Jump to content

Köpråd Shelby GT500 07-09


Mattias.P

Recommended Posts

Hej har jagat efter en Shelby i ett tag nu och ej funnit någon som riktigt har fallit mig i smaken till 100%! Är ute efter en 07-09 o tänkte bara kolla om någon har nått tips på vad man bör kolla extra noga på dem när man är och kollar på dem. Har en vanlig GT 4,6L 05 som jag har skruvat o utforskat så mycket det går på så känner till dem rätt bra men inte Shelby. Mycket man inte vet för ens man ägt en, så tacksam för svar! 

Link to comment
Share on other sites

Det enda jag vet är detta.

Grufman skriver såhär i deras köpguide.
"Mustang GT500 har problem med kopplingen på tidiga årsmodeller (från och med 2007). Problemen yttrar sig genom att den slirar vid gaspådrag, eller att man får vibrationer i drivlinan vid acceleration. Dessa fel är ofta mycket kostsamma att åtgärda. Kontrollera att din bil har dessa fel korrekt åtgärdade innan köp"

http://grufmanbil.se/m/media/mektips/kopguideMustang05-09.pdf


Och om det är något du bryr dig om, KOLLA CARFAX så du vet om den är krockad exempelvis. Om du sen bryr dig är en annan sak, men priset ska ju såklart speglas av historiken.

Fick provköra en Shelby med drygt 700hk i fjol. Så j*vla häftig kärra!

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Vad är det du inte är nöjd med med din GT? Det är ingen milsvidd skillnad enligt min uppfattaning, Största skillnaden är kompressorn och försäkringskostnaden. Sen har den aningens bättre frambromsar, några mätare, lite kralligare växellåda och några extra stag för några 100-lappar.

Majoriteten verkar köra extreemt lite med sina bilar, så uppenbarligen är det ingen som gillar dom.

Kan bero på den fula fronten också.

Rätta mig gärna om jag har fel.

:-)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen! Jag är nöjd med min GT men köpte den för få en kännsla av hur mustangerna var! Min dröm har alltid varit att äga en Shelby ända sedan den släpptes 07! Sen vill jag komma upp i lite mer HK och göra de på en vanlig GT så är man snart uppe i vad man får ge för en Shelby ändå, för när man börja trimma hårt brukar de bli dyrt i längden.

Link to comment
Share on other sites

Motorerna mellan GT 2005-2010 och Shelby 2007-2009 (kan ej direkt vilka år som Shelbyn släpptes) är helt olika.

 

2005-2010 GT, 4.6 liter med 3-ventilers toppar och innanmäte som inte tål att trimmas för hårt.

Vevstake ut genom blocket är vanligt bevis när man laddat för mycket.

Måste byta vevaxel, vevstakar och kolvar för att kunna få ut den mängd hästar man vill ha om man sätter dit en turbo eller kompressor.

Dessutom kan det vara problem vid besiktning.

 

2007 Shelby, 5.4 liter med 4-ventilers toppar och med ett innanmäte som håller.

 

Jag skulle inte tveka en sekund med att byta upp till en Shelby (förutom man måste ha plånbok för det).

 

Som kuriosa...

Mina grabbar pikar mig fortfarande pga. jag köpt en Mustang.

Jag har sagt så många gånger till dem under deras uppväxt att jag ska aldrig äga en Mustang pga. av att jag ser den som en dussin bil.

När jag fick ögonen på Mustang 2003-2004 Cobra ändrades min uppfattning.

Bil med original kompressor med innanmäte i motorn som håller för dubbla än original effekten, dessutom inga problem med besiktning.

Här är jag nu som lycklig Mustang ägare.

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Cobran är med riktigt läcker ! Men har gyllene tillfälle o köpa mig en Shelby då jag förtillfället ännu bor hemma (precis fyllt 20) och har fast jobb mm mm! Så är det någon gång jag kan förverkliga min dröm plus spöa fassan på strippen så är det nu! ;)

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Härligt med ungdomar som gillar amerikanska bilar.

Min rekomendation som så många andra, kolla Carfax, svenskt och amerikanskt innan du köper = billig försökring att den inte har varit salvage = skrot.

Många tidiga Shelby kom in via en handlare (som jag inte får nämna på detta forum) efter stormen "Sandy" slog till i nord östra USA  (en del av ett lokalt flygfält stod saltvattens skadade bilar uppställda på, många mustanger).

Dessa såldes som skrot, men via europeiska östländer kom de hit till Sverige, fina och attraktiva om man inte kollade bakgrunden.

Alla som blev importerade från "Sandy" har el problem, pga saltvatten och el inte gillar varandra.

