Jump to content

End of story


Mustangmike

Recommended Posts

Nu blev det lite dåligt med inlägg igen men ska försöka ösa på lite i påsk så jag kommer ikapp till realtid en dag.
Teknikens värld hade en bandag på höstkanten, 18 september närmare bestämt som jag hade anmält mig till. Min yngsta grabb höll på att ta körkort äntligen, nästan tre år försenat så han blev beordrad att övningsköra ner till Mantorp. Det blev att kliva upp i ottan för att hinna ner till 8:00.
Jag sitter bredvid och njuter av morgonkaffet.
20160918_060628.thumb.jpg.4cc223191d981f6f4ba9fd9a9c3cb4c7.jpg
Väl framme, incheckade och klara i mellangruppen, blygsam som man är. Jag är ju ny på det här med bil och bana. Desto mer erfarenhet från bankörning och racing med MC. I princip varje bankörning händer samma sak, nya grabbar eller gubbar som ska köra sin första bandag men har kört mc på gatan hela livet och nu ska det gasas bana. Polarna ska få veta var skåpet ska stå så och självklart anmäler man sig till snabbaste gruppen, man kan ju det här och har dessutom årets snabbaste hoj enligt Bike´s senaste prestandatest. Om dom inte insett det själva till andra eller tredje passet brukar dom bli avplockade av banan medelst svartflagg och förpassade till nybörjargruppen med rejält stukat självförtroende. Jag ville undvika detta scenario. 
Det här sköna morgonljuset, tystnaden och stämningen innan en racedag på en racebana väcker många härliga minnen och förväntningar, är det dessutom sol som denna dag, säker solprognos och man har koll på materialet och hela dagen framför sig, då kan det nästan inte bli bättre.
 20160918_082059.thumb.jpg.5644e0a8ee10456835b1cf7a518919a8.jpg
 Dagen blev väldigt lyckat. Bra arrangemang och perfekta förhållanden gjorde att gatdäcken höll bra, både grepp och slitagemässigt.
Tror det var fyra eller fem gen 6 Mustanger, och en gen femochenhalv++ i form av en BOSS 302 Laguna Seca, jag hade äldsta Mussen. 
Vi började dagen med lite teori om däck, fjädring och spårval, därefter fick vi åka ett par varv med Polestarbilarna, bilarna fick bekänna färg ordentligt och jag hade racechronó appen på och fick bästa varvtid på 1;40,93 som en liten måttstock.
När det var dags för körning tog jag det lite lugnt i början för att känna hur allt funkade men ökade på vartefter och fick en tid på 1:43, inte så illa ändå tyckte jag med tanke på Polestarbilen S60 som har typ lika många hästar men även fullt Öhlins racefjädrings kit m.m. 
Andra passet kapade jag 2 sekunder, 1:41 men det var lite för mycke trafik i vägen så jag fick byta till snabbaste gruppen till sista två passen.
I den här gruppen drällde det av prestandabilar, och förutom mängder av Porsche såklart och bl.a. några feta AMG 6,3 dubbelturbo Mercor som körde om som möten på rakorna. 
Tredje passet ytterligare förbättring, 1:39,7 som bäst när jag fick fritt.
Fjärde Ingen förbättring på tiderna 1:40,0 men hade tyvärr inget fritt varv nu heller. Däremot desto roligare jämnbördiga combatanter. Bl.a. låg jag och fightades med en Boxter S i 5-6 varv innan han tillslut insåg att jag var snabbare och släppte förbi mig på rakan. Jag höll högre kurvhastighet än honom och låg och tryckte i röven men kom aldrig förbi på rakorna där vi låg snudd på metern lika hela rakan, varv efter varv uppför den långa tunga uppförsbacken till raka.
Alla pass med 90Kg passagerare.
Jag är uppriktigt förvånad hur bra bilen skötte sig, i princip helt neutral, aningen understyrd i snabba kurvor, bromsarna funkade också över förväntan och var konstanta och lättdoserade hela tiden. Körde manuellt på automaten och bara på trean och fyran som räckte hela varvet runt. Automaten började visa tendens på överhettning på slutet på sista passet, växeln ville inte gå i direkt. Jag hade blivit informerad att det blir så när oljan börjar bli överhettad och lite för tunnflytande, som tur var det slut på sista passet och jag kunde köra ett extra avkylningsvarv, och allt var normalt igen.    
Bakbromsarna sade upp sig dagen efter, dom började kärva och nypa, det visade sig att beläggen hade förvandlats till kolfnöske och släppte bitar som kilade in sig i hålen och slitsarna och byggde på. Fick ta isär ock slipade till beläggen som var som svart balsaträ med håligheter ytterst. Jag hade ju inga nya belägg och ville säkerställa att det inte var oken som strulade innan jag köpte nya belägg. Efter två rensningar och avputsning blev det lite fastare material om än tunt. Problemet löst. Det var troligtvis inte bankörningen i sig som slog ut beläggen utan säkerligen sviter från burnisar och driftingbus, bankörningen var bara sista spiken i kistan. Fram fanns inte tillstymmelse till problem, en lätt blåaktig snygg färg och några mm tunnare belägg. Bakskivorna kan vara lite blåanlöpta efter bus men repar sig snabbt med lite normalkörning precis som framskivorna och är både raka och fina fortfarande.  
 58ebfa9834172_MustangGTMantorp1(2).thumb.png.9e674c32b3867cfa4dabadda6ff9a7f2.png
 

Cool bil :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
On 2017-05-02 at 17:05, Wallentin said:

Trevliga delar du kom över! Satt själv och funderade över att köpa de prylarna. Men ekonomin tillät inte det just då 🙂 Blir det inte problem vid besiktning med long tube headers? 🙂

*

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...