kroegarn September 11, 2018 Report September 11, 2018 3 hours ago, Duckster said: Ruggig tråd, vinterdäck och plötsligt slår känslorna över en. Det är dax att ställa undan bilen inför vintern, täcke på! Wtf, sommaren är kort! Hinner nog med ett antal mil till.... Drygt 300mil iaf på nästan en hel "säsong" Åja... känns väl inte som någon panik ännu :). Jag har nog tänkt att köra oktober ut och kanske t.o.m november. Fått ihop snart 777 mil och tack vare bankörningen så är min oljekvalitet nere på 14%, så lär ju bli en service också innan den får parkeras i garaget. Citera
Junkers September 11, 2018 Report September 11, 2018 Jag har kommit 830 mil och kör oktober ut. oljekvalitet 48% så den får ny till våren. Citera
spedese September 13, 2018 Report September 13, 2018 Hallå! Efter en resa till Norge och en till Alperna (Schweiz och Frankrike) har jag lyckats passera 1000 mil sedan maj i år med min nya GT Cab Automat. Mycket roligt att köra serpentinvägar och fantastiskt vackert landskap på alla ställena. Kan varmt rekommenderas! Lyckades även - trots sambons stora tveksamhet - lätt och snabbt komma upp i drygt 250 knyck på Autobahn. Jag har några funderingar kring automatlådans beteende, som jag tycker är lite störande. För det första växlar den med lågt gaspådrag ned väldigt sent från 10:an i uppförsbackar. Varvtalet går ända ned till under 1500 och det känns som om motorn verkligen kämpar innan den hoppar till 9 osv. Dessutom hackar den vid låga gaspådrag mellan 6:an och 7:an - någon form av tvekan, skulle man kunna säga. Någon som upplever något liknande? Citera
kanske mustang September 13, 2018 Report September 13, 2018 Hur ser man oljans kvalitet i procent ? Tror att växellådan kan bli lite bättre, hoppas på någon uppdatering från Ford. Citera
Junkers September 13, 2018 Report September 13, 2018 Håller med om att den håller 10:an för länge, det blir vibrationer. Sedan är det en växling i normalläge vid fullgas runt 130-140 som inte är så snygg, i andra körlägen blir det inte samma ryck där. Men det verkar finnas nya mjukvaror så får väl se om det kan fixas på första servicen. Citera
Jordshultamossen September 19, 2018 Report September 19, 2018 On 2018-09-13 at 11:42, spedese said: Hallå! Efter en resa till Norge och en till Alperna (Schweiz och Frankrike) har jag lyckats passera 1000 mil sedan maj i år med min nya GT Cab Automat. Mycket roligt att köra serpentinvägar och fantastiskt vackert landskap på alla ställena. Kan varmt rekommenderas! Lyckades även - trots sambons stora tveksamhet - lätt och snabbt komma upp i drygt 250 knyck på Autobahn. Jag har några funderingar kring automatlådans beteende, som jag tycker är lite störande. För det första växlar den med lågt gaspådrag ned väldigt sent från 10:an i uppförsbackar. Varvtalet går ända ned till under 1500 och det känns som om motorn verkligen kämpar innan den hoppar till 9 osv. Dessutom hackar den vid låga gaspådrag mellan 6:an och 7:an - någon form av tvekan, skulle man kunna säga. Någon som upplever något liknande? Har precis samma upplevelse som du. Kör man lugnt och i en uppförsbacke ligger 10:an kvar tills hela bilen skakar innan den växlar ner. Kan även tycka att växellådan växlar väldigt hårt både vid upp och nedväxlingar i vissa situationer, Frugan har vid flera tillfällen frågat vad jag håller på med i tron att vi har en manuell låda och att jag inte kan växla mjukt. Är väl i princip det ända jag stör mig på med bilen. Automaten växlar väldigt osnyggt i lägre hastigheter eller ”svenssonkörning”. Upplever inte samma problem om man kör lite mer aktivt. Citera
