Jump to content

Mustang vanlig bil


datmbn

Recommended Posts

Det var inte förrän på andra hjulet som jag såg piggen så jag fick gå till baka och lossa första hjulet igen, och det satt mycket riktigt fel så det fick rättas till.

 

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Isoleringsprojecktet fortsätter !!

tillverkade "paneler" som sitter vid fotutrymmet (wellpapp fuktsäkrat med färg och lim) 

dämpade ganska bra, väldigt mycket fjädringsljud försvann.

Nu återstår bara dörrarna som på något märkligt sätt verkar alltmer högljudda.

 

20190519_143940.jpg

20190519_143941.jpg

20190519_144349.jpg

20190519_144428.jpg

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I långhelgen har vi varit på en "liten" roadtripp runt norska sörlandet det blev 213 liter soppa och 256 gps mil körda.
En medelförbrukning på 0.83 får väl anses som bra men i ärlighetens namn var det nog 0.85 för vissa sträckor var ju färjor.

Allt gick bra och bilen gick klockrent hela tiden, förutom en skrämmande upplevelse på hemvägen.

Strax innan Örje på motorvägen "klapprade" det till ett par gånger för att sedan börja dunka i takt med hjulrotationen, 
sedan såg jag i backspegeln hur något lossade och flög iväg och dunket tystnade, vi åkte av på nästa avfart, 
och upptäckte då att vi inte hade några bromsar, lyckades i alla fall få stopp på bilen på en stor parkering.
När jag gick ut och kollade såg jag att vänster bromsok bak var löst (båda fästskruvarna var borta) och att ett av beläggen var borta.
Vad gör vi nu?? Först tackade vi Gud för att detta inte hade hänt på en slingrande serpentinväg någon dag tidigare (änglavakt).
Sedan bad vi om hjälp att lösa situationen.
Jag gick ut och hissade upp bilen och lyckades pressa/skruva tillbaka bromskolven (nästan ett under att den inte hade blivit urtrampad
och försvunnit),Under tiden blev min fru uppringd av min svågers mamma som bor i töcksfors 20 km bort, så hon och en granne komm,
men hur får man ihop bromsarna utan ett belägg och utan fästskruvar? Vi hade ju bett om välsignelse så vi tog deras bil och åkte 
tillbaka en avfart för att se om vi kunde hitta bromsbelägget och det gjorde vi det bara låg där så fint på väggrenen precis efter en viadukt
(enda stället man utan risk kunde stanna)
Så nu hade vi båda beläggen men hur få fast oket utan skruvar? Jag fick då se flera informationsskylltar en bit bort och det
visade sig  att dessa var fästa med ett överdåd av skruvar som visade sig ha rätt dimension, så jag "lånade" 2 st och kunde då skruva fast oket.
Sedan var det ju bara att kör hem som vanligt.

Jag lägger med lite bilbilder från helgen! 

mvh Mats

20190606_132428.jpg

20190606_142610.jpg

20190606_143731.jpg

20190606_160743.jpg

20190606_164457.jpg

20190607_111326.jpg

20190607_134903.jpg

20190607_135209.jpg

20190608_110613.jpg

20190608_153738.jpg

20190608_164329.jpg

20190609_105915.jpg

20190609_170923.jpg

20190609_170930.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kul story, kan det vara så att ägaren bytt belägg själv och inte dragit bultarna ordentligt 😮 

Jag har sagt det förr, Mustang är ingen vanlig bil, en ovanligt lättmekad 🙂 

Apropå det upptäckte jag av en händelse när vi bytte bakre ok på grabbens SAAB 9-3 2007  att dom är väldigt lika, samma typ, bultindelning, banjoanslutning och handbromsmekanism är väldigt lika. Jag har inte hunnit provmontera ännu så det kan vara nån detalj som inte stämmer i slutänden men väldigt lika. Biltemas ok är dessutom lättare  i.o.m. kroppen i aluminium och endast 800:-/st. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

I vanliga fall skulle jag trott att jag glömt dra bultarna ordentligt men denna gång höll jag på med att justera kolvar i rätt läge och dubbelkollade 2 ggr så det blev rätt

så jag är helt säker på att det blev rätt draget, 

på andra bilar brukar det följa med bultar med gänglåsning, så inte på dessa belägg, men jag får ta loss och lägga i lite gänglåsning så man blir säker på att det inte lossnar igen

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej, lite återkoppling på oljeavskiljare. Konstaterade att min lilla JLT fungerar, den behövde tömmas var 100:e mil och nu efter ca två år kan jag konstatera att det var rent och fint i insuget. En märklig sak är att med nya FordRacing insuget har det endast kommit en enda lite droppe olja i oljeavskiljaren efter 80 mils körning. 

