Jump to content

Funkar det att ersätta ett 351W -71 block med ett 351W -79 block?


Satisfactíon

Recommended Posts

Jag kan köpa ett -79 block för att ersätta mitt spruckna -71 block (som jag för övrigt trodde var ett -69 block).

Men jag har fått höra att -79 blocket är lite ändrat så det finns risk att stötstängerna tar i kanalerna i topparna, samt att stötstängerna är lite annorlunda vinklade vilket i sin tur betyder nya slitytor. Risk för problem även här.

Någon som erfarenhet att dylika problem??

Link to comment
Share on other sites

Det som kan skilja blocket åt är 0.58mm på höjden av blocket som du ser på bilden nedan.
Ford bytte höjd 1971 så 79 blocket bör vara samma höjd men är ändå inget större problem....Kontrollmät ändå för det finns ingen garanti när det gäller Ford

Vill du ha allt korrekt är det bara att plana ner blocket (decka) till rätt höjd.
På Ford bör man alltid göra detta ändå eftersom de ofta är ojämna och ibland även lite skeva.....351 blåser lätt packningar om det är bara en gnutta fel
Samtidigt bör man även "linehona" vevaxel överfallen då även de drabbas.

Alltid bra lämna in block, vev, stakar för en kontroll/balansering så får du veta om allt är okej!
Har renoverat flera 351W och ingen varit felfri.
 

302-351_Deck.JPG

Link to comment
Share on other sites

Tack Per för väldigt intressant info.

Angående planingen så behöver jag lägga till att blocket jag kan köpa finns hos VP Autoparts, är renoverat och vev, kam och kolvar ingår. Men det kanske inte betyder att det är planat?

Funderar också på om det verkligen kan spela någon för stötstängerna och slitytorna om enda skillnaderna mellan ett C och D-block är höjden 0,58 mm?? Dessutom så är ju mitt spruckna block ett D-block och borde vara lika VP´s!

Summerande känns det som att jag borde kunna sätta ihop blocket med mina gamla toppar. Kanske kollmäta höjden mest för att veta.

Link to comment
Share on other sites

Det är noga med stötstängerna och din årsmodell på toppar har ingen justering av vipparmar utan allt är fast fixerat från fabrik
Man kan sätta ihop allt och se om stötstängerna blir för långa och inget kan gå sönder men motorns ventiler kommer inte stänga ordentligt.
Då måste du antingen köpa nya stötstänger i rätt längd vilket är rätt billigt och enkelt.
Eller så måste du byta till justerbara vippor och stödbult vilket är rätt jobbigt....Troligen kan du glömma stötstångs bekymret det är ditt allra minsta problem!

Största problemet är att du tittar på ett så kallat "renoverat" block...Du ska inte sätta ihop ett oprövat block och chansa att allt är rätt.
Det fuskas som tusan i denna branch och för det flesta låter det väldigt bra med borrning, nya kolvar och slipad vev....Bullshit säger jag!
För att allt ska funka tryggt och att motorn ska leverera rätt effekt så ska motorn ha papper på följande jobb

Borrning 
Vevstakar  ska vara riktade och balanserade. Ofta snett på Ford!!!
Vev slipad och riktad...Även den ofta sned
Samtliga toleranser kollade
Block toppdeckat för säker tätning / Självklart ska toppar planas samtidigt!
Block linehonat i vevparti för rakhet
Veven ska balanseras dynamiskt tillsammans med din vikt på flexplatta och svängningsdämpare.  (Du vet väll att Ford har olika vikter?)

Detta är ett minimum som ger dig rapp,stark trygg motor...Gör du inte det kommer gärna vibrationer eller andra fel som märkbart drar ner prestanda rejält.
Dessa jobb ger dessutom ofta mer effekt än original!

Vet inte hur många jag sett som köper något oprövat, byter packningar och tror man har en ny motor...Det slutar ofta med dyrbar läxa

Jag brukar tänka så här...."Jag gråter gärna när jag betalar dyrt för en produkt. Pengarna glömmer man! Kvar har man en produkt som gläder dig många år"

 

Link to comment
Share on other sites

 

Hej Per. Tack för info igen.

