Herje March 12, 2017 Report March 12, 2017 Efter att ha varit bortrest i 3 månader tänkte jag ladda på batteriet i min -16 GT. Det var tyvärr försent, batteriet helt urladdat vilket gör att jag inte kommer in i bilen för att öppna huven. Instruktionsboken ligger naturligtvis i bilen så jag är inte säker hur det här ska lösas. Jag har tagit ur nyckeln ur fjärren och pillat bort skyddet för dörrens låscylinder. När jag sätter i nyckeln går den att vrida ca ett kvarts varv till vänster men dörren går fortfarande inte att öppna. Är det någon som råkat ut för detta eller vet hur man löser detta, det kunde ju var kul att kunna åka en sväng till sommaren..... Citera
Junkers March 12, 2017 Report March 12, 2017 Du kan använda nyckeln du fick till handskfacket också: Citera
illern March 12, 2017 Report March 12, 2017 Jag använder den lösa nyckeln jag fick med hela tiden under vintern. Jag har tagit ur batteriet och får använda den för att låsa upp/låsa bilen. Jag vrider den nog också ca ett kvarts varv eller så för att låsa upp, sen är det bara att öppna med handtaget. Man märker att det är lite motstånd när man vrider om nyckeln. Var noga vid stängning av dörren om du lyckats låsa upp den, då min sidoruta tar i listen ovanför dörren. Smäller man bara igen dörren så stannar den på rutan. Jag får trycka in övre högra hörnet på rutan samtidigt som jag stänger. För att låsa igen utan batteri får man vrida om i gaveln på dörren innan man stänger den. Citera
Herje March 12, 2017 Author Report March 12, 2017 Tack för hjälpen Jag var tydligen på rätt väg men jag tog inte i tillräckligt när jag vred till höger tyckte att det tog stopp. Nu är dörren öppen nu återstår att leta fram en batteriladdare, då kommer nästa fundering kommer hett helt urladdat batteri ta emot laddning av moderna laddare? Det ser i alla fall ut som det blir mustangåka i sommar.. Till nästa vinter kommer jag att göra som du illern man måste ju lära av misstagen. För info kan jag meddela dörrarna på min gamla -68 kunde öppnas utan problem, det var enklare förr. Än en gång tack !! Citera
illern March 12, 2017 Report March 12, 2017 Vad bra att det ordnade sig. Jag har haft mitt på balkongen med en ctek laddare hela vintern så jag hoppas den har underhållits som den ska, så det bara är att åka när jag stoppar i det. Fick ju tyvärr plocka ur det helt då jag inte har 230V ute i garaget. (bor i lägenhet) Citera
Junkers March 12, 2017 Report March 12, 2017 Ska bli intressant att se hur min uppför sig vid första startförsöket efter 5 månaders dvala... Ngn som vet hur det brukar vara? Citera
FastMagnus March 12, 2017 Report March 12, 2017 Blir ni ute låsta så är ett sätt att ta av höger framhjul för då kommer man åt startmotorn och där kan man lägga på ström så man kan låsa upp bilen utan problem. 1 Citera
Gtttggg March 13, 2017 Report March 13, 2017 Jag provade att använda nyckeln som finns i sändaren men det gick för trögt. Kunde inte rubba den så jag tog andra nyckeln med svart skaft och det gick bättre. Det ska bli intressant att se hur bilen har klarat sig utan ström under vintern. Enligt manualen ska man vänta minst 5 minuter att koppla ur batteriet efter avstängning av motorn vilket jag gjorde. Detta för bilen ska lagra mjukvaran om jag minns rätt. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.