En annan mäklig händelse som du varit med om kommer snart i min min tråd när jag får lite tid att skriva 🙂

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 2017-01-24 at 14:41, datmbn said:

Det är ju lite dåligt med förvarinsutrymmen för tex reservlampor, säkringar, reflexvästar, förstahjälpenkudde, osv

Så jag löste det genom att klippaisär en bagagerumsväska från biltema och sy dit nya gavlar av kapellväv.

dessa passade sedan bra bakom hjulhusen i bagaget.

 

20170120_183607.jpg

20170120_184004.jpg

Fy vad snyggt, ja får väl lära mig o sy med symaskin, min sambo är inte den som vill sitta framför en sån 😄

 

Link to comment
Share on other sites

Det är inte så svårt, se bara till att du har en grov nål (100-120), hög trådspänning, och stark tråd.

Har maskinen svårt att orka, eller om tråden vill blir för lös på baksidan, kan man smörja med lite silikonspray.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ja nu har bilen gått 1000 mil igen så det blev byte av olja och filter i går, samt att jag rengjorde luftfiltret (har en tvättbar filterinsats)

Jag kan också konstatera att min oljefälla fånga ca 1 dl på 600 mil, skönt att slippa dumpa den decilitern i kattarna .

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ett litet tipps värt att kolla!

Jag har under ca ett halvår haft en liten oljeläcka från packboxen vid ingående axel till diffen.
Så denna packbox bytte jag, ett ganska lätt jobb, var bara noga med att märka upp allt så att allt 
kommer tillbaka exakt som det satt. 

När jag bytt packboxen så tänkte jag att det vore kanske bra att kolla upp så att avluftningen till bakaxeln funkade.

Då upptäckte jag att hatten på luftventilen fastnat i stängt läge på grund av klibbig underredsmassa (säkert en bidragande orsak till läckaget) 

Detta var lätt fixat, bara att skruva loss och göra rent ventilen och kolla så att den "fjädrar" lätt.

Tippset är altså att kolla så denna ventil fungerar.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Bra tips, ska kolla upp min ventil för det droppade lite i våras från ingående axeltätningen när jag började köra men det minskade snabbt och upphörde  i princip helt så jag antog  det bara var för att  bilen stått oanvänd, likaså med en bakstötdämpare som också repade sig själv men den ska kollas upp närmare i vinter. 

Link to comment
Share on other sites

Har du kollat oljenivån i bakaxeln ?

Min verkade också droppa lite mindre på slutet, men då hade det försvunnit ca 7 dl olja så nivån var nog lite för låg (under packboxkanten).

nu är nog inte nivån så kritisk på en bakaxel bara kronhjulet räcker ner i oljan, möjligen kan det lättare överhettas vid hård körning.

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har också 2 dämpare som börjat fukta båda på höger sida, verkar ha reparerat sig själv under sommaren, men det börjar säkert igen när det blir kallt och 

packningarna krymper och blir hårda.

Jag som kör bilen som bruksbil och i originalhöjd kommer att beställa Monroe OEspectrum från Rockauto 4 dämpare blir ju bara ca 2000 kr 

https://www.motormagasinet.se/article/view/439046/monroe_lanserar_nya_oespectrum_stotdampare

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Då var det dags igen!!

Igår komm vinterdäcken på !

Jag trodde att jag skulle kunna använda mina gammla vinterdäck ett år till men de var för slitna (3 år och 3000 mil),
så det fick bli nya friktionsdäck.

Om du undrar vilket märke så tänker jag inte avslöja det förrän jag har testat och vet vad jag tycker,
man kan ju inte veta om dom är bra även om man köper ett känt märke.
När man läser "däcktester" så tycker jag att de mer består av upplevelser och tyckande än av fakta, och mycket psykologi inblandat.

Jag är inte säker på att jag "tycker" lika dant som de flesta "motorskribenter"

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Problemet att tanka !!

Jag tycker att det är ganska märkligt att ingen verkar ha utrett orsakerna till problemet.
Vissa bilar fungerar ju bra, så problemet måste ju vara lösbart !!

