Jump to content

Däcktryck ?


datmbn

Recommended Posts

Frågan är vilket däcktryck kör ni med för att få däcken att slitas jämnt ?
 
Jag köpte nya däck i våras som nu har rullat ca 1000 mil (235x50x18 original)
Bakdäcken är knappt slitna alls medans framdäcken har ca 2/3 kvar och är märkbart mer slitna på båda
ytterkanterna. Däcken är alltså jämnt slitna så jag tror inte att det är några problem med hjulinställningen.
Jag vet att det står att man skall ha 2.3 bar så det hade jag från början men så fort jag märkte det ojämna
slitaget ökade jag till 2.5 bak och 2.7 fram, men det verkar inte göra någon skillnad.
mvh Mats
Link to comment
Share on other sites

Svårt det där, jag har ställt min efter konstens regler och den går fint som tusan på vägen både in i böj och i böjen, lite överstyrning ut men det beror nog på gaspåsalget,  Jag sliter mest på ytterkanterna fram. Banåkning är lite missvisande dock. Kör 255/40 19 fram. 

Men om man tittar på hjulen hur dom vinklas så jag undrar om det kanske inte är så att du har helt rätt men vid mycke stadskörning (lågfart) skrubbar du insidan på ytterdäcket och utsidan på innerdäcket och vise versa.

Funderar varför du höjde trycket bak när det var bra där?

 

Link to comment
Share on other sites

Jag börjar också på att fundera om det inte är som det skall (extremt många små rondeller i stan nu + en 180 graders höger in på parkeringen vid jobbet)

Vinterdäcken som är smalare 115x60x17 har inte samma tendens.

Jag höjde trycket av 2 anledningar dels för att bakdäcken kommer att hamna fram nästa sommar så då kanske de blir lite mer jämnslitna, och för att försöka

suga ut så många km/liter som möjligt

Link to comment
Share on other sites

"Däckexperter" rekomanderar från bilens uppgitta fabriksdata:       Sommardäck i normalprofil      en höjning på ca. 10 %.       Sommardäck i lågprofil       en höjning på ca. 15 % (höga hastigheter ca. 20 %)          Vinterdäck såkallade nordiska dubbfria    en höjning på ca. 20 %.      På min musse, en GT från 2015, har jag ökad lufttrycket från 32psi (orginalt) til 37psi på sommardäcken 255/40x19 och til 38,5psi på mina dubbfria Nokian R2, 255/40x19.  Mina däck är jämnt slitna så detta funkar bra för mina bilar.  Mussen 2300 mil varav 500 mil på vinderdäcken.  Den andra bilen, Mitsubishi Grandis (215/55x17) 22000 mil och flera däcksatser på sommar och 900 mil på vinterdäcken, dom är dubbfria i lik dimensjon som sommardäcken.      Funkar bra för mej.

Link to comment
Share on other sites

Det är väldigt fartberoende, kör man mest tätbebyggt och knappt motorväg kan man ha lägre tryck. Ett mer vetenskapligt sätt att ta reda på vilket tryck som ska användas just för det tillfället med de förhållanden som råder just då,( last, hastighet, körsätt, lufttemperatur och vägtemperatur, vägytans friktionskoffecient) är att göra som banåkarna. Kör din testrsträcka, stanna och mät däckstemperaturen på insida, mitten och utsida. Om det skiljer justerar man lufttrycket tills man får så lika temp som möjligt och har då uppnått maximal anläggning och grepp vilket bör ge jämnaste slitaget. Om inte annat får man en inblick hur många parametrar som påverkar och att problematiken ökar med bredden. 

😃

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Hej! Jag har en fråga? Jag har en Mustang GT 2014 de små ljus som finns i framsida(dimljus) lyser inte vad kan det bara??? Jag har hittat i manualen en säkring #21 15A och undrar om den kan bara sönder???

När det gäller däcktryck min lampa lyser i bilen hur man gör för att lampan slutar lysa?? Om bilen har 2.7 bar i varje däck ( vinterdäck)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...