spedese September 20, 2018 Report September 20, 2018 Roligt - höll jag på att säga - att någon har samma upplevelser som jag, men så är det naturligtvis inte. Tilläggas kan att lådan växlar särskilt hårt då bilen är kall. Jag har dåligt koll på det tekniska, men "kanske Mustang" i tråden tidigare påstod att denna tråkiga egenskap hos automaten skulle kunna botas genom en ny mjukvara / uppdatering. Stämmer det och har någon varit i kontakt med Ford angående problemet? Citera
Duckster September 21, 2018 Report September 21, 2018 (redigerad) mm, jag har börjat lära mig växla den manuella bättre. Men frågan är om man inte skall byta hjälpfjädern på kopplingen till en mjukare från Steeda till våren... blir lite konstig effekt ibland med hjälpfjädern Några mods som ni rekommenderar? Skall fixa huvdämpare till nästa säsong, den där pinnen är ju bara för mycket 80-tal (musiken var bäst då ifs) Steeda fjäder till koppling Hade gärna bytt till en short shifter men förmodar att garantin ryker om man då inte väljer Ford Performance Parts, det är väl någon som fick sin levererad med den i forumet? Nöjd med den? Testat mot standard / känsla? Ha en fin helg! Ps Vem mötte jag i Knäred för ett par veckor sedan? Röd metallic cab som flashade en orange fury fastback Ds Ändrade %s av %s (%s) Citera
RRS550 September 21, 2018 Report September 21, 2018 33 minuter sedan, Duckster said: mm, jag har börjat lära mig växla den manuella bättre. Men frågan är om man inte skall byta hjälpfjädern på kopplingen till en mjukare från Steeda till våren... blir lite konstig effekt ibland med hjälpfjädern Några mods som ni rekommenderar? Skall fixa huvdämpare till nästa säsong, den där pinnen är ju bara för mycket 80-tal (musiken var bäst då ifs) Steeda fjäder till koppling Hade gärna bytt till en short shifter men förmodar att garantin ryker om man då inte väljer Ford Performance Parts, det är väl någon som fick sin levererad med den i forumet? Nöjd med den? Testat mot standard / känsla? Ha en fin helg! Ps Vem mötte jag i Knäred för ett par veckor sedan? Röd metallic cab som flashade en orange fury fastback Ds Jag tror garantin ryker även med FP. I US brukar FP ta över garantin på delen som byts ut men jag tror det inte detsamma gäller i Sverige. Kolla då även Steeda, MGW och Barton vad gäller länkaget. Bäst känsla är nog om du fäster i lådan. Av de videon jag sett på exv MGW så verkar den helt grymt tight. Om du är sugen på huvdämpare, hojta till jag har ett par liggandes. Vad gäller fjädern så monterar många bort fjädern istället för att byta ut den. Citera
RRS550 September 21, 2018 Report September 21, 2018 (redigerad) On 2018-09-13 at 20:35, Junkers said: Håller med om att den håller 10:an för länge, det blir vibrationer. Sedan är det en växling i normalläge vid fullgas runt 130-140 som inte är så snygg, i andra körlägen blir det inte samma ryck där. Men det verkar finnas nya mjukvaror så får väl se om det kan fixas på första servicen. On 2018-09-19 at 23:02, Jordshultamossen said: Har precis samma upplevelse som du. Kör man lugnt och i en uppförsbacke ligger 10:an kvar tills hela bilen skakar innan den växlar ner. Kan även tycka att växellådan växlar väldigt hårt både vid upp och nedväxlingar i vissa situationer, Frugan har vid flera tillfällen frågat vad jag håller på med i tron att vi har en manuell låda och att jag inte kan växla mjukt. Är väl i princip det ända jag stör mig på med bilen. Automaten växlar väldigt osnyggt i lägre hastigheter eller ”svenssonkörning”. Upplever inte samma problem om man kör lite mer aktivt. On 2018-09-20 at 12:24, spedese said: Roligt - höll jag på att säga - att någon har samma upplevelser som jag, men så är det naturligtvis inte. Tilläggas kan att lådan växlar särskilt hårt då bilen är kall. Jag har dåligt koll på det tekniska, men "kanske Mustang" i tråden tidigare påstod att denna tråkiga egenskap hos automaten skulle kunna botas genom en ny mjukvara / uppdatering. Stämmer det och har någon varit i kontakt med Ford angående problemet? Lösningen är enkel 1: Gasa mer 2: Ha lådan i S läget 3: Kör på S+ eller track 4: Gasa mer Ändrade %s av %s (%s) 1 Citera