Koppling som näms tidigare är ganska vanligt problem när man har mycket effekt och moment och ser inte detta som ett problem bara ett faktum att bilen presterar vad den ska göra, har bytt 1 gång på min Cobra till en starkare 1-skivig koppling.

Behöver jag byta igen så blir det en 2-skivig koppling. Dessa greppar bättre och behöver mindre pedal tryck (åtminstone 2003 Cobra har gammal hederlig vajer till kopplingen).

Ganska lätt att byta, ta bort kardan, startmotor och ner med lådan.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jo helt riktigt, det är en helt annan motor i GT500:an, 07-09 glömde den lilla detaljen ;-) fyrventilad dessutom och som jag tolkat det har den kapacitet för bortåt 1000Hk som den är utan att flyga i bitar Att skrämma upp en 3V mycke över 400Hk är ingen bra ide och dyrt blir det oftast. Är det effekten man är ute efter är GT500 ett bra val. Personligen gillar jag inte den groteska fronten på dom :-) Vill man ha en generellt snäpp uppåt och kan släppa classiclooken lite är en 2013 302 BOSS Laguna Seca en rackarns potent bil även när det svänger lite, Samma grundmotor som GT500 men utan kompressorn.   

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla tips! Är rätt skruvkunnig och är medveten om  effekt = slitage, de kommer man ej undan.  GT är snart färdig byggd och redo för blocket, så hoppas man hittar en Shelby snart, hade varit tråkigt o va utan en Musse i sommar!

Link to comment
Share on other sites

Enda anledningen jag köpt en Mustang är pga. effekt...

Därför koncentrerar jag endast på denna front.

 

För 207-2009 Shelby är den svagaste punkten vevstakarna dessa är pulvermetall pressade vevstakarna, men med mycket bättre material än en vanlig GT.

 

Vanlig GT 2005-2010, det enda de har som är bra är blocket, resten är bara att använda som båtsänke (min uppfattning). Detta om man ska trimma hårt.

Hjälper en lokal motor renoverare att göra iording en 2005-2010 GT motor.

Original motorn med kompressor skickade ut en vevstake genom blocket.

Det sorgliga var att säljaren i USA sa att motorn var uppgraderad. Jag behövde inte ens bli skitig om fingrarna (bara att titta genom hålet för att se att allt var original) det satt en gjuten vevaxel, pulver pressade vevstakar och gjutna kolvar.

 

2011 var ett magiskt år för Mustang då kom Coyote motorn som fortfarande sitter i Mustangen.

5.0 liter 4-ventiler. En riktigt bra motor från fabrik.

Tål utan att öppna upp till åtminstone 800 rwp (bak hjuls hästar)

 

Det tog ett par år innan en ny Shelby kom igen 2013-2014 då med en 5.8 liter motor.

Det tråkiga med denna motor är att om man skulle behöva hona/borra blocket så går det inte. Detta pga.det kan inte honas eller borras då en yta är plasma sprutad i cylindrarna. Bara byta block.

 

Boss 302 2012-2013

Det är en riktig dräpare...

Den enda som slår den inom Ford familjen tills nu är Ford Mustang GT350 som kom 2016 med flatplane vevaxel som varvar normalt till 8600rpm.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Och en annan sak.

Räkna med ett stort däck konto.

Jag själv kör med "motorcykel däck" håller ca 500mil.

För att få något grepp överhuvudtaget på torrt väglag så bör de vara av dragradials (värdelösa på vått som alla andra däck), mönster djup 4.5 mm nya och riktigt klibbigt gummi.

Jag kör med Nitto NT05R.

Link to comment
Share on other sites

Effekten är grym men för mig finns de få bilar som klår 07-09 Shelby i sitt utseende! Tycker den har riktiga amerikanska linjer blev kär i den när jag såg den för första gången 07.  Ska bli grymt kul o putsa o skruva på en!

Link to comment
Share on other sites

Fassan har en 70talare som är bättre skick nu än när den byggdes och tror jag lärde mig om motorer före jag kunde gå, så man kan säga att jag alltid varit en bilentusiast ??  Synd bara att de är så få ungdomar som pysslar med denna underbara hobbey! De flesta tycker jag är rätt knäppt när jag helst spenderar helgen med pärlan i garaget än gör nått annat !

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Tbird said:

Enda anledningen jag köpt en Mustang är pga. effekt...

Därför koncentrerar jag endast på denna front.

 

För 207-2009 Shelby är den svagaste punkten vevstakarna dessa är pulvermetall pressade vevstakarna, men med mycket bättre material än en vanlig GT.

 

Vanlig GT 2005-2010, det enda de har som är bra är blocket, resten är bara att använda som båtsänke (min uppfattning). Detta om man ska trimma hårt.

Hjälper en lokal motor renoverare att göra iording en 2005-2010 GT motor.

