Jump to content

byta packning på timingcover, transmissionskåpan


lmob

Recommended Posts

Har någon bytat packningen mellan blocket och transmissionslocket timingcover. utan att plocka ur motorn... bytade vattenpump då vred sig ta mig tusan packningen till den bakomvarande kåpan. märkte inte det förrän kylarvätskan kom i....tömde och gjorde rent tryckte i packning på tub, men det litar jag ej på då det blir tryck i motorn när man kör...

 

Link to comment
Share on other sites

Vad pratar du om för årsmodell? typ av motor?

 

Om det är en vanlig Ford smallblock så är det inga som hellst problem.

Det finns hur mycket plats som hellst.

Har själv även bytt kamaxel och använt gradskiva för att ställa in kammen, med motor i.

Link to comment
Share on other sites

Ja det kanske vore bra info.... mustang HT 1970 med 351w motor tillverkad 1969. då kan man identifiera vad för kam som sitter i oxå eller...

Link to comment
Share on other sites

Läcker det vatten eller olja efter vattenpumps byte?

Läcker det vatten då är det troligtvis fel packning använd för vattenpumpen.

Har för mig att det finns 3 olika för Ford smallblock.

Har varit med ett flertal gånger att endast en packning följde med vattenpumpen och den var inte den som jag behövde.

Det kan också läcka vatten mellan block och kåpa, är det där du har läckan?

 

Läcker det olja kan det vara som du säger att packningen till kåpan bakom är skadad.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Det läcker vatten, och det hände när jag skruvade i den långa bulten till vänster vid generatorn som går igenom pump och kåpa. där går kylkanalen in i motorn. bara att riva, beställde packningar i går,så det får gå...pumpen har rätt packningar men nu får jag byta allt igen...Så e det med gamla grejer blir inte alltid som man tror.

Redigt med packning på tub och nya packningar så får man hoppas det blir tätt...Det är lite dumt att man har olika längder på bultarna då man vill sätta kåpan på först sedan vattenpumpen så packningen inte torkar ..

Link to comment
Share on other sites

12 minuter sedan, lmob said:

Det läcker vatten, och det hände när jag skruvade i den långa bulten till vänster vid generatorn som går igenom pump och kåpa. där går kylkanalen in i motorn. bara att riva, beställde packningar i går,så det får gå...pumpen har rätt packningar men nu får jag byta allt igen...Så e det med gamla grejer blir inte alltid som man tror.

Redigt med packning på tub och nya packningar så får man hoppas det blir tätt...Det är lite dumt att man har olika längder på bultarna då man vill sätta kåpan på först sedan vattenpumpen så packningen inte torkar ..

Räcker det inte med att täta bulten bara med tätnings medel ? jag har varit ute för samma "fenomen" och då räckte det med lite loctite på gängan.

//  John

Link to comment
Share on other sites

44 minuter sedan, John said:

Räcker det inte med att täta bulten bara med tätnings medel ? jag har varit ute för samma "fenomen" och då räckte det med lite loctite på gängan.

//  John

den vred liksom ut ca 15 mm av packningen, där tryckte jag i packningsklet med det blir ju tryck där, hur högt tryck det är i kylsystemet det vet jag ej, men jag fyllt på kylarvätska och står den bara är det tätt. skall varmköra och se när det blir tryck. men det är dumt att chansa när man skall ut i sommar.. nu finns det ju tid att skruva..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...