Norwall September 21, 2018 Report September 21, 2018 Min 10 växlade automat betedde sig lite underligt, åkte in till Ford, de blåste om datorn och den blev bättre. Inte 100 men tillräckligt för att inte irritera vid daglig körning. När tex Sport ligger i är den mycket roligare. Gällande manuell låda. Ta inte bara bort fjädern. Den har även en uppgift att "sträcka" upp och finns den inte kvar finns tydligen risk för oljud/kopplingsras. Köp Steeda fjädern, finns att köpa från England. Billigare och snabbare leverans. Att byta växelspak skulle nog inte påverka garantin MEN det är inte något att chansa med då tydligen det är förekommande fall då en skift gaffel kan gå av. Citera
BigShadow September 22, 2018 Report September 22, 2018 21 timmar sedan, Duckster said: ... Några mods som ni rekommenderar? ... Hej! Har själv en GT 2016, så den är ju inte 100% lika, men de topp-fyra mods jag har gjort är följande: 1) Hålla bakvagnen på plats och slippa wheel-hops vid acceleration. Gör stor skillnad! - BMRs Cradle lockout kit CB005. https://www.bmrsuspension.com/?page=products&productid=1543 2) Mycket bättre väghållning, lägre / stabilare, och sänkt, framåtlutad stance (sänker 1,2" fram och 0,5" bak). BMRs sänkfjäderkit SP080. https://www.bmrsuspension.com/?page=products&productid=1561 3) Byte till GT350R / GT350-ratt. Så att man njuter av att hålla i sin skönhet... https://www.levittownfordparts.com/ford-mustang-steering-wheel-upgrade-gt350r-p-4185.html Provkörde 2018 GT häromdagen och läderkänslan i ratten är förbättrad jfrt med 2016s "läder från en plastko". Men inget går upp mot alcantara... 4) Avgasljud: Denna punkt är inte lika akut för er med 2018, men 2015-17 hade ju bedrövligt tråkigt avgasljud som standard. Jag kör Borlas S-Type axle-back med Steedas H-pipa för lite mer muller än rasp (men mullret har ni ju redan som standard 2018). Om man vill köra lite hårdare både rakt fram och i kurvor utan att bilen kränger/reser sig/niger, är de två första modden verkligen att rekommendera. Sänkfjädrar gör ju bilen lite stötigare, men det känns skönt att sitta lägre och stadigare. Men allt är ju tycke och smak Citera
spedese September 22, 2018 Report September 22, 2018 Som svar till RRS550 vill jag säga att jag inte är humorbefriad, men tycker faktiskt inte att det här är något att skämta om. Av en bil som kostar över en halv miljon kronor anser jag att det är självklart att man ska kunna kräva att den ska fungera felfritt i ALLA växellägen och lika självklart även vid normal körning. Problemet tycks ju inte vara helt obekant av inläggen att döma och ska enligt min uppfattning betraktas som en felaktighet, som ska åtgärdas på garantin. Citera
kanske mustang September 22, 2018 Report September 22, 2018 Har kollat med min Fordverkstad, de hade inte hört något om någon uppdatering eller liknande, men de skulle kolla om det fanns uppdateringar till min bil, kolla olje nivå och om det är vibrationer från kardanen fick tid om en månad, vore bra om man kan få växellådan lite smidigare Hur kollar man procent på oljan, som en del visat tidigare i tråden ? Har det kommit några nya tillbehör till 2018 funderar lite på en vinge spoiler den som är orginal på något paket i USa men som blev slutsåld ? Citera
