Jump to content

Rengöring Motorrum. Tips trix och rätt sätt?...


Stefan Ryen

Recommended Posts

Detta är mitt sätt och har funkat mycket bra i alla år.

Det enda problem som jag fått är.

På bil med fördelare så kan det komma in lite vatten, men blåses lätt bort med tryckluft.

På min Mercury Grand Marquis, så tålde inte tändspolarna detta. De var faktiskt dåliga hade problem med dem i fuktigt väder.

 

Motor kall.

Spruta på avfettning på motor och motorrum.

Spola av ordentligt med högtryckstvätt.

Sedan kan man om man vill tvätta av med bilschampo.

Link to comment
Share on other sites

Jag använder vattenslang med munstycke som har dusch funktion och spolar av motorrummet. Även undersidan av motorhuven. Sen blir det bilshampoo och svamp för sen spola rent. Jag låter motorn vara igång efteråt tills den blir varm och torkar bort överflödigt vatten.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det värsta du kan ha är att ha motorn igång medan du tvättar.

Det man alltid ska göra är med elektriska delar, vara svala och inte spänningssatta.

Tvätta, låt det torka ordentligt, sedan kan man starta bilen igen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, Tbird said:

Det värsta du kan ha är att ha motorn igång medan du tvättar.

Det man alltid ska göra är med elektriska delar, vara svala och inte spänningssatta.

Tvätta, låt det torka ordentligt, sedan kan man starta bilen igen.

Om det var till mig, skrev jag att jag låter motorn vara igång EFTER tvätten. Jag gör så för slippa motorn går ryckigt om jag ska iväg på direkten och har sen dess inte haft några problem.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Hej!

Tänkte att jag skulle svara på denna frågeställning.
-Det finns en del mycket erfarna bilmekaniker som har arbetet med bilar i ca: 50+ år (inklusive min morfar som har jobbat hela livet med motorer). De menar på att det inte är någon bra ide att rengöra "Engine Bay" / Motorutrymmet på en "modern bil" se denna videon på YouTube.com: Topp 6 misstag bilägare gör

Ni får göra vad ni vill med denna informationen.
/ Hoppas att du fick svar på dina frågeställningar.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Håller faktiskt med dig, corvette.
Tycker faktiskt att ChrisFix har den bästa metoden för att rengöra motorrummet. Det finns ju en hel del elektronik, sensorer...under motorhuven, visserligen så är elektroniken till viss del fuktskyddad, men det gäller att vara varsam. Man ska nog inte bara ta och köpa någon motorrumsrengöring, sedan spraya den överallt, och sedan spola av allt med vatten.

Kommentar: En del kan tycka att det ska vara skitigt i motor-rummet, och att man inte skall ödsla massa tid på att rengöra det. Men det är ju alltid trevligt att hela bilen, inklusive motorrummet är rent och fint. 🙂

Link to comment
Share on other sites

Det jobbigaste är när man köpt en bil av en smutspelle. Motorrum är ju oftast rätt lätt jämfört med bromsar och fälgar som tar timmar att få rent och snyggt. Men har man väl rengjort allt i motorrummet noga en gång räcker det med lätt och försiktig avsköljning med vatten några gånger per säsong för att avlägsna damm och pollen som kommer in. Motorn tar jag oftast med ljummen motor, som då torkar snabbare och blåser bort vattnet efteråt med tryckluften, startar motorn för att torka bort det sista, gärna köra en liten sväng runt kvarteret för att blåsa torrt hela bilen och eftertorka vid behov, kommer alltid fram vatten som annars ger fläckar hur noga man är torkar med skinnet, bromsar även skivorna torra så man slipper knäcka loss beläggen från skivorna om man bara kör in i garaget med blöta roströda skivor. Bromsar och fälgar är ett ständigt slit tycker jag som kräver ett gäng borstar och pillande för att komma åt,  även avfettning emellanåt  under säsongen.  Byter hjul emellanåt efter humör då får dom oftast en ordentligare rengöring när hjulen är av. 

   

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...