Jump to content

Underkänd på parkeringsbromsprovet? Läs detta


grufman

Recommended Posts

Det är tyvärr inte speciellt ovanligt att P-bromsen blir underkänd på Mustanger från 90-talet. Det behövs väldigt lite för att dom inte skall "betta" speciellt bra.

 

Tänk dock på att bilprovningens test, dvs där dom testar på rullande rullar, och använder p-bromsen för att bromsa ner rullarna är FELAKTIGT.

De allra flesta Mussar av dessa årsmodeller är intagna på eget bruk undantag, det innebär dock att dom måste uppfylla kraven i FMVSS-reglementet, och just i detta fall FMVSS 135.
Där framgår det tydligt hur bromsarna skall testas

 

FMVSS 135: ”Each vehicle shall be manufactured with a parking brake system which, when engaged, shall be capable of holding the vehicle stationary on a specified grade for a specified time. ”

 

  • Test Surface Gradient: 20% grade. 
  • Stop the vehicle and hold it stationary by applying the service brake control and place the transmission in neutral. 
  •  
  • Following the application of the parking brakes, release all force on the service brake control and, if the vehicle remains stationary, start the measurement of time. 
  •  
  • The parking brake system shall hold the vehicle stationary for 5 minutes in  both a forward and reverse direction on the grade.

Det viktiga är nog inte att man testar bromsarna i 5 minuter, eller att man har en viss vinkel på backen, det intressanta är att parkeringsbromsen INTE är en nödbroms som är konstruerad för att bromsa en framrusande bil, utan för att hålla den stillastående i en backe. Av just denna anledning kan därför din Mustang bli underkänd, för att testmetoden är felaktig.

https://www.nhtsa.gov/DOT/NHTSA/Vehicle Safety/Test Procedures/Associated Files/TP-135-01.pdf

Här kan man läsa mer under paragraf 14.19

Lycka till :)

Link to comment
Share on other sites

Klart intressant då jag har alltid haft problem att få igenom min 2003 Cobra.

Antingen har det varit klagomål på dålig handbroms verkan eller att handbromsen tar för högt upp.

Det hör till att jag har mycket andra belägg än original, mer för ban körning.

Senaste gångerna har jag "bäddat" in skivorna ordentligt innan besiktning (kör upp till 50 km/h och ryck i handbroms tills den nästan stannat, gör om det 4 - 6 gånger. då det ryker bra så är det bara att köra lugnt i 10 minuter, sen funkar det att besikta).

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Min har klarat sej igenom varje år trots att handbromsverkan är rätt dålig, dom har varit rätt bra på min lokala bilprovning. Är tveksam att det går i år, den stod visserligen kvar i backe när jag testade innan jag jag fick körförbud (idioti att ge en sommarbil en 1:a som slutsiffra!). Lägger jag i driven och gasar lite så åker man ju iväg däremot. Väntar lite med att besikta i år pga den sega vintern och passar nog på att byta klossarna bak innan jag åker in. Hoppas det hjälper.

/Micke

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...