Jump to content

Bättre ljud i Mustangen utan separata slutsteg...


Djrogga

Recommended Posts

Jag har en GT 1995 som har då Mach 460 systemet. När bilen blev min så var det redan bytt huvudenhet till en Pioneer MVH-X560BT och det är en mycket bra apparat men denna var 

inte korrekt inkopplad,sen var det ett trasigt slutsteg till bakre subbarna....Så,jag kopplade bort stereon för att koppla bort det främre fabriks slutsteget som finns då under huvudenheten.

Kopplade dom så kallade mellan/diskanterna direkt till Pioneer stereon och eftersom denna stereo kan kopplas om till subwoofer utgång via bakre kablarna så kopplades basarna dit.

Det inbyggda ställbara delningsfiltret kom till användning i Pioneer MVH-X560BT. Det låter mycket bättre,klarare och bra tryck i basarna utan dessa fabriks 1995 slutsteg.....dom sitter dock kvar.

Ska väl säga att jag är radiotekniker och vet hur man gör,det kan vara svårare för en ( hobby stereo bytare ) eftersom det är ju ingen "vanlig" bilstereo i dessa bilar.

Link to comment
Share on other sites

Ja,precis original slutstegen är bortkopplade.....Kopplade så här: Höger/vänster front kablarna till mellan/diskant elementen både bak och fram....sen kablarna för bakre högtalare så är alla fyra subwoofers kopplade till endast dom lila kablarna (en kanal) det är någon slags bryggkoppling av steget i stereon så den jobbar med 2 ohms belastning och man kan ta ut en större effekt på detta vis vid drivspänning 12 volt...,i det här fallet ca 70 watt till basarna. Sen ställde jag in delningen till mellan/diskant på 160 Hz och basen på 125 Hz. Jag blev förvånad att det låter så bra. Lycka till.

PS:

Öppnade de lilla original framsteget och fick se 4 st vanliga ic kretsar då typ 4x15w till  mellan/diskant,mer än så var det inte....

Bas stegen är i mono utförande och har en drivspänning på ca 2x35 volt efter dc/dc omvandlaren och det blir ca 80-100 watt vid 4 ohm..

mer än så blir det inte.

Man kan säga att dagens huvudenheter är långt mycket bättre än detta gamla system som förmodligen kostade massor i dessa bilar.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...