RRS550 September 22, 2018 Report September 22, 2018 51 minuter sedan, spedese said: Som svar till RRS550 vill jag säga att jag inte är humorbefriad, men tycker faktiskt inte att det här är något att skämta om. Av en bil som kostar över en halv miljon kronor anser jag att det är självklart att man ska kunna kräva att den ska fungera felfritt i ALLA växellägen och lika självklart även vid normal körning. Problemet tycks ju inte vara helt obekant av inläggen att döma och ska enligt min uppfattning betraktas som en felaktighet, som ska åtgärdas på garantin. Jag har mer problem med min än du kan ana. Att den inte växlar ner tillräckligt snabbt ifrån 10 när man inte ger tillräckligt med gas är ju inget fel på lådan i sig. Lådan är inte bättre än så i alla fall i D-läget och normalläget. Citera
kroegarn September 23, 2018 Report September 23, 2018 On 9/21/2018 at 2:06 PM, Duckster said: Hade gärna bytt till en short shifter men förmodar att garantin ryker om man då inte väljer Ford Performance Parts, det är väl någon som fick sin levererad med den i forumet? Nöjd med den? Testat mot standard / känsla? Jag fick upplands motor att montera FP shortshiftern innan leverans och känslan kan jag inte klaga på, är riktigt tajt MEN har inte provat en original heller... eller någon annan shortshiftertillverkare. Jag förutsätter att garantin gäller... men inte dubbelkollat :/. Å andra sidan vad kan gå sönder på en spak, fel på t.ex. koppling eller låda kan de ju inte gärna härleda till en spak de själva säljer?? Men min stora invändning är dock att jag får upp obehagligt mycket transmissionsljud, framförallt vid "fiskörning" , gasar man på överröstar avgasljudet. Så det är antingen vrida upp stereon eller gasa hårt som gäller, ingen av nödlösningarna har jag något jättestort problem med :). Men lite tråkigt att behöva förklara sig för passagerare i en bil för dryga halvmiljonen Frågat om de kunde skicka ner originalspaken för att testa med men den kunde de inte hitta + haft den inne hos lokala Ford säljaren och allt såg rätt ut med ljuddämpningsmattor och montering :(. Förutom fjädern till kopplingspedalen och ovanstående missljud så har jag bara ett udda "problem". På väg till jobbet är det 80km/h väg och brukar ställa farthållaren på 90km/h, sedan innan en skarp vänsterkurva är tillåtna hastigheten sänkt till 70 km/h men jag brukar köra på i 90km/h MEN farthållaren sänker då automatiskt farten neråt 82-83km/h innan man är genom kurvan!!! På hemvägen när samma kurva tas åt höger håller den farten som den ska! Udda säger jag!?!?!? Joo passformen av bakre stötfångare på vänstersidan är lite sisådär men de får det justera på första servicen som är hög tid att boka in! Citera
Junkers September 23, 2018 Report September 23, 2018 (redigerad) +80 hk med enbart programvara på 2018 GT. Svårt att tro men företaget har mycket gott rykte och har hållt på länge. Snygga fälgar också... http://www.tickford.com.au/my18-400kw/ Det verkar som företaget har ett finger med i spelet om racing med Mustang i Australian Supercar 2019 dessutom, de har flera racing team. http://www.tickford.com.au/portfolio/mustang-supercar-confirmed-2019/ Ändrade %s av %s (%s) Citera
Junkers September 23, 2018 Report September 23, 2018 (redigerad) Då har man tömt spolarvätskebehållaren och fyllt i nytt som ska tåla vintern också. Kollade oljan också och den behövde tre dl till så förbrukningen är 6 dl på 900 mil. Jag såg även att kylarvätskan låg strax under min så det blir att köpa sånt också, ngn som vet vad det ska vara? Angående automatlådan så håller jag med om den växlar helt fantastiskt i sportläget vi mer aktiv körning! Ändrade %s av %s (%s) Citera
RRS550 September 24, 2018 Report September 24, 2018 (redigerad) 20 timmar sedan, Junkers said: +80 hk med enbart programvara på 2018 GT. Svårt att tro men företaget har mycket gott rykte och har hållt på länge. Snygga fälgar också... http://www.tickford.com.au/my18-400kw/ Det verkar som företaget har ett finger med i spelet om racing med Mustang i Australian Supercar 2019 dessutom, de har flera racing team. http://www.tickford.com.au/portfolio/mustang-supercar-confirmed-2019/ Jag frågade för någon dag sedan om de kunde göra en remote tune, men de kunde inte göra det för tillfället. Ändrade %s av %s (%s) Citera
