Musse1969 Posted May 1, 2016 Report Share Posted May 1, 2016 Behöver lite hjälp då bilen vill gå snålt trots stora munstycken. Info: holley 770 vacuum street avenger 81 på primär 89 på sekundär vilket jag vet är stora munstycken men trots detta sticker lamdamätaren upp på 13-14.5 vid fullgas och på högsta växeln visar den så mycket som 16 alltså långt in på röda. Har provat byta fjäder så sekundären ska öppnas tidigare, sitter just nu blå acc pumps kam. 15/36.5 i tändning. 393, Compcams 292h, 4v toppar, edelbrock rpm insug, msd 6al. Vilken ände ligger problemet tror ni? Den skjuter inget eller liknande men jag pressar heller inte motorn när jag ser att lamdavärdet går magert. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThomasFB Posted May 3, 2016 Report Share Posted May 3, 2016 Vid vilka varvtal har du lambdavärdet 1.00? Har du rätt tillskottsventil (power valve)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Musse1969 Posted May 5, 2016 Author Report Share Posted May 5, 2016 (edited) Det är svårt att säga mätaren hoppar ganska flitigt. Men när man trampar fullt på låga varv och högsta växel så verkar den klara sig något bättre än om jag ligger på 3000 rpm och trampar fullt då sticker den upp snabbt över 16 på lamdan så något säger mig att större accpump är nästa steg? Har provat värre kam på accpumpen men då bottnade armen tyvärr så det var svårt att prova. Power valve är bytt till rätt. Har även höjt flottörnivån utan resultat. Edited May 5, 2016 by Musse1969 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tbird Posted May 5, 2016 Report Share Posted May 5, 2016 Kan inte förgasare, så slå inte ner på mig. Om du liger på 3000 rpm och trampar fullt så ska lamdan gå ner på 11.5 - 12.5 beroende på var du vill ha det. Något är helt fel med bestyckningen av förgasaren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Musse1969 Posted May 5, 2016 Author Report Share Posted May 5, 2016 (edited) Ja precis dom brukar leverera som bäst runt 11.5 i bänk men jag når inte dit vid gaspådrag. Som sagt stora munstycken sitter det ju i den nu, samt mjukaste fjädern till sekundär och en power valve som stämmer till mitt vakuum. Det sista jag kan tänka mig nu är väl då större accpumps munstycke och ev större sekundärer. Edited May 5, 2016 by Musse1969 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThomasFB Posted May 6, 2016 Report Share Posted May 6, 2016 (edited) Det är kanske nåt knas med den där förgasaren? Har du möjlighet att prova med en annan Holley? En 4778 eller 4779 t.ex. Har du tillräckligt bränsletryck i alla situationer? Edited May 6, 2016 by ThomasFB Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Musse1969 Posted May 6, 2016 Author Report Share Posted May 6, 2016 Jag har inte tillgång till någon annan tyvärr. Men vågade mig på att hålla fullgas trots att den gick snålt men den gick ner på 12.5 ganska fort Det kanske man får leva med på vacuum sekundär? Dock återstår lite mer finlir i övrigt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Musse1969 Posted May 6, 2016 Author Report Share Posted May 6, 2016 Det är väl i övergången alltså när sekundär portarna öppnas som den gör en avstickare går det att motverka? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1096 Posted May 6, 2016 Report Share Posted May 6, 2016 Provat med mindre accpumpmunstycke? Då dränerar det inte pumpen lika fort och du får ett fetare tillskott som håller lite längre upp i övergången. Större munstycke så tömmer du pumpen fortare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Musse1969 Posted May 6, 2016 Author Report Share Posted May 6, 2016 Nej men det sitter dock standard i den. Det går väl lika bra att byta från tex blå kam till den rosa då blir det snällare men längre kurva eller har jag fel där kanske? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThomasFB Posted May 7, 2016 Report Share Posted May 7, 2016 https://www.holley.com/products/fuel_systems/carburetor_components/accelerator_pump_parts/parts/20-11 plus rätt kamprofil kanske hjälper lite i övergången från 2 till 4 portar. Vad händer om du lägger sekundärportarna att öppna långsammare och senare. Du kör antagligen med kort gul fjäder nu? