Jump to content

Avgassystem - Är pypes något bra?


tangurin

Recommended Posts

Hej jag äger en Mustang 2016 och är väldigt nöjd med allt förutom ljudet. Jag tycker inte att den låter särskilt sportigt för att ha en 5L V8.

Jag började kolla på lite avgassystem som jag kan ersätta det nuvarande med. Med lägre budget hittade jag detta som heter Pypes:

http://badmanners.se/index.php?route=product/product&path=66_207_328&product_id=839&sort=p.price&order=ASC

Har ni hört något om dessa? verkar de bra? Just nu känner jag att skulle jag köpa denna produkten så är det en vild gissning då jag inte vet hur bra de låter. På youtube låter de ju väldigt bra men jag vet inte om jag kan lita på ljudet jag får ut från en video som filmats med en mobil.
Räcker det att byta ut den sista biten av avgasröret? Är det väldigt stor skillnad om jag byter ut hela och är det värt ca 14'000 mer för ett sådant avgassystem?

Samt så undrar jag vart jag kan få detta bytet gjort? Vart lämnar jag in bilen och kan jag förlora någon sorts garanti ifall jag gör detta?

Tack på förhand :)

Link to comment
Share on other sites

Tack för ditt svar :) Det låter ju bra det du säger!

Jag kanske har helt fel i vad jag säger men låter inte Mustanger innan 2015 mer pga att de är byggda för USA vilket har andra regler angående ljud än vad vi i Sverige har? Vilket gör att jag kanske inte får lika bra ljud som du fick med Pypes på min 2016 modell?
Ligger det något i det eller det är bara att köra på? :)

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag var i precis samma situation som du - med en härlig V8:a vill man ju också höra motorn när man gasar!

Ett billigt (start-)alternativ är att börja med att byta ut resonatorn mot en h-pipa. Då får man mer muller för en relativt liten peng. Det finns också x-pipa, som mer mer raspigare ljud, men jag gillar muller bättre. Här är Steeda's variant som jag har:

https://www.steeda.com/steeda-s550-mustang-gt-resonator-delete-h-pipe-15-16-gt-053-s550-gt-hpipe.html

Det blir ju dyrare att byta ut bakre ljuddämpare, men också möjlighet till mer ljud. Dock finns det ju så många alternativ... Det bästa är ju om man kan hitta andra bilar att lyssna på i verkligheten, då det är svårt att avgöra på film...

Jag skaffade Borlas S-Type Stinger Axle back system först, så jag kan inte uttala mig om hur det låter enbart med h-pipa. Det blev iaf mycket högre ljud, när h-pipan lades till...

Återförsäljarna av Mustang erbjuder numera själva uppgradering av både sportavgassystem och -luftfilter, så jag har svårt att se att det skulle påverka garantin.

Link to comment
Share on other sites

Vill du slippa drone/resonans så är det borla eller Ford Racing du ska välja

gillar du mycket ljud är det borla atak du ska ha

vågar du inte löpa hela linan ut börjar du med axle back

gillar du mer ljud går du direkt på cat back

har inte haft någon som inte åkt iväg utan ett leende när vi smekt på det

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 17/07/2017 at 14:52, BigShadow said:

Hej!

Jag var i precis samma situation som du - med en härlig V8:a vill man ju också höra motorn när man gasar!

Ett billigt (start-)alternativ är att börja med att byta ut resonatorn mot en h-pipa. Då får man mer muller för en relativt liten peng. Det finns också x-pipa, som mer mer raspigare ljud, men jag gillar muller bättre. Här är Steeda's variant som jag har:

https://www.steeda.com/steeda-s550-mustang-gt-resonator-delete-h-pipe-15-16-gt-053-s550-gt-hpipe.html

Det blir ju dyrare att byta ut bakre ljuddämpare, men också möjlighet till mer ljud. Dock finns det ju så många alternativ... Det bästa är ju om man kan hitta andra bilar att lyssna på i verkligheten, då det är svårt att avgöra på film...