Duckster September 24, 2018 Report September 24, 2018 On 2018-09-23 at 08:11, kroegarn said: Jag fick upplands motor att montera FP shortshiftern innan leverans och känslan kan jag inte klaga på, är riktigt tajt MEN har inte provat en original heller... eller någon annan shortshiftertillverkare. Jag förutsätter att garantin gäller... men inte dubbelkollat :/. Å andra sidan vad kan gå sönder på en spak, fel på t.ex. koppling eller låda kan de ju inte gärna härleda till en spak de själva säljer?? Men min stora invändning är dock att jag får upp obehagligt mycket transmissionsljud, framförallt vid "fiskörning" , gasar man på överröstar avgasljudet. Så det är antingen vrida upp stereon eller gasa hårt som gäller, ingen av nödlösningarna har jag något jättestort problem med :). Men lite tråkigt att behöva förklara sig för passagerare i en bil för dryga halvmiljonen Frågat om de kunde skicka ner originalspaken för att testa med men den kunde de inte hitta + haft den inne hos lokala Ford säljaren och allt såg rätt ut med ljuddämpningsmattor och montering :(. Förutom fjädern till kopplingspedalen och ovanstående missljud så har jag bara ett udda "problem". På väg till jobbet är det 80km/h väg och brukar ställa farthållaren på 90km/h, sedan innan en skarp vänsterkurva är tillåtna hastigheten sänkt till 70 km/h men jag brukar köra på i 90km/h MEN farthållaren sänker då automatiskt farten neråt 82-83km/h innan man är genom kurvan!!! På hemvägen när samma kurva tas åt höger håller den farten som den ska! Udda säger jag!?!?!? Joo passformen av bakre stötfångare på vänstersidan är lite sisådär men de får det justera på första servicen som är hög tid att boka in! Har även jag upplevt farthållaren minska farten i just en kurva, vet inte om den ser något som vi inte ser, men förmodligen. Lätt irriterande när man har bakomvarande trafik. Har också att jag kan höra en del transmissionsljud, nödlösningarna funkar som du säger utmärkt! Jag har haft lite svårt att bli kompis med lådan och haft en del "grind" 2-3, 3-4, men detta verkar nu efter drygt 300mil ha avtagit, Ford kallar ju det normalt, inkörning dubbelkoppling/låda... Nåja rätt överraskande i början då man tror att man är usel på att växla. Men som sagt nu händer det väldigt sällan och nu har jag ju ändå börjat sträcka ut bilen i varvtalsregistret... Frost idag så tankarna om avställning kom på igen.... Citera
RRS550 September 29, 2018 Report September 29, 2018 (redigerad) Om någon är sugen på P51-fälgarna som jag har på min så är de till salu. Skall beställa nya smidda fälgar. 20x10 ET35 fram, 20x11 ET50 bak behövs inga navringar eller spacers. De är anpassade för Mustang Priset är väldigt förmånligt Ändrade %s av %s (%s) Citera
Tobbe1977 September 29, 2018 Report September 29, 2018 3 timmar sedan, RRS550 said: Om någon är sugen på P51-fälgarna som jag har på min så är de till salu. Skall beställa nya smidda fälgar. 20x10 ET35 fram, 20x11 ET50 bak behövs inga navringar eller spacers. De är anpassade för Mustang Priset är väldigt förmånligt Blir det project 6GR fälgar nu då? Citera
RRS550 September 29, 2018 Report September 29, 2018 6 minuter sedan, Tobbe1977 said: Blir det project 6GR fälgar nu då? Nop blir en surprise Citera
Tobbe1977 September 29, 2018 Report September 29, 2018 1 hour ago, RRS550 said: Nop blir en surprise Härligt. Alltid trevligt med överraskningar. 1 Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.