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PR Posted May 9, 2016 Report Share Posted May 9, 2016 (edited) Du har bytt power valve, till vad? Sitter 6,5 original i Holley 770, kanske skulle prova 4,5 i stället eller är de den du bytt till? För att berika på fullast byter du PVRC munstycken (inte huvudmunstycke) Lite bra info om Holley http://www.musclecardiy.com/performance/holley-carburetor-full-power-circuit-calibration-guide/ Nästa steg blir kanske FiTech? Prisvärt och bra! http://fitechefi.com/default.asp.pg-GoEFISystem4-InjectorKit Edited May 9, 2016 by PR Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Musse1969 Posted May 10, 2016 Author Report Share Posted May 10, 2016 (edited) Power valve 3,5 vill jag minnas. Men nu sticker den som sagt upp en kort sekund för Att sedan ligga stabilt runt 12-12.5 men vill helst undvika den där avstickaren. Det gör ingen direkt skillnad när jag byter fjäder, nu är det "lång" gul som sitter i. Edited May 10, 2016 by Musse1969 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThomasFB Posted May 10, 2016 Report Share Posted May 10, 2016 (edited) 6 timmar sedan, Musse1969 said: Det gör ingen direkt skillnad när jag byter fjäder, nu är det "lång" gul som sitter i. Det måste det göra, annars är det någonting helt fel med förgasaren. Edited May 10, 2016 by ThomasFB Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PR Posted May 12, 2016 Report Share Posted May 12, 2016 Hur ser det ut om du plockar bort Powervalve? Ser det ut så här kan du borra och gänga i lämpligt PVCR-munstycke eller byta block till ett som det röda nedan. Ser det ut så här byter du bara munstycke så motor får lagom vid fullgasacceleration. Kolla in Pers gigantiskt fina bil med FiTech, det är prisvärt och bra system (bra att ha i åtanke innan man lägger för mycket tid och pengar på förgasare).. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tbird Posted May 12, 2016 Report Share Posted May 12, 2016 Tror inte han vill lägga mer pengar på den. Ligger på annons på blocket om jag sett rätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Musse1969 Posted May 13, 2016 Author Report Share Posted May 13, 2016 On Thursday, May 12, 2016 at 10:10, PR said: Hur ser det ut om du plockar bort Powervalve? Ser det ut så här kan du borra och gänga i lämpligt PVCR-munstycke eller byta block till ett som det röda nedan. Ser det ut så här byter du bara munstycke så motor får lagom vid fullgasacceleration. Kolla in Pers gigantiskt fina bil med FiTech, det är prisvärt och bra system (bra att ha i åtanke innan man lägger för mycket tid och pengar på förgasare).. Tack så mycket för bra info! Jag ska ta isär den i helgen och kolla om det sitter munstycken där. Förövrigt går den ganska bra nu men finns som sagt lite att jobba på i bränsleblandningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Musse1969 Posted May 25, 2016 Author Report Share Posted May 25, 2016 Vart köper man ett sådant hus? Jag hade inte dessa munstycken på min förgasare. Nån som har en länk? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PR Posted May 25, 2016 Report Share Posted May 25, 2016 Här finns (hittar inte billigare?) http://www.asaperformance.net/pro-comp-holley-carburetor-billet-metering-block-kit-double-pump-1-one/ Med risk för att låta tjatig kolla in Fitech, verkar vara det klart bästa alternativet.. http://www.ebay.com/itm/Billet-Aluminum-Carburetor-Metering-Blocks-Set-3-Circuit-Holley-4150-Quickfuel-/151618740058 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Musse1969 Posted May 28, 2016 Author Report Share Posted May 28, 2016 (edited) 79 dollar är ju inte farligt. Men jag har provat borra upp pvrc hålen från 1.3 tror jag standarden är till 1.5mm och det gjorde ingen skillnad. Men jag upptäckte nu att mina ställskruvar inte fungerar längre kanske borde lossa förgasaren och justera in primärspjällen inte för jag vet om Det kommer göra någon skillnad under körning men det luktar ren bensin om bilen så det får bli nr 1. Edited May 28, 2016 by Musse1969 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Musse1969 Posted May 29, 2016 Author Report Share Posted May 29, 2016 (edited) 79 dollar är ju inte farligt. Men jag har provat borra upp pvrc hålen från 1.3 tror jag standarden är till 1.5mm och det gjorde ingen skillnad. Men jag upptäckte nu att mina ställskruvar inte fungerar längre kanske borde lossa förgasaren och justera in primärspjällen inte för jag vet om Det kommer göra någon skillnad under körning men det luktar ren bensin om bilen så det får bli nr 1. Jag har nu bytt block tog det som satt på min gamla demon förgasare för som ni ser på bilden så saknas hålet i mitten på holleyn men på demon blocket var det tre klara hål samt större pvrc hål och nu verkar det som bilen går runt 12.5 vid fullt pådrag rakt igenom. Dock har jag allvarliga problem med tomgången den går riktigt kasst faktiskt. Vakuum är lägre sen jag bytte block nu är det runt 4-5 på tomgång. Jag skulle uppskatta en utförlig förklaring på primärspjälls justering osv (om det nu är detta som spökar) Edited May 29, 2016 by Musse1969 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PR Posted May 29, 2016 Report Share Posted May 29, 2016 Så här kan du testa att göra för att få mer vakuum, se till att primärspjällen stänger enligt beskrivning och justera tomgång med sekundärspjäll. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.