Jump to content

Byta orginal Kylare vid motorskifte


RobbeStockholm

Recommended Posts

Kan jag behålla min original kylare i Mach 73 , den läcker inte och ser väl ok ut. Tänkte köra 2 st  termostatstyrda elfläktar istället. Nya motor blir på ca 350-400 hk (hoppas jag )

I det fall man rekomenderar en alu kyl, är det 3 radigt som gäller ?

 

Med vänlig hälsning R

Link to comment
Share on other sites

Klarar originalet Texas ökenhetta så klarar den säkert en medioker sommar i sverige! :)
Du lär ju märka om byte behövs så ta ställning då istället.

Elfläkt ska vara rejält med flöde så det är nästan viktigare än själva kylaren.
Tycker det ofta är lite dåligt flås i elektriskt så se till att inte snåla och leta något billigt!
Betänk också att generatorn belastas rätt bra så du har Ampere så det räcker att fylla på batteriet.

 

Ett par fläktar kan lätt dra 20A så har du en original generator på 40-45A så har du inte mycket fallhöjd så att säga! :)


 

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Jag har garderat upp med 100amp tuff stuff performance, den gamla sjöng nog på sista versen. Angående fläkt är det 1 st eller 2 mindre som gäller ?

Annan fråga, värmepaketet måste man ha det inkopplat ? jag kör ju bara på sommaren ? då kan man väl loopa från vatten pumpen in i blocket direkt ?  Eller är det en dålig idé att ta bort ? Förövrigt fungerar inte värmen nu i alla fall.

 

Med vänlig hälsning R

 

Ändrade %s av %s (%s)
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tänk på att köra med riktig kvalite på elfläkten själv kör jag med en riktig Spalfläkt kostar mer men man får vad man betalar för.

Varför inte se till att få ordning på värmen istället skönt när det är fuktigt ute och få bort fukten sen i början på säsongen och i slutet är det skönt med värme. kör med original kylare och 500+ hkr aldrig värmeproblem :)

Link to comment
Share on other sites

Tack för svar, jag ska spola igenom original kylaren så får vi se. Maskindisktablett rekommenderas har jag hört ? En hur regleras värmen i värmepaktet ?

Känns som nån kopplat loss grejer tidigare ..

Med vänlig hälsning R

Link to comment
Share on other sites

59 minuter sedan, RobbeStockholm said:

Tack för svar, jag ska spola igenom original kylaren så får vi se. Maskindisktablett rekommenderas har jag hört ? En hur regleras värmen i värmepaktet ?

Känns som nån kopplat loss grejer tidigare ..

Med vänlig hälsning R

Nej inge diskmedel och varför? Köp medel som är gjort för rengöring.
Finns alla möjliga på Mekonomen.

Värmen i värmepaketet är bara ett enkelt spjäll.
Vore jag dig skulle jag byta värmepaketet redan nu för dom går lätt sönder.....Även de nya men skönt ha nytt ändå.
Nödvändigt i Sverige att det funkar...Rätt gött ha en kylig sommardag eller vår/höst så fundera inte på koppla bort det...Du kommer ångra dig!!

Angående 1 eller 2 fläktar så beror det mest på kylaren och vad du får plats med.
Min egen teori är att det är bäst med 1 stor fläkt.
2 små fläktar har tillsammans oftast mindre area än 1 stor. Elmotorn i varje fläkt är en ganska stor "död" yta som inte drar luft alls.
Dessutom är 2 alltid krångligare än 1 fläkt och i min värld är en enkel lösning ALLTID bättre.


Men som sagt allt beror på vad som får plats vid kylaren!
Bygghöjden på 2 små fläktar är oftast mindre än de stora....Bara sätta igång att mäta

 

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte du har något annat val än sugande.

Minns inte platsutrymmet på 73 men säkert trångt framför kylaren.

Jag har en tryckande fläkt för oljan framför kylaren och det var inte lätt att få plats.

04c75c827ea632d17632b472a093a481.jpg

Skickas från min iPad via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ett råd jag har kolla först på nätet vilka original fläktar som har mest flöde.

