Jump to content

Beställer en ny GT denna månad.


Carpimp

Recommended Posts

Hejsan alla Mustangentusiaster.

 

Jag har efter lite funderingar mellan Camaro och Mustang slutligen bestämt mig för en Mustang.

Planen är en GT coupé i färgen Guard Metallic med manuell låda, navigation, stora stereon och backvarnare (vilket var ungefär det man kunde beställa i tillvalsväg).

Jag har aldrig haft en amerikans bil nån gång, men jag provkörde denna för nån vecka sen på Upplands Motor. Det var verkligen en trevlig bil. Tanken är dock inte att behålla den riktigt original. Planen är att åka till USA och köpa hem en del roliga prylar för både väghållning och effekt då bilen är tänkt som entusiast/sport/lekbil.

Hur många här har köpt den nya Mustangen än? Är det nåt man bör känna till?

Sen kanske inte detta är helt rätt forumdel, men jag tänkte i alla fall fråga om nån här vet om nåt ställe i Sverige som mappar nya Mustangen? Tanken är i alla fall att montera en kompressor (kanske nån har nåt bra tips på vilket kompressorkit man ska välja), och då kommer bilen att behöva mappas in riktigt.

 

 

MVH Morgan.

Link to comment
Share on other sites

Du går över ån efter vatten om du vill eftermontera en kompressor!

Köp hellre en färdig Shelby GT350 eller GT350R så har du mycket större möjligheter och den bilen har en helt annan teknik i motor och drivlina för att klara effekten.
Kompressorn sitter ju redan där!

Tror även att du stöter på väldiga problem att ens få igenom en vanlig GT med kompressor i besiktningen. Ingen bra ide,

Shelby GT350 så har du redan en busbil färdig och med garanti!  En ombyggd GT blir dessutom helt iskall som begagnad

Gällande väghållningen så är ju nya "vanliga" GT ändå mycket potent med helt ny delad bakaxel och mycket styvt chassi.
Knappt nödvändigt att förbättra.

Hör med Upplands motor om det är den vägen du vill gå om GT350

Link to comment
Share on other sites

Upphångningen av bakvagnen är gungig från fabrik (som vanligt med delade bakaxlar från Ford USA).

SVT kom ut förstarkta bussiningar inom en månad efter lansering av 2015 Mustang.

Eftermonterad kompressor = problem med bilprovning...

Link to comment
Share on other sites

"Kompressorn sitter ju redan där"? Som jag har läst det så har ju Shelby en 5,2l flat plane crank V8 som utvecklar 526hk, allt så ingen kompressor på den. Men Ford själva tar inte in Shelbyn i Sverige alls (jag har redan frågat, och det är inte aktuellt att sälja den i Europa enligt Ford).

Gällande väghållningen så är den inte dålig från början, men den kan ju helt klart förbättras och förstärkas. Det finns många förstärkningar och uppgraderingar som tar bort gungigheten ur bakvagnen.

Gällande att den blir iskall på begagnatmarknaden är inte helt intressant för mig. För jag köper inte en helt ny ford för att jag tror att jag gör världens bästa affär. Köpa en ny bil är alltid att skjuta sig i foten mer eller mindre. Men en bil ska man köpa och personifiera med hjärtat, inte med plånboken och logiskt tänkande.

Link to comment
Share on other sites

Sorry hade kvar GT500 i huvudet.

Som sagt eftermontering kompressor är ett megaproblem

Du behöver inte köpa av Ford Sverige bara lite krångligare men klart enklare än bygga om något som inte blir bra

GT350 har 526Hk och mer än så är svårt att ens använda.
Lite hybris över effekt 

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...