Jag skaffade Borlas S-Type Stinger Axle back system först, så jag kan inte uttala mig om hur det låter enbart med h-pipa. Det blev iaf mycket högre ljud, när h-pipan lades till...

Återförsäljarna av Mustang erbjuder numera själva uppgradering av både sportavgassystem och -luftfilter, så jag har svårt att se att det skulle påverka garantin.

Tack för ett bra svar, jag har läst på mer angående H & X och jag känner att det är H jag är ute efter samt att jag nog siktar på Catback nu när jag ändå faktiskt ska byta, vill inte lägga för mycket pengar men vill heller inte lägga för lite och bara bli sådär nöjd.
 

 

19 timmar sedan, Musse16 said:

Hej. Jag kan rekommendera Sweden Mustang s slutdämpare. Dreamscience-axel-back,  har satt dessa på min 2016 GT, helt nöjd.

Jag hittar inte mycket film om just dreamscience eller ens vart jag skulle kunna köpa det :/

6 timmar sedan, corvette said:

Vill du slippa drone/resonans så är det borla eller Ford Racing du ska välja

gillar du mycket ljud är det borla atak du ska ha

vågar du inte löpa hela linan ut börjar du med axle back

gillar du mer ljud går du direkt på cat back

har inte haft någon som inte åkt iväg utan ett leende när vi smekt på det

Vad är drone/resonans? Hur upplevs det? Jag antar att det är negativt?
Borla atak verkar riktigt bra, är väldigt intresserad av det. Men när du skriver "Vågar du inte löpa hela linan ut..." låter det väldigt mycket så att det kan bli jobbigt tror du? Jag kommer nog aldrig byta igen så jag vill verkligen hitta något jag blir nöjd med haha :)
 

Ger Catback mycket mer ljud eller är det bara liten skillnad? Jag vill ha fram ljudet så jag är rädd att jag blir lite besviken av bara axleback

Vart bör jag köpa avgassystemet? Köper jag det från någon i Sverige så verkar det kosta ca 100% mer än om jag köper det från ett annat land, stämmer det? har ni något tips här?

Jag är väldigt tacksam för era svar :)

Link to comment
Share on other sites

4 timmar sedan, Musse16 said:

Hej . Här är länken till SwedenMustang https://swedenmustang.com/produkt/dreamscience-axel-back-63mm-utan-x-pipa/ Kolla där.

Skickat från min SM-T805 via Tapatalk
 

Just nu verkar dreamscience som något jag kan tänka mig pga att inget annat finns tillgängligt i Sverige om jag inte vill betala 10 000 mer.
Men jag hittar verkligen ingen bra video som visar hur ljudet är. Jag letar efter cat-back men hittar inget bra.

Det jag verkligen vill ha är Borla Atak, men det kostar ca 21 000 i Sverige och 12 000 i USA, men den enda som tillåter frakt till Sverige i USA, tar 7000 kr i frakt.
Inte lätt detta

Link to comment
Share on other sites

17 timmar sedan, tangurin said:

Tack för ett bra svar, jag har läst på mer angående H & X och jag känner att det är H jag är ute efter samt att jag nog siktar på Catback nu när jag ändå faktiskt ska byta, vill inte lägga för mycket pengar men vill heller inte lägga för lite och bara bli sådär nöjd.
 

 

Jag hittar inte mycket film om just dreamscience eller ens vart jag skulle kunna köpa det :/

Vad är drone/resonans? Hur upplevs det? Jag antar att det är negativt?
Borla atak verkar riktigt bra, är väldigt intresserad av det. Men när du skriver "Vågar du inte löpa hela linan ut..." låter det väldigt mycket så att det kan bli jobbigt tror du? Jag kommer nog aldrig byta igen så jag vill verkligen hitta något jag blir nöjd med haha :)
 

Ger Catback mycket mer ljud eller är det bara liten skillnad? Jag vill ha fram ljudet så jag är rädd att jag blir lite besviken av bara axleback

Vart bör jag köpa avgassystemet? Köper jag det från någon i Sverige så verkar det kosta ca 100% mer än om jag köper det från ett annat land, stämmer det? har ni något tips här?