Original motorn med kompressor skickade ut en vevstake genom blocket.

Det sorgliga var att säljaren i USA sa att motorn var uppgraderad. Jag behövde inte ens bli skitig om fingrarna (bara att titta genom hålet för att se att allt var original) det satt en gjuten vevaxel, pulver pressade vevstakar och gjutna kolvar.

 

2011 var ett magiskt år för Mustang då kom Coyote motorn som fortfarande sitter i Mustangen.

5.0 liter 4-ventiler. En riktigt bra motor från fabrik.

Tål utan att öppna upp till åtminstone 800 rwp (bak hjuls hästar)

 

Det tog ett par år innan en ny Shelby kom igen 2013-2014 då med en 5.8 liter motor.

Det tråkiga med denna motor är att om man skulle behöva hona/borra blocket så går det inte. Detta pga.det kan inte honas eller borras då en yta är plasma sprutad i cylindrarna. Bara byta block.

 

Boss 302 2012-2013

Det är en riktig dräpare...

Den enda som slår den inom Ford familjen tills nu är Ford Mustang GT350 som kom 2016 med flatplane vevaxel som varvar normalt till 8600rpm.

Glöm inte Boss302 -70

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja ja...

Tog bara upp de med den moderna baserat på modular och coyote motorna.

Sen finns det några andra relativt nya värstingar..

För banracing: Alla känner till Boss och Boss Laguna seca 2012-2013, som kan gat registreras. 

 

Dessutom finns det, tror det är årsmodeller 2012 - 2013 Boss 302S (banrace för upp till 45 min, ca 90-100 tillverkade/år) och Boss 302R (banrace för längre än 45 min race, ca 90 -100 tillverkade /år). Chassie nummer med många XXX så det går inte att gat registrera.

En som har lite roliga Mustanger och använder de för banracing är ägaren av Full Tilt Boogie Racing. Både 2000 Cobra R (299 eller 300 tillverkade) och 2012 302S

Var i Waukesha WI och kollade på bilarna för ett par år sedan.

http://www.fulltiltboogieracing.com/shop_tour.htm

 

Dragracing finns det Mustang Super Cobra Jet (tror det är 2011 - 2014, ca 50 tillverkade/år). Den har nästan helt och hållet sopat mattan inom stock/super stock klassen i USA. Chassie nummer med många XXX så det går inte att gat registrera.

Var och kollade på Ford Fun weekend i Bradenton Florida för ett par år sedan, då var det 14st 2011-2014 SuperCobraJet med på det lilla eventet.

Håkan prytz säljer en på blocket i nuläget.

https://www.blocket.se/ostergotland/Ford_Mustang_Super_Cobra_Jet_72169777.htm?ca=9&w=3

 

Har lite erfarenhet med de riktigt gamla som inte har insprutning.

De tidiga värstingarna var och är (kanske glömt någon).

Då är det 302 boss (69-70) , 429 boss (69-70) , 428 cobra jet (69-70) och 428 Super Cobra Jet (69-70)..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Såg denna i säljesdelen, men den har du kanske redan sett :)
 

Hade själv velat ha en GT500, men de kostar dubbelt så mkt i inköp som min GT. Sen får man räkna med dyrare ägandekostnader med. Men det är det absolut värt :) 

Som det har nämnts innan så är ju kopplingen en svag punkt. Materielkostnad för det är nog runt 15 tusen för en vettig koppling. Sen som T-bird säger så är det rätt lätt att få ner lådan. Tung som ett as bara :) Har själv bytt koppling och svänghjul på min gt.

Link to comment
Share on other sites

Tack, Aa har sett den men vill inte ha en röd, annars är det där en grym bil! Men då de är mycket pengar vi snackar om så söker jag hellre längre och hittar en bil man verkligen vill ha och kan äga LÄNGE :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On ‎2017‎-‎03‎-‎23 at 00:29, Mattias.P said:

Hej har jagat efter en Shelby i ett tag nu och ej funnit någon som riktigt har fallit mig i smaken till 100%! Är ute efter en 07-09 o tänkte bara kolla om någon har nått tips på vad man bör kolla extra noga på dem när man är och kollar på dem. Har en vanlig GT 4,6L 05 som jag har skruvat o utforskat så mycket det går på så känner till dem rätt bra men inte Shelby. Mycket man inte vet för ens man ägt en, så tacksam för svar! 

Hej Mattias.

Det var jag som ringde för en stund sedan. Jag har en GT500 -08 till salu. Jag är hemma i Swe t.o.m onsdag sedan kommer jag hem 24 maj. Du kan nå mig via mail under den tiden jag är i US carl.kohrtz@gmail.com tel nr 0705612338 När jag är i Sverige.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...