Jump to content

Garagesäsong 2017/18


66musse

Recommended Posts

Ho ho på er i juletider🎅🏻 Och god fortsättning 🎄

Nu drar garagesäsongen igång på allvar efter helgerna, ja tjuvstartade visserligen min redan i oktober, men det hamnade i en annan tråd som snart är i mål.

I denna tänkte jag lägga upp lite om mitt pågående motorbygge, köpte på mej en 5.0 H.O för ett tag sen med 11.000 mil i ryggsäcken som ja först tänkte köra som den var, bara tvätta och måla upp, men sen började ide’erna komma, så motorn revs helt. Nya smidda viktade kolvar, balansering av vev, stakar och ny svängdämpare och flexplatta. Så just nu är det stopp i väntan på mer delar från Bla. Summit.

 

388C90A9-9214-43BF-8CE2-508BDABBAD77.jpeg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Hej, här går det framåt igen.

Eftermiddagens pyssel blev att montera ny oljepump och sil, förstärkt drivpinne, rullkam från Howards, Ford racing rullyftare och Edelbrock kamdrivning.

och parallelt med detta så gick främre avgasrör sönder på bruksgolfen som har besiktning imorgon och körförbud på tisdag... 🤬 men det är ju tur för då Behöver ja inte va sysslolös iaf.

Trevlig kväll på er och gott nytt år 🍾

 

1441C335-3A09-4B95-A10B-3A501BE76068.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Hej påer och god fortsättning på nya året😁

Idag har jag ägnat Em åt att lacka motordelar så jag får börja montera vareftersom usa paketen ramlar in👍

Jag har även lite andra småprojekt i motorrummet så det ska bli ännu lite renare utseende där under till sommaren.

en fråga om nån har nåt tips.

vart kan man få tag på snygga slangklämmor så man inte behöver måla allt som finns? helst svarta.. tacksam för tips 👍😎

F69FAAF2-B769-4C9F-A6F8-00F4AF151C1C.jpeg

F29D1E16-5033-49FC-8BD1-71157963E2BC.jpeg

6A422D61-B684-4760-9784-79513155C85C.jpeg

9D04CA3F-C1D7-4396-8BF5-D8A98FA039D8.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Något jag själv funderat på att testa är krympslang men har ännu inte haft möjlighet.
Blir supersnygg installation

Kolla in detta

https://www.summitracing.com/int/search/part-type/hose-clamps/hose-clamp-style/heat-shrink/brand/eddie-motorsports?N=4294950560%2B4294948928%2B402463&SortBy=BestKeywordMatch&SortOrder=Ascending&retaillocation=int

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hmmm.. detta såg ju fränt ut, kanske nåt att pröva. Känns lite sådär ändå tycker jag, sitter det verkligen bra och hur länge håller det? man vill ju inte att kylarslangen ska krypa av ju. 

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

...Så igårkväll blev det finlir, mätt in rätt geometri på rullvippor, mätt upp rätt längd på stötstänger och kollat avstånd ventil/kolv, körde ”play do lera varianten” på kolv/ventilavståndet.

så nu är det bara att invänta paket igen då med härdade stötstänger, nya ventilkåpor, lite skruvsatser slangar m.m

men inte sysslolös för det, lite portmatchning av insug mot toppar och sedan lacka både insug och topparna och lite smådetaljer.

även riva ur stolar,baksäte och golvmatta igen för att lägga i isolering i golvet, torpedvägg och skuffen. Nog för att V8 ljudet är en skön sång, men lite isolering skadar inte att man har när det blir lite längre sträckor 😎

ED8A62D5-C7C5-438F-B92E-34E903F8FEDA.png

Ändrade %s av %s (%s)
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja kör med luftdriven rak slipmaskin typ dremel och roterande hårdmetallfilar i den. Sen putsar jag med ett finare rondellstift med 180 korn slippapper på för att inte få så grov yta. Håll koll för det kommer bilder när ja drar igång med insuget.

Link to comment
Share on other sites

Sammanfattning av söndagens mustangtimmar i verkstan.

Började med att ta förmiddagskaffe ut i verkstan och ta isär topparna och mätte monteringshöjden för ventifjädrarna, även mätt tryckbrickorna så det inte var blandad kompott på tjockleken. Blåste ren allt innan återmontering av fjädrarna, ifall det skulle finnas nåt skräp kvar i kanalerna. Så nu är topparna klara för lack. Dagen fortsatte med matchportning av insuget, det blev ett par millimeter här och där, men nu är även det klart för lack.

Även fixat lite i motorrummet, dra om lite kablar, ta loss och tvätta detaljer som oxå ska lackas, och funderat lite på oljekylaren som ska i... hmm.. får fortsätta fundera där...  så ja började plocka ur inredningen istället, så med lite tur kanske jag hinner få i isoleringen innan helgen. Trevlig kväll 🧟‍♂️

 

06D305E5-0E23-48AB-8DA8-F0AFC6C99C03.jpeg

DBBD60F2-096A-4679-8D9E-8F98FDFCC7B0.jpeg

191DED38-41F7-4B84-BA84-23FA24570DF5.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Förutom att skotta gårdagens 3 dm blötsnö som kräktes ner så blev det lackering på motordelar igårkväll. Så bara resterande beställda grejer dyker upp så är det montering på riktigt sen😎

lite mer smådetaljer kvar som ska lackas men innan dess blir det helrenovering av sprutan för den började spotta så illa på slutet igår så ja måste lacka om kylaren igen ☹️

Gokväll påer ☕️

 

A33D55A8-7182-4086-B2BD-65C27CDF5198.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hej. Kort uppdatering på projektet.

Nu är nya motorn på rätt ställe 😎 lite eldragning, bygga om avgassystemet och lite småfix innan det blir provstart. Uppdateringar kommer...

 

B7E3E8B5-464C-47E6-AEBE-C5F21B490554.jpeg

  • Like 1
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Igår kväll stannade det hela av, i väntan på att det ska bli Måndag så ja kan fixa mer gas till svetsen och få fortsätta med avgasbygget. så jag färdigställde golvet istället så nu kan ja börja montera i inredningen tillbaka...

hoppas det blir lite tystare i bilen nu 😎

04AE9CB1-6F22-49AE-80A3-5E9FEB9D14F2.jpeg

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej.

nu börjar det se ut som ett motorrum igen, fortfarande lite småfix kvar innan provstart, bl.a väntar jag på mina headers, ska lacka fläktkåpa till helgen och montera oljekylaren och vanliga kylaren. Byggt om till elfläkt så ja ska dra ström till den via thermokontakt. m.m.

Just nu känns våren långt bort. -18 grader idag 🤬😱

men den kommer tids nog ☀️🌤

910E2AA2-E7F1-4BD0-94A8-2F995162C097.png

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...