback ska det vara absolut, ingen cab.

Håller med om att det skall vara fastback modellen. Kollade precis på Fords hemsida och där är ju några tillval men inte så många.

När det gäller stereon bryr jag inte så mycket om navigator och fler högtalare. Likadant när det gäller backkamera och Recaro stolar. Dock såg det flitigt ut med Recaro. Tycker att den är rikligt utrustad original.

Skulle nog föredra en automatare men skulle man hitta en som är precis en sådan som man söker och är manuell så funkar det också. När det gäller fälgarna gillar jag inte alls de silvriga. De svarta hade varit snyggare om de varit matta, nu är dem så glansiga så fälgen blir svartare än däcket och det är inte snyggt.

Link to comment
Share on other sites

On ‎2016‎-‎01‎-‎08 at 3:36 PM, Tobbe1977 said:

Håller med om att det skall vara fastback modellen. Kollade precis på Fords hemsida och där är ju några tillval men inte så många.

När det gäller stereon bryr jag inte så mycket om navigator och fler högtalare. Likadant när det gäller backkamera och Recaro stolar. Dock såg det flitigt ut med Recaro. Tycker att den är rikligt utrustad original.

Skulle nog föredra en automatare men skulle man hitta en som är precis en sådan som man söker och är manuell så funkar det också. När det gäller fälgarna gillar jag inte alls de silvriga. De svarta hade varit snyggare om de varit matta, nu är dem så glansiga så fälgen blir svartare än däcket och det är inte snyggt.

Jag bryr mig inte heller om fler högtalare men navigator vet man aldrig när den kan behövas. Backkamera är standard om jag minns rätt men inte backsensorer. Recaro stolar väljer jag bort. Däremot skulle jag vilja byta ljuddämpare så man hör motorn bättre.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 2016-01-06 at 17:15, Tobbe1977 said:

Som rubriken lyder. Är nog mer än jag som funderar på detta.

Äger idag en GT 2007. Kan bara säga att jag är sjukt nöjd med kärran men någon gång vill man ju byta upp sig. :)

Gillar verkligen utseendet på den nya Mustangen och funderar lite på vad den kommer kosta år 2020? 

Förmodligen har väl de flesta rullat runt 4000 mil och uppåt. Tror att värdet på V6:an kommer sjunka snabbare än V8:an, men bara en tanke.

Vad tror ni inbitna entusiaster? 

Kollar man på 5 år gamla mustanger idag så håller dem verkligen priset bra. O andra sidan om man kollar på blocket så tror ju många att man kan få hur mycket som helst för en bara för att det är en jänkare. 

Jag tror att de flesta bilar kan ses som halveringsperioder, efter tre år är halva inköpspriset borta, efter sex år är ytterligare en halva borta osv. Det är klart att bilhandlare annonserar högre än så, men det får den som byter bil inte ut. Små bilar som blir populära och kostar lite, typ TOYOTA YARIS, kan bli bättre, OCH sport- och muskelbilar. Jag blir förvånad om en ny 'Stang går att köpa för 200 kSEK om tre år, eller ens efter fem år. En GT/FB med några godisbitar och vinterdäck blir väl 450, du kanske skall räkna med 40 kSEK om året, om du behåller fem år.

Om detta verkligen betyder mycket för dig kan du kolla med nåt leasing bolag vilket restvärde de är villiga att ge på tre år.

Den som köper en bättre begagnad GT om tre till fem år är nog den som gör bästa affären,

Martin

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On ‎2016‎-‎01‎-‎22 at 17:30, Martin Bäckström said:

Jag tror att de flesta bilar kan ses som halveringsperioder, efter tre år är halva inköpspriset borta, efter sex år är ytterligare en halva borta osv. Det är klart att bilhandlare annonserar högre än så, men det får den som byter bil inte ut. Små bilar som blir populära och kostar lite, typ TOYOTA YARIS, kan bli bättre, OCH sport- och muskelbilar. Jag blir förvånad om en ny 'Stang går att köpa för 200 kSEK om tre år, eller ens efter fem år. En GT/FB med några godisbitar och vinterdäck blir väl 450, du kanske skall räkna med 40 kSEK om året, om du behåller fem år.

Om detta verkligen betyder mycket för dig kan du kolla med nåt leasing bolag vilket restvärde de är villiga att ge på tre år.

Den som köper en bättre begagnad GT om tre till fem år är nog den som gör bästa affären,

Martin

Personligen tror jag närmast att den som köpte en ny Mustang förra året med manuell låda för 366 tkr var den som gjorde bästa affären, dvs innan prishöjningen...

Det är nog inga problem att sälja den bilen för en bit över 300 tkr och det är få bilar som håller värdet så bra.

