Jump to content

Byta ut Shaker 500 mot 2-din stereo Mustang 2007


Urban GT

Recommended Posts

Har ett problem jag inte kan lösa, och hoppas att någon kan hjälpa mig med detta.

Gäller en Mustang GT 2007.

Jag har demonterat Shaker 500 och monterat dit ramen till 2-din stereon.

Jag beställde ett kit med ram och kablage på nätet. Kablaget passar i bilen men i andra änden är det bara sladdar.

Behöver hjälp med att veta hur man kopplar in stereon med kablage?

Har även läst att man skall dra ner volten från Stereon till 5v med ett motstånd?

Passar BRL`s kablage rakt över om man köper ett sådant?

 

Någon som kopplat detta, skulle ödmjukast behöva hjälp med detta.

 

Mvh Urban

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Urban GT said:

Har ett problem jag inte kan lösa, och hoppas att någon kan hjälpa mig med detta.

Gäller en Mustang GT 2007.

Jag har demonterat Shaker 500 och monterat dit ramen till 2-din stereon.

Jag beställde ett kit med ram och kablage på nätet. Kablaget passar i bilen men i andra änden är det bara sladdar.

Behöver hjälp med att veta hur man kopplar in stereon med kablage?

Har även läst att man skall dra ner volten från Stereon till 5v med ett motstånd?

Passar BRL`s kablage rakt över om man köper ett sådant?

 

Någon som kopplat detta, skulle ödmjukast behöva hjälp med detta.

 

Mvh Urban

 

Hej

 

Är det ett sånt här kablage du har?
700112102_1.jpg

Det som säljs på brl :) Då får du färdiga iso-kontakter så du bara kan plugga in den nya stereon,

Kontakten med de två rca-kontakterna är till bilens slutsteg, det ska bara ha 5v, annars så smäller det till i högtalarna när du startar stereon. Skadligt för slutsteget med. Så det är där du ska begränsa spänningen med ett motstånd :)

Så stereon ska ha 12v som vanligt

Link to comment
Share on other sites

Ok.

Ska beställa det där kablaget från Brl mitt kablage har inga iso-kontakter. Jag fick med detta motstånd i kittet jag köpte.

Vart någonstans skall man monteta detta motstånd och hur?

Har läst på något forum att det skall vara skilnad att koppla in eftetmarknads stereo i årsmodell 2007 och framåt.

Tack på förhand?

image.jpeg

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
10 timmar sedan, Urban GT said:

Ok.

Ska beställa det där kablaget från Brl mitt kablage har inga iso-kontakter. Jag fick med detta motstånd i kittet jag köpte.

Vart någonstans skall man monteta detta motstånd och hur?

Har läst på något forum att det skall vara skilnad att koppla in eftetmarknads stereo i årsmodell 2007 och framåt.

Tack på förhand?

image.jpeg

Det där är en spänningsregulator. Förhoppningsvis för 5v.
 

3

På input kopplar du 12v remote från stereon.

Ground är jord 

Output är ut till slutsteget i bilen, det är den adaptern med två rca-kontakter. Så är det två kablar med vit/blå markering, de ska ha 5v. Vill man inte använda en spänningsregulator så får man använda ett motstånd istället :)

Men det krävs att du lödar och får det bra. Sen isolera det ordentligt med krympslang tex, så det inte blir kortslutning.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Vad jag förstår så ska båda vit/blåa lödas på output.

På input så skall remotesladden från stereon lödas på.

Antar att det skall lödas en jordkabel På mitten benet på spänningsregulatorn, vart skall jorden sitta sedan??

Tack på Förhand

Urban

image.jpeg

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

I jord på den andra delen av kablaget, den stora kontakten. Jord är svart kabel.

Så här gjorde jag, se bilden. Svart från stereons kablage + mittenbenet på regulatorn kopplas ihop med svart i adapterkablaget som sitter i bilen.

Den här sidan är bra också med lite bilder:

http://themustangsource.com/forums/f692/alpine-iva-w205-lorex-sg4933r-rear-camera-install-w-pics-455116/

Skickat från min iPhone med Tapatalk

20160109_093407846_iOS.jpg

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Den lösa remote-sladden med kabelsko, var ska du koppla den till? Jag kopplade även in den blå remote i den stora kontakten så dvs ut från regulatorn till de 2 blå i den lilla + den blå i stora kontakten också. Vet inte om det är nödvändigt dock.

Link to comment
Share on other sites

Nä jag är osäker också vad den går till, står som remote också. Funderar om det är till steget som driver framhögtalarna och de andra 2 är till stegen bak för shaker 1000, men jag är inte säker. Men skulle något inte fungera så går det ju alltid koppla in den i efterhand.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 3 years later...

Hej gammal post men har problem med min stereo. Har det kit ni visar med lösa kablar samt den svarta lilla saken som ändrar till 5V. Men när jag startar bilen poppar det ändå till i högtalarna och sen får jag generator ljud i högtalarna med. Tar jag av kontakt till slutsteg upphör det. Prövat 3 olika stereo bara för se om det är stereon men samma på alla 3. Org var shaker 500

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...