Jag är väldigt tacksam för era svar :)

Resonans är när man tror plomberna skall ramla ur skallen 

 

axle back atak blev riktigt mulligt när vi monterade det på en kundbil

 

 

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Jag köpte ett system från Remus som jag är väldigt nöjd med. Riktigt vasst ljud på de höga varvtalen. Man kan också ställa spjäll/ljud med fjärrkontroll, vilket är bra. Utblåsen är i kolfiber, vilket jag tyckte var snyggt.  Bifogade en film också.

Annars vet jag att Borlas system är bra. De är också billigare.

IMG_2074.MOV

Ändrade %s av %s (%s)
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

19 timmar sedan, Freddand said:

Jag köpte ett system från Remus som jag är väldigt nöjd med. Riktigt vasst ljud på de höga varvtalen. Man kan också ställa spjäll/ljud med fjärrkontroll, vilket är bra. Utblåsen är i kolfiber, vilket jag tyckte var snyggt.  Bifogade en film också.

Annars vet jag att Borlas system är bra. De är också billigare.

IMG_2074.MOV

Din video lät ju riktigt bra, men låter också som det blir en del pengar ja. Vad bra att du också rekommenderar Borlas system för det verkar bli den vägen jag tar :) 

On 19/07/2017 at 13:07, monkeyman said:

Kolla om a-alt även gör system till den nya modellen, http://www.a-alt-avgassystem.se/rostfrittsportavgassystemfordmustang.htm Har ett på min 07:a GT och ljudet är grymt. Bra pris och rostfritt dessutom.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ser inte att det finns.

Link to comment
Share on other sites

Vill du höra ett annat ljudexempel, så kan du kolla in min film på mitt inlägg från 11:e mars i nedan tråd:

http://www.mustangclubsweden.org/forums/topic/22112-halva-vintern-avklarad-snart/

Som sagt, Borla Stinger Axle-back (snäppet under Atak), med en Steeda H-pipa istället för X-pipa som finns hos Borlas cat-back system.

Vi tycker att ljudet räcker till (och blir över tycker vissa i familjen...). Gasar man fullt blir det HÖGT ljud. Likaså vid kallstarter hemma tidig morgon i villaområdet, då känner man sig lite kymig...

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Och nu har jag fått svar på mina böner om ställbart avgassystem. Jag visste att det skulle komma till 2018 årsmodell, men hade inte hört om programmerbar quiet mode: ;-)

 

Link to comment
Share on other sites

Köpte min begagnad och då satt det redan Ferrita Axel-back på den, monterat direkt av Upplands Motor vid leverans till första ägaren.

Jag är mycket nöjd med det.

Jag har läst att det skulle tillföra en del "drone", det är dock inget jag märkt. I normal motorvägsfart hör man knappt inget avgasljud alls.

Dock är det dyrt, så det är inget jag själv skulle valt då det finns billigare alternativ.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Hej! Jag köpte Pipes axle back och är mycket nöjd med det ljudet. Inte mycket ljuddämpning, men vaddå?! Det ska låta... Billigt för mycket ljud!

Bara att kapa av de gamla och montera på men ta inte bort för mycket i fall det då inte blir rätt vinkel bak...

Link to comment
Share on other sites

On 2017-07-18 at 08:32, corvette said:

Vill du slippa drone/resonans så är det borla eller Ford Racing du ska välja

gillar du mycket ljud är det borla atak du ska ha

vågar du inte löpa hela linan ut börjar du med axle back

gillar du mer ljud går du direkt på cat back

har inte haft någon som inte åkt iväg utan ett leende när vi smekt på det

å vågar du löpa linan ut så Cut Outs.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...