Jump to content

Service kostnader GT


juzzi

Recommended Posts

det enda som inte gäller när du servar bilen någon annanstans än hos Ford är rostgarantin.

vi jobbar dock med att lösa detta, allt annat är det lugnt med ;) 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu har jag servat bilen hos Råbergs i Karlskrona. Kostnad 3.470 kronor. Arbete 1.387 kronor och olja och filter 1.266 kronor plus moms 693 kronor. För detta får jag då också Ford Assistans till nästa service. Det får du inte om du servar på en icke Ford-verkstad och ja jag vill har rostskyddsgarantin.

Link to comment
Share on other sites

 
 
Det finns många bra skäl att regelbundet lämna in din Ford på service. Du håller bilen i gott skick, undviker onödiga reparationer och kan glädja dig åt ett bättre andrahandsvärde. Dessutom får du Ford Assistans i samband med att servicen är gjord hos oss på Ford. Det gäller alla Fordbilar, oavsett ålder och milantal och fram till nästa schemalagda service.

I Ford Assistans ingår bland annat:
  • Vägassistans, inte bara i Sverige utan i princip över hela Europa.
  • Reparation på stället (om det är möjligt).
  • Bogsering till närmaste auktoriserade Fordverkstad.
  • Hjälp med hyrbil eller annat färdmedel, så du kan fortsätta din resa.
  • Hotellövernattning om resan inte kan fortsätta samma dag.

Ford Assistans är tillgängligt 24 timmar om dygnet året runt och är bara ett telefonsamtal bort var du än är i Europa. 
Från Sverige: Telefon: 0771 - 81 80 00 
Från utlandet: Telefon: +46 771 - 81 80 00
Link to comment
Share on other sites

Just precis det. Det var nämligen vad de sa till mig och dessutom lämnade över ett intyg på denna Assistans och precis som Junkers säger så gäller den i hela Europa. Och ja jag vill gärna ha rostskyddsgarantin. Var inte så säker nr du uttalar dig om saker och ting som du inte  kollat upp.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Har precis fått offert från Mechanum för att serva min 2015 GT. Den har rullat drygt 800 mil och servades senast vid 520 mil förra året. De vill ha 6000:- ! Ingår bromsvätskebyte, kupéfilter, oljebyte samt ”karosskontroll”. Är det verkligen rimligt ?

Tylle

Link to comment
Share on other sites

10 minuter sedan, Tylle said:

Har precis fått offert från Mechanum för att serva min 2015 GT. Den har rullat drygt 800 mil och servades senast vid 520 mil förra året. De vill ha 6000:- ! Ingår bromsvätskebyte, kupéfilter, oljebyte samt ”karosskontroll”. Är det verkligen rimligt ?

Tylle

Tja du här väl inget att förlora på att gemföra, ringa runt lite  till andra  auktoriserade ford verkstäder i närheten ? 

Link to comment
Share on other sites

4 timmar sedan, Tylle said:

Har precis fått offert från Mechanum för att serva min 2015 GT. Den har rullat drygt 800 mil och servades senast vid 520 mil förra året. De vill ha 6000:- ! Ingår bromsvätskebyte, kupéfilter, oljebyte samt ”karosskontroll”. Är det verkligen rimligt ?

Tylle

Jag betalade 4600 kr för samma service inkl byte bromsvätska hos Ford. Detta var förra månaden. 

Link to comment
Share on other sites

Tack för återkoppling "Kanske Mustang" och "Robban1".

Har nu bokat på Hedbergs i Lund för 3.300:- istället. Enligt dem skall det inte bytas bromsvätska på den här servicen. I övrigt samma service.

Dyr bromsvätska......

Link to comment
Share on other sites

On 2018-05-28 at 12:46, Tylle said:

Har precis fått offert från Mechanum för att serva min 2015 GT. Den har rullat drygt 800 mil och servades senast vid 520 mil förra året. De vill ha 6000:- ! Ingår bromsvätskebyte, kupéfilter, oljebyte samt ”karosskontroll”. Är det verkligen rimligt ?

Tylle

Skall du serva bilen igen efter bara 300 mil??

Link to comment
Share on other sites

6 timmar sedan, Tylle said:

Tack för återkoppling "Kanske Mustang" och "Robban1".

Har nu bokat på Hedbergs i Lund för 3.300:- istället. Enligt dem skall det inte bytas bromsvätska på den här servicen. I övrigt samma service.

Dyr bromsvätska......

Jag kollade upp vad min 2:a service kostade och priset var 5300:- på Ford. Då var det olja, filter byte plus koll av rostskyddet.