Jag har tittat på problemet, och kommit fram till både orsak och lösning (tror jag)

Största problemet med att hitta en lösning är att problemet består av 2 olika grundproblem med flera 
olika interna sekundärproblem.

En del bilar lider av problem 1 andra av problem 2, och några riktigt hopplösa lider av båda.

1: Problem med avluftning.
För att bränslet skall kunna komma in i tanken måste luften som finns där komma ut.
Avluftningen börja på tankens högra sida, här sitter det inne i tanken någon form av skvalp/luftnings box som tidiga bilar 
hade problem med <2006 och då är det tankbyte som gäller, vilket oftast är gjort som serviceåtgärd/goodwill.
När luften lämnar tanken går den sedan genom en 16 mm slang bakåt förbi bakaxeln, kommer till en trevägskorsning, 
(från tank-till avluftning-till insugsrör på motorn via evapventil) sedan passerar den en avluftningsventil, ett kolfilter, 
ett dammfilter, och en slanngstump som mynnar strax bakom bakaxeln.
Som vi ser så finns det flera "troliga" punkter som kan orsaka att luften går trögt eller är helt täta.

A: Slangen från tanken går ganska nära avgassystemet när den passerar bakaxeln, så det kan hända att den 
har smält/mjuknat så att den blivit tät/trång (kan även ha samlats kondensvatten i någon låg punkt)
Lösning: byt slang eller blås rent.

B: Trevägskorsningen kan ha fångar upp skräp (inte så troligt då det är filter åt alla håll, men värt att kolla)
Lösning: Blås rent 

😄 Avluftningsventilen öppnar inte som den skall, den skall vara helt öppen när bilen är avstängd
Lösning: Byt ventil eller om det går smörj och lirka igång den.

😧 Kolfiltret är mer eller mindre tätt så att luften passerar för långsamt
Lösning: Nytt filter, eller ersätt filtret med en slangstump (om man ersätter filtret med en slangstump 
kan man ibland känna en liten bensinlukt i samband med tankning)

E: Dammfiltret kan vara tätt.
Lösning: Blås rent filtret eller köp nytt

F: Slangstumpen kan vara tät (ganska vanligt att spindlar bygger bo i mynningen)
Lösning: Blås rent slangen.

Som vi ser finns det minst 6 olika orsaker till att avluftningen inte fungerar, och därmed minst 6 olika lösningar.
En del bilar har kanske också en kombination av dessa problem, varför det är bra att kolla igenom alla när man ändå börjar riva i detta.


2: Problem med "luftlås" i påfyllningsröret
För att bränslet skall komma in i tanken krävs också fri passage, inget får vara ivägen, inte ens luft.

Påfyllningsröret börjar i tankamaturen går neråt under en längsgående balk, och sedan lite uppåt över bakaxeln, för att därefter
vinkla neråt och mynna i tanken på ca 3/4 av maxnivån.
Sett från sidan bildar påfyllningsröret mer eller mindre ett liggande S, vilket är ok så länge vätskeytan i tanken är lägre än 
inloppet.
Om man börjar tanka med "tom" tank kommer bränslet att trycka luften som är i röret framför sig ner i tanken och fylla "hela"
röret med bränsle, och så länge man inte stannar eller på annat sätt får in luft, kommer fullt flöde att upprätthållas.

Om man börjar tanka med bränslenivå över inloppet i tanken kommer bränslet att försöka trycka luften som är i röret framför 
sig ner i tanken, men inte lyckas, eftersom bränslet i tanken är ivägen, luften kommer då i stället att till viss mån komprimeras och 
lämna en liten eller ingen passage. 
Detta tillstånd av "luftlås" kan också uppstå under tankning om tankstationen har mycket bubblor med i bränslet.
(avhjälps något med att ha munstycket mellan kl 11 och 1, och långt ut)

För att åtgärda detta problem får man försöka att i möjligaste mån "sträcka ut" S et så att eventuell luft kan smita ut bakvägen 
via påfyllningsröret.
Första åtgärden blir då att man lossar/förlänger rörfästet innan tanken, samt att man skär bort 5-10 cm av slangen, det som då 
sker är att man sänker högsta delen av påfyllningsröret, samt att man drar fram den nedersta delen av röret som därmed kommer 
närmare balken/högre upp.
Jag tror att denna åtgärd i de flesta fall räcker.
  