Som vanligt så ligger det större komplexitet bakom det man ser först. Jag lägger stötstångsfrågan åt sidan så länge och fokuserar på det andra du skriver.

Blocket från VP är inte monterat så jag får leta upp nån som kan kolla igenom balansering, toleranser, etc innan motorn sätts ihop. Jag har bifogat specen på motorn och där ser man t ex att ingen deckning eller balansering är gjord.

Utifrån det du menar är ett måste när man renoverar jämfört med det som VP levererar enligt den bifogade specen, skulle du säga att 15000 kr är ett vettigt pris vilket är vad motorn kostar. Kolla den här länken på deras hemsida om du vill kika närmare: http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?page=article&artno=M-6007-351W-1

Angående ”Jag gråter gärna ….” så har du helt rätt. Att leva med ett dåligt resultat kostar mer tårar i längden.

Törs nästan inte komplicera caset mer (möjligen), men undrar om det gör något att topparna som sitter på min motor är 302or tillverkade 68-70? Borde jag skaffa 351 toppar?

 

351W spec2.JPG

Link to comment
Share on other sites

Glöm den motorn!

Borrad 0.040'' anses gå över gränsen!
Max 0.030'' är en säker siffra särskilt om man ska använda bilen på gatan.  Gatbruk tar faktiskt hårdare än många tror och då vill man ligga på rätt siffra för hållbarhet.

 

Tidiga toppar är okej bara inte större jobb behöver göras eller att ventiler/fjädrar måste bytas (vilket oftast är vanligt)
Svårt motivera renovering idag när man får kompletta nya toppar till rimligt pris.
Fördelen med nytt är att du kan köra på 95 oktan och givetvis mer pulver

Jobbigt med motorer när mycket börjar bli dåligt!!  Renovering är svårt motivera på 50år rostiga prylar när som sagt nytt är överkommligt

Link to comment
Share on other sites

Jag blev lite överraskad att 0.04” är över gränsen för att ha en hållbar motor. Det jag sett och hört till nu är att 0,04” normalt sett inte är ett problem och att ända upp till 0,06” kan gå. Exakt hur mycket menar man skall bedömas från motor till motor beroende på konstruktion, gjutgodskvalité, hur mycket effekt man klämt ut o s v.  

Vet du varför man anser att 0,03” är gränsen 351W? Blir väggarna för tunna eller?

Bra att topparna kan vara OK. Dom har bara gått 1500-2000 mil efter renoveringen så med lite tur så räcker det med kontroll och uppfräschning. Har pratat med CRS i Järfälla om att ta hand om det.

Link to comment
Share on other sites

Ford har redan tunna väggar utan borr.
0.040" går men som sagt ungefär där är det som att gå på lina!...Beror mycket på blocket skick och dom rostar ju från insidan så man har egentligen ingen aning.

Jag vet man borrar även upp till .060 men oftast är det race motorer och dom ser ju inte så många driftstimmar så det spelar ingen roll.
Det är driftstimmar tillsammans med belastning som dödar.
En gatmotor tar mer stryk som jag antyder innan......Man gasar mer okontrollerat och som sagt under längre perioder.

0.030" är en tumregel jag håller mig till för jag gillar köra mycket och hårt

 

Link to comment
Share on other sites

Oj,oj! Tänkte svara på en gång men jag blev helt uppslukad av alla grymma renoveringsvideos (vilken skatt) + din driftingövning, snurrade på bra :-).

OK, det var vad jag inte ville läsa, att väggarna är tunna från början. Det här gör att jag behöver ta mig en allvarlig funderare på fortsättningen. Hade annars funderat på att köpa VPs block (15000 kr är ju ett bra pris om allt är OK) och skicka det direkt till CRS för kontroll och eventuella åtgärder. Vilket också skulle ge mig möjlighet att reklamera eventuella felaktiga delar. 

Jag är nästan lika impad av ditt tålamod med att svara som jag är av all god info! 

Link to comment
Share on other sites

Som jag förstår det så tar man normalt bara hem block/motorer på beställning. Den här är hemtagen som något slags prov för att se om det funkar att hålla några populära modeller på lager. Så antagligen kan man beställa en med max 0,03" borrning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...