Link to comment
Share on other sites

Hur är egentligen serviceintervallerna? Funderar på att plocka ut en 2018 på fredag.

 

1500

2000

3500?

 

eller servar ni oftare? Läste ovan att Tylle servade vid 500mil och nu även efter 800, blev lite fundersam 

Link to comment
Share on other sites

3 minuter sedan, Robbson said:

Hur är egentligen serviceintervallerna? Funderar på att plocka ut en 2018 på fredag.

 

1500

2000

3500?

 

eller servar ni oftare? Läste ovan att Tylle servade vid 500mil och nu även efter 800, blev lite fundersam 

tror det är 1500 3000 4500 eller en gång om året om man kör mindre.  Man kan även får en indikation av bilen  att det är dags om man kört många korta aggressiva  sträckor innan de 1500 milen har kommit.  

Link to comment
Share on other sites

För min del är det fråga om en "årsservice" oavsett mil. Det behövs för att behålla garantierna som jag har förstått det. Det lyser också en indikering på att oljebyte behövs varje gång jag startar bilen. Denna är sannolikt också styrd att dyka upp en gång om året. Oljan ser ny ut om man tittar på den och jag har inte kört hårt på ngt sätt.

Link to comment
Share on other sites

Jag har lite svårt att bestämma mig gällande detta med service. Min lokala Ford handlare hade min kärra inne för garanti ärende ang vibrationer, det tog dem 15 min att konstatera att det är däcken ( vilket jag inte tror på ).

Iallafall så skall den in på 2 års service och rullat 1400 mil. De ville ha 5300:- för den servicen. Tyvärr är jag lite bitter och tycker, kan man inte lägga mer tid på att kolla vad felet med bilen är. Varför skall jag då gynna dem denna service.

Funderar istället på att lämna iväg den till just en mustang store som ligger 7 mil bort. Och att då kontrollera vibrationerna igen och göra en service där.

Vad har ni som sitter i min sits gjort?

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
1 hour ago, Tobbe1977 said:

Jag har lite svårt att bestämma mig gällande detta med service. Min lokala Ford handlare hade min kärra inne för garanti ärende ang vibrationer, det tog dem 15 min att konstatera att det är däcken ( vilket jag inte tror på ).

Iallafall så skall den in på 2 års service och rullat 1400 mil. De ville ha 5300:- för den servicen. Tyvärr är jag lite bitter och tycker, kan man inte lägga mer tid på att kolla vad felet med bilen är. Varför skall jag då gynna dem denna service.

Funderar istället på att lämna iväg den till just en mustang store som ligger 7 mil bort. Och att då kontrollera vibrationerna igen och göra en service där.

Vad har ni som sitter i min sits gjort?


Jag hade lämnat iväg den till andra stället om du nu har dålig erfarenhet av den lokala verkstan. Men bara om de är billigare som är 7 mil bort 🙂 Men man betalar nästan mer för ett bra bemötande och service 🙂

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Jag hade också förhört mig andra ställen. Min lokala Ford verkstad er också arroganta. Jag körde 10 mil för att serva sist 🙂 Och så kan du be dom om att skippa bromsvätskan. Så sparar du 1000 kr.

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, Tobbe1977 said:

Jag har lite svårt att bestämma mig gällande detta med service. Min lokala Ford handlare hade min kärra inne för garanti ärende ang vibrationer, det tog dem 15 min att konstatera att det är däcken ( vilket jag inte tror på ).

Iallafall så skall den in på 2 års service och rullat 1400 mil. De ville ha 5300:- för den servicen. Tyvärr är jag lite bitter och tycker, kan man inte lägga mer tid på att kolla vad felet med bilen är. Varför skall jag då gynna dem denna service.

Funderar istället på att lämna iväg den till just en mustang store som ligger 7 mil bort. Och att då kontrollera vibrationerna igen och göra en service där.

Vad har ni som sitter i min sits gjort?

Ring till de som är 7 mil bort ich kolla, vibrationerna kanske kolla med en ljulinställare / npgon som är expert på ljul först för att utesluta däcken.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
9 minutes ago, kanske mustang said:

Prisförslag nu på lite över 6000kr för andra årets   service. Det som ska göra är olja, oljefilter, bromsolja och  kupefilter tror jag det var 

lite mer än 500kr till för torkarblad 

Det höres dyrt ut! Hört med fler ställen? Min förra (i Ford certifierad versktad) kostade typ 3900. Bromsvätskan gör den 1000 kr dyrare än vanligt dock, så det borde hamna på runt 5000.

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...