Andra åtgärden (om inget annat fungerar) såga hål i balken på lämpligt ställe, och svetsa i lämpligt rör som förstärkning.
Man kan sedan trä påfyllningsröret den vägen, och därigenom skapa självfall hela vägen.(så här ser det ut från 2008 och framåt)

Hoppas att detta klargjorde något 

Min bil led av problem 1D och jag löste det med en slangstump, fungerar perfekt nu.

mvh Mats


Ps. Jag borde kanske inte berättat detta då jag vid årsskiftet gjorde vad jag borde gjort för läng sedan.
Nämnligen startat ett företag! Bosson bil & Båt AB så om ni vill ha hjälp ....
 

logga_liten.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Fantastisk bra sammanställning, jag var på väg att göra något liknande när jag köpte bilen men tappade drivkraften när min oväntat började fungera en dag när jag glömde nyckeln i tändningslåset för jag tog ett telefonsamtal när jag skulle kliva ur för att tanka.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

I förra veckan började bilenatt rycka ner rutan och klaga på att förardörren var öppen mitt under färd, 
samt att det tog ca 1-2 sec innan rutan stängdes när man stängde dörren, det hände också att larmet utlöstes (rutan gick till öppningsläge)

Problemet var att kontakten som anger om dörren är stängd eller öppen hade ärgat.
Jag tänkte att jag får väl köpa en ny kontakt, men igår så tröttnade jag och plockade ut kontakten som sitter i själva låskistan.

Det gick faktiskt ganska enkelt att få ut kontakten och den var lätt att pilla isär, sedan var det bara att göra rent, 
och olja in med litiumfett, sedan fungerade det bra igen. Så ingen ny kontakt behövdes.

dorkontakt1.jpg

dorkontakt2.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Stödlagret till kardanaxeln har börjat gnissla, ja inte direkt men efter ca 50 km körning börjar det (troligen när det blir varmt)

Lagergnissel, easy peasy tänkte Mats, bara att beställa nytt lager och byta, sagt och gjort ner till datorn och googla, söka, leta, fråga, mera söka,
inget lager hittas. 

Det verkar som att detta lager inte går att byta ej servicebart sår det någon stans.

Så nu verkar det som jag behöver en ny kardan, nya axlar verkar ju vara dyra så min fråga blir om det är någon som har en axel liggandes 
som ni inte behöver till ett bra pris om det är en rak eller en delad kvittar, min bil är ju en bruksbil så det viktigaste är ju att det funkar pålitligt.

Jag kröp senare under bilen och dränkte in lagret med både tunn och lite tjockare olja så nu gnisslar det inte längre, så jag klarar mig ett tag
tills jag får tag på en annan axel 

Link to comment
Share on other sites

On 2020-04-20 at 07:57, datmbn said:

Stödlagret till kardanaxeln har börjat gnissla, ja inte direkt men efter ca 50 km körning börjar det (troligen när det blir varmt)

Lagergnissel, easy peasy tänkte Mats, bara att beställa nytt lager och byta, sagt och gjort ner till datorn och googla, söka, leta, fråga, mera söka,
inget lager hittas. 

Det verkar som att detta lager inte går att byta ej servicebart sår det någon stans.

Så nu verkar det som jag behöver en ny kardan, nya axlar verkar ju vara dyra så min fråga blir om det är någon som har en axel liggandes 
som ni inte behöver till ett bra pris om det är en rak eller en delad kvittar, min bil är ju en bruksbil så det viktigaste är ju att det funkar pålitligt.

Jag kröp senare under bilen och dränkte in lagret med både tunn och lite tjockare olja så nu gnisslar det inte längre, så jag klarar mig ett tag
tills jag får tag på en annan axel 

Jag har en felfri original för Automat liggande men har tänkt ha den kvar som reserv. Sorry 😉 Kollade bildelsbasen och med tanke på hur många dom skrotat under åren borde det finnas beggade men det var väldigt få till V8 och ingen automat så det kanske är så att dom går åt på det sätt som din gjort. Släng ut en köpesannonser i  Mustanggrupper på fb, borde ligga några där ute .

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Beställde en Al axel från Shaftmasters 600 dollar med frakt och moms blir det väl ca 9000 kr inte billigt men det blir nog bra, hoppas bara att min håller tills den kommer.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nya kardanaxeln kom idag, min gamla har hållit så nu gäller det bara att hitta tid att byta.

Undrar just om man skall "rostskydda" något eller om det räcker med aluminiumoxiden som naturligt bildas ?  

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...