Sedan går du ut på skroten och köper en billigt, men som oftast är bättre än eftermarknadsfläktar.

Min son köpte 2st Spal fläktar som ska vara ett av de bättre eftermarknads fläktarna.

Varken han eller jag ver imponerad, bara fläkt (inga el-kopplingar eller något för att sätta fast den) som väsnades bra utan direkt flöde.

I slutänden behöll han en Spal fläkt som backup till billig eftermarknads fläkt från Hansen Racing (som funkade betydligt bättre).

Den elfläkten som upp till nu har bäst flöde enligt US forum är Lincoln Mark VIII 1993-1998. 2 hastigheter och flyttar mycket luft och är förhållandevis tyst (jag vet).

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Den verkar dra rätt mkt kräm ? jag vet iofs inte hur mkt kontra de andra fläktarna som kanske levererar lika mkt. Skal kollas upp :-)

Spalfläkten som ska vara värst levererar 4000 cfm på 22 Amp

Lincon fläkten 4600 cfm Amp okänt , verkar dock vara svår att hitta på skroten.

 

Med vänlig hälsning R

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Vet Ford haft det och gissar det hänger mer ihop med motorrums temperaturen / höga varvtal

Så Big Block och Boss bilar kunde man se det redan original.

Det kan bli en nackdel med elfläktar till kylarvatten att de går enbart igång om själva motorn behöver det.

När de står still får man förlita sig på att motorutrymmet temperatur hålls ner av bilens rörelse.

Så det är jäkligt bra se till förgasaren får luft som på moderna bilar med elfläkt via en kanal till innerskärm eller liknande så hålls motorn pigg.

Varm luft=låg densitet=låg effekt

Mekanisk fläkt pumpar ju alltid in frisk luft men elfläktar går ju även kontrollera mycket bättre

För egen del med hög stallspeed på automaten så blir även den väldigt varm så jag vill ständigt ha luftflöde även till den.

Har även luftkanaler i turbinkåpan som kommer från motorutrymme

Linda headers är absolut nödvändigt och sänker tempen massor

Ny Lincoln fläkt! Får inte länken funka men de är billiga....

http://www.usautoparts.net/catalog/?N=0&Nr=AND%28universal%3A0%29&Ntk=Main&Ntx=mode+matchallany&Nty=1&PN=0+4294808729&VN=4294967167+4294961852+4294962362+4294967132+4294966440&universal=0

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
3 timmar sedan, Baraka69 said:

Jag har tagit bilder men jag har fel på kameran så det blir att köpa en minneskorts läsare.

Jag upplever inte att varvet på MB-dieseln besvärar  men alternativet jag hade var att byta ut original

fördelningslådan mot en fd51 ifrån en tgb för att få ner varvet men som jag skrev tidigare så

räcker farten nu. Dessutom så hade inte motorn räckt till  för detta alternativ.

Jag hade ett tak på 10000 på hela konverteringen för att det skall kännas rätt att sätta igång.

Taket är ännu inte nått  då motorn kostade 2000 och startmotorn 3500 (24 volt), elfläkt 800:-

Resten fixat  med det som låg i lådor https://oppna.info/extension/dft .

Jag har behållit org generator samt kylare, motorfäste ifrån Mb.

Det underlättar mycket om man kan behålla 24v systemet intakt.

Min vagn har endast gått 920km så det mesta är i bra skick.

Just nu står vagnen i verkstan för att slipas/ lackas.

Tilläggas skall att en förutsättning är att en svarv finns att tillgå då det är ett måste då centreringsdon och remskivor skall fixas/centreras.

 min gamla örnsvarv har varit ovärderlig i denna konvertering.

Avslutar med att jag upplever Isuzun som mer lätt jobbad och återigen  dessa 2 motorer går att 24 volt

konvertera det spar mycket jobb.

?????

Vad är det för bil? Hur hänger det ihop med trådämnet?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 2019-08-11 at 17:17, Lars Alfredsson said:

Ser till att spärra användaren.

Föreslår att inläggen rörande användaren, dvs hans inlägg och diskussionen efter raderas då dessa är ovidkommande för trådens ämne.

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...