"Halveringsmetoden" stämmer rätt bra på nya bruksbilar, men den stämmer inge vidare på Mustanger. 200 lakan köper i runda slängar en 10 år gammal GT om man vill ha en bil i fint skick. Egentligen tycker jag det är sjukt högt värde för en bil som kanske kostade 350 ny för 10 år sen. Ibland hittar man dem något billigare, men då brukar de försvinna inom 24h....

Här snackar vi populära bilar :-)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 minuter sedan, Anders_Mustang said:

Personligen tror jag närmast att den som köpte en ny Mustang förra året med manuell låda för 366 tkr var den som gjorde bästa affären, dvs innan prishöjningen...

Det är nog inga problem att sälja den bilen för en bit över 300 tkr och det är få bilar som håller värdet så bra.

"Halveringsmetoden" stämmer rätt bra på nya bruksbilar, men den stämmer inge vidare på Mustanger. 200 lakan köper i runda slängar en 10 år gammal GT om man vill ha en bil i fint skick. Egentligen tycker jag det är sjukt högt värde för en bil som kanske kostade 350 ny för 10 år sen. Ibland hittar man dem något billigare, men då brukar de försvinna inom 24h....

Här snackar vi populära bilar :-)

Håller helt med dig Anders. Kolla på GT modellerna som är runt 10 år gamla. Vissa begär mer än 200k för en standard utan något extra alls och 5000 mil på mätaren.

Sedan lägger vissa ut sin Stang för 150k, men dem försvinner fort. Vad jag kan förstå har mustangen blivit en himla rolig och trevlig bil för inte jätte mycket pengar.

O andra sidan är det inte som att glida runt i en BMW eller Merca, detta är ju betydligt roligare. Tror att den nya GT modellen kommer hålla sig bra i pris. Men sedan vet man aldrig när lågkonjunkturen infaller och bilförsäljningen dalar som den gjorde för några år sedan. Är ju då man skall sparat sina pengar till och handla.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Tar upp denna tråden.

Har börjat trilla in fler o fler begagnade mustanger av den " nya " modellen.

De flesta som ligger ute till försäljning har rullat runt 500 mil. Det jag undrar är varför man säljer sin mustang efter ägt den endast i 6 månader - 1 år?

Kollar man på priset ligger de flesta på runt 400k. Jag själv är grymt sugen på att köpa en av den nyare modellen och kommer att göra det i framtiden. 

Det jag undrar är om det nu läggs ut så pass många begagnade, borde inte priset sjunka då?

O andra sidan får man sjukt mycket bil för dessa pengar. 

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Jag tor grejen är att just nu är det ju ca 6 månader väntetid på bilen om du köper en, en begangnad får du direkt, så det är nog anledning att dom håller priset rätt bra när dom är "nästan nya"

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Min bil var begagnad vid bilköpet pga den hade rullat 110 mil så priset var därmed nedsatt med 18 000 kr. Eftersom den stod redan i hallen kunde jag hämta den några dagar efter köpet.

Link to comment
Share on other sites

Sant det ni skriver. Men tror att den nyare mustangen kommer hålla sig bra i pris.

Visst kommer den att sjunka då nyare modeller släpps och sedan håller den sig också bättre när den är Svensk såld. 

Framtiden får utvisa vad som händer. Men om man ser på en GT V8 tillverkad -10 som i vissa fall begärs nästan 300k för så är en begagnad -15 för 400k mer värd sina pengar.

Link to comment
Share on other sites

Att vissa säljer efter endast ett halvår eller ett år är svårt att svara på. Men kan bero på att de ville ha en häftig bil, sen var det kanske dyrare att äga den än vad de trodde. Har kanske inget garage att förvara den under vintern eller liknande. Har man ett starkt bilintresse så är det ju sådana grejer man redan vet om :) Bara en tanke :)
 

Tror att mustanger 05 och uppåt kommer hålla sig bra i pris. 2005-09 är ju första modellen med retrodesign, vilket är eftertraktat och uppskattat. Sen blev det ju en liten vidareutveckling på 10-14. Som också säkert håller sig. Sen kom ju -15 som inte är jättelik de tidigare, men kommer stå i pris tack vare ny bil och ganska ovanlig.

Link to comment
Share on other sites

Vad jag hörde av chefen för Ford Vänersborg kommer mustangerna hålla sig i pris utan större nedsättning. De hade nyligen 2 st ecoboost till salu för 365 500 kr och priset var sänkt med 11 000. Dessa bilar blev sålda snabbt och det var fastback utan custom pkt. 

