Jump to content

Mustang vanlig bil


datmbn

Recommended Posts

Igår bytte jag bussningar på övre länkarmen bak, det blev polyuretan från "Energy Suspensions".

Bussningen som satt på diffen var så slut att den gick att trycka ut med händerna, och sedan var det bara att rensa upp med en roterande stålborste och montera bussningen. Det intressanta är att båda bussningarna består av flera delar som är olika mjuka för att tillåta att bakaxeln vrider sig när ena hjulet fjädrar mer än det andra.

Bussningen som sitter mot karossidan var lite bättre men även den började få sprickor. Denna bussning var lite värre att byta för då måste man lossa fästet i karossen som sitter med 3 bultar 2 underifrån och en under baksätet, dessa bultar sitter hårt. Sedan för att få loss fästet måste man sänka ner tanken ca 5 cm.

När man väl fått loss fästet med kontrollarm och har det på arbetsbänken är det "bara" att ta loss bussningen och montera den nya bussningen, detta var väldigt tidskrävande för bussningens ytterskal satt så fast att jag inte lyckades pressa ur det. Till slut kunde jag med hjälp av en tryckluftsdriven mejselhammare få ytterskalet att böja sig in i sig själv och då lossnade det.

Sedan var det ju bara att montera bussningen och skruva ihop alltsammans.

Men nu till en liten fråga, med i bussnigssatsen fanns också en något välvd bussning ca 1x3x5 cm jag kunde inte se eller förstå var det var tänkt att den skulle sitta men det kanske är någon av er som vet?

Bilen känns i alla fall Bra och jag kunde inte märka någon skillnad i karosseriljud när jag körde till jobbet idag.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag får väl svara på min egen fråga om den lite välvda bussningen.

På äldre länkarmar finns det ett fäste för ett genomslagsgummi som skall hålla fast denna gummibit, men på nyare länkarmar är det bortrationaliserat (antagligen är det andra saker som tar i innan pinjongen tar i länkarmen)

Det kan ju också vara så att det är skillnad på nya och gamla karrosfästen så det inte behövs något genomslagsgummi längre.

Link to comment
Share on other sites

I går bytte jag nedre länkarmarna bak 
Det blev länkarmar från Witheline mest derför att det var de enda länkarmarna 
som har en bussning som tillåter ett visst mått av vridning (behövs när bilen kränger eller ena hjulet fjädrar mer än det andra)
samtidigt som dom är lite stummare än original
Att det sedan inte heller blev dyrare än original gör ju saken inte sämre.
Nu har jag ju bytt både nedre länkarmar och övre bussningar och det märks faktiskt en stor skillnad 
(både tystare, mjukare och mer kontrollerad fjädring jämfört med utslitna orginalbussningar)
Jag kommer också att byta bussningar i panhardstaget för att hålla axeln lite mer stilla i sidled 
(dom var restade hos "Energy suspension" men dom kommer väl så småningom)

här kommer några bilder:
 

IMG_20220206_170625_18.jpg

IMG_20220206_170625_4.jpg

IMG_20220206_164259_9.jpg

IMG_20220206_162505_6.jpg

IMG_20220206_162457_7.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...

Ja då var bilen såld 🥲 fick lämna plats till en Hyundai Ioniq electric, det blev för dyrt med nuvarande bensinpriser att köra i jobbet som jag gjort, man kan ju inte betala för att köra sin egen bil i jobbet.

Saknar redan bilen men jag får väl döpa Ioniqen till ELenor i minne efter Mustangen.

Ps.

Var i Oslo hos dottern i helgen och det kostade 347 kr i laddning + parkering undrar just vad det kostat med mustangen ?

 

mvh Mats 

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, datmbn said:

Ja då var bilen såld 🥲 fick lämna plats till en Hyundai Ioniq electric, det blev för dyrt med nuvarande bensinpriser att köra i jobbet som jag gjort, man kan ju inte betala för att köra sin egen bil i jobbet.

Saknar redan bilen men jag får väl döpa Ioniqen till ELenor i minne efter Mustangen.

Ps.

Var i Oslo hos dottern i helgen och det kostade 347 kr i laddning + parkering undrar just vad det kostat med mustangen ?

 

mvh Mats 

vad är kostnaden för försäkring på elbilen?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...