Link to comment
Share on other sites

On 2016-08-02 at 09:07, Wallentin said:

Att vissa säljer efter endast ett halvår eller ett år är svårt att svara på. Men kan bero på att de ville ha en häftig bil, sen var det kanske dyrare att äga den än vad de trodde. Har kanske inget garage att förvara den under vintern eller liknande. Har man ett starkt bilintresse så är det ju sådana grejer man redan vet om :) Bara en tanke :)
 

Tror att mustanger 05 och uppåt kommer hålla sig bra i pris. 2005-09 är ju första modellen med retrodesign, vilket är eftertraktat och uppskattat. Sen blev det ju en liten vidareutveckling på 10-14. Som också säkert håller sig. Sen kom ju -15 som inte är jättelik de tidigare, men kommer stå i pris tack vare ny bil och ganska ovanlig.

Tror också att du har helt rätt i det du skriver. Man får ju inte hoppas att dem säljer för att dem är missnöjda med bilen.

jag har o andra sidan aldrig kört den nya modellen så jag kan inte yttra mig. Men vad man hört och läst från ägare så är " nästan " alla nöjda med den och är ett steg framåt för mustangen.

Om man ser utseende mässigt på den så gillar jag den skarpt förutom några små detaljer. 

När det gäller retro modellen 05 - 09 ser man ju att dem verkligen håller priset bra. Personligen älskar jag min -07 men man kan ju inte äga den i all framtid. :)

Men något år till och när -15 modellen börjat komma upp runt 3 - 4000 mil så blir det nog ett byte. Såvida man inte hittar precis den " rätta " bilen innan dess.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Den nya mustangen håller högre standard invändigt iaf :) Sen en trevlig motor och bättre väghållning tack vare delad bakaxel :) Så jag tror egentligen inte så många är missnöjda med den. Tror nog det hänger på kostnaderna. Har själv inte kört någon, men har tittat på några :) Finns ju några barnsjukdomar på dem, men så är det ju med alla bilar :) Som du säger så kommer de nog landa i hyffsat pris om några år.

Själv gillar jag min 06:a skarpt, trots att den är lite plastig invändigt och är enkelt uppbyggd. Men det är ju lite som en gammal bil. Enkelt och stabilt :) Men det är ju självklart en smaksak :) Skulle nog aldrig få för mig att sälja den, krävs mycket för det, hehe.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Och nu är det år 2020 och mustangerna årsmodell -15/17 med 2500-5000 mil kostar 340-399 000 kr och ingen värdeminskning alls nästan 😄

Köpte själv min 2017 gt, uttagen 2018 med 2.5 års nybilsgaranti kvar, custompaket, sync3, backsensorer, navi, manuell låda, silvriga fälgar inkl spritt nya dubbfria vinterdäck, svart innertak, 1800 mil, gubbkörd 1 ägare och fullservad på ford för 319 000 kr i våras på känd bilhandlare i en kanondeal som dyker upp 1-2 ggr per år typ. Får över 350-360 000 vid privat försäljning och mustangen har varit gratis att äga, t om tjänat på det 🙂 Bästa bilen någonsin.

Link to comment
Share on other sites

On 2020-10-08 at 23:23, Korvmos said:

Och nu är det år 2020 och mustangerna årsmodell -15/17 med 2500-5000 mil kostar 340-399 000 kr och ingen värdeminskning alls nästan 😄

Köpte själv min 2017 gt, uttagen 2018 med 2.5 års nybilsgaranti kvar, custompaket, sync3, backsensorer, navi, manuell låda, silvriga fälgar inkl spritt nya dubbfria vinterdäck, svart innertak, 1800 mil, gubbkörd 1 ägare och fullservad på ford för 319 000 kr i våras på känd bilhandlare i en kanondeal som dyker upp 1-2 ggr per år typ. Får över 350-360 000 vid privat försäljning och mustangen har varit gratis att äga, t om tjänat på det 🙂 Bästa bilen någonsin.

Fan jag gav 380 000kr för min 2017 med automat med 600mil på mätaren i januari 2018. Fan då fick man ett bra pris ändå.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Begagnat priset borde vara bra för 2015 - 2017 Mustanger. Det är attraktiva roliga bilar som de flesta bilentusiaster gillar. När face lift kom 2018 ökade priset kännbart och sedan kom regeringens Bonus Malus skatt och höjde kostnaderna för en ny bil ytterligare och sänkte försäljningen. För många som vill ha en generation 6 Mustang och funderar över begagnad eller ny så gör prisökningen på nya bilar den begagnade mer attraktiv och håller uppe priset. Jag gissar att Bonus Malus även drabbar import av begagnade USA bilar av årsmodeller efter skatten drabbade oss och håller nere mängden bilar från USA. Efterfrågan på begagnade Mustang M6 bilar i Sverige borde öka av detta.

Hoppas att våra politiker inte drabbar oss med mer kostsamma skatter som drabbar nyare Mustanger. Höjda bränslepriser och vägskatt för våra bilar som inte körs så mycket kan kyla marknaden sänka begagnatpriset.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...