Jordshultamossen August 8, 2018 Report August 8, 2018 Retade mig lite på att vägar som är över 2 år gamla inte fanns uppdaterade i navigationen på min GT 2018. Stannade till på Bil Månsson i Halmstad på semestern och frågade om det fanns någon uppdatering då bilen uppkopplad via WiFi sa att jag hade sista uppdateringen. Fick till svar att de väntade på uppdateringar och det var fler som frågat. Laddade ner appen FordPass som rekommenderades i en annan tråd som jag läste idag. Där fanns en länk där man kunde mata in sitt chassinummer och kolla om det fanns några uppdateringar. Gjorde så och en uppdatering fanns tillgänglig på 2,6 GB. Har efter många om och men laddat ner den nu på datorn (går inte att göra i appen, eller så är det jag som inte fattar) och fört över den på en USB sticka. Blir dock lite konfunderad när jag läser instruktionerna att motorn skall vara igång och att det tar ca 40 minuter att uppdatera. Någon som gjort denna uppdatering ? Visst kan väl strunta i att starta motorn med tändningen på och sedan ladda batteriet, ingen big deal, men ändå. Skall testa att föra över uppdateringen i morgon och se om den även innehöll uppdaterade kartbilder. Citera
Junkers August 8, 2018 Report August 8, 2018 Jag har uppdaterat men kommer inte ihåg hur jag gjorde. Tror jag gjorde det i samband med en körning och att det gick fortare. Citera
Jordshultamossen August 8, 2018 Author Report August 8, 2018 2 minuter sedan, Junkers said: Jag har uppdaterat men kommer inte ihåg hur jag gjorde. Tror jag gjorde det i samband med en körning och att det gick fortare. Blir till att ta en sväng i morgon och köra uppdateringen. Har du en uppfattning om kartorna blev uppgraderade när du körde din? Min bil är tillverkad januari 2018 så det känns som min är en ganska tidigt tillverkad EU version, eller har jag fel? Citera
Junkers August 8, 2018 Report August 8, 2018 Min var tillverkad 2 januari och jag registrerade mig på amerikanska ford-siten eftersom den svenska inte hade uppdateringar. Uppgraderade min i början av juni men jag vet inte hur kartorna är. Den saknade en väg som blev klar för ett år sedan dock. Tror det brukar ta 12-18 månader innan nytt kommer i. Kör mest med Googles kartor i Android Auto annars, oändligt mycket lättare att hantera under körning. Man kan ju säga typ lNavigera till BilMånsson i Halmstadl med röststyrning så gör den det. Kartorna där är väl också alltid så uppdaterade dt går. Citera
kroegarn August 8, 2018 Report August 8, 2018 Kan varmt rekommendera Waze annars, trafikvarningar (olyckor, fartkameror m.m) och framförallt tillåten hastighet och vad GPS-hastigheten är. Vet inte hur det är med Apple Carplay där, men lirar finfint med Android Auto. 1 Citera
Junkers August 8, 2018 Report August 8, 2018 Får inte Waze att funka på min, bli bara en svart ruta sedan händer inget. Citera
Junkers August 8, 2018 Report August 8, 2018 Kan säga att uppdateringen inte innehåller nya kartor. Jag finns på ett tyskt forum där de har hittat en väg runt för att installera färskare kartor med filer och allt. Kartorna som uppgraderas i steg 1 är 15GB Language packen som uppgraderas i steg 2 är 7GB Det verkar som denna karta inte är släppt än men har levererats i nya Fiesta. Sedan verkar ännu en ny SYNC-uppdatering vara på gång, en tysk fick den 5/8. Citera
Junkers August 8, 2018 Report August 8, 2018 Engelsk sida med samma innehåll om du känner att du absolut måste ha nya kartor: https://s550.guru/how-to-update-ford-sync-3-europe-navigation-maps-to-f7/ Citera
Jordshultamossen August 8, 2018 Author Report August 8, 2018 16 minuter sedan, Junkers said: Engelsk sida med samma innehåll om du känner att du absolut måste ha nya kartor: https://s550.guru/how-to-update-ford-sync-3-europe-navigation-maps-to-f7/ Tack för info. Du har koll på läget du! Själv är jag rätt analog av mig så det känns som att jag får köra ”i skogen ibland” och fråga om vägen tills det kommer en lättare version som även jag klarar av att hantera. Måste samtidigt säga att jag älskar denna club och dess medlemmar. Finns alltid någon som har koll på läget oavsett fråga. För en stund sedan fick vi en redogörelse hur man fixar line lock på 10vxl automat, vilket inte skulle gå enligt säljaren när jag köpte min bil, lika lite som att det fanns en oljesticka....Nu är jag smålänning så att ”burna” upp däcken är inte intressant för min del, utan tillhör dem som ser en sport i att köra snålt.....men roligt att veta att det går ifall man skulle ändra sig. 2 Citera
Julle August 9, 2018 Report August 9, 2018 (redigerad) 12 timmar sedan, Junkers said: Får inte Waze att funka på min, bli bara en svart ruta sedan händer inget. Tjena, stänger du av Apple CarPlay så kan du skjuta upp Waze på bilens skärm. Kom på detta av en slump när jag stängde av CarPlay för jag fattar inte hipen runt CarPlay. Är det bara att man får upp en 1/10 av telefonens funktioner på bilens skärm samtidigt som telefonen blir svart och oanvändbar? Eller missar jag något här? Visserligen är det inte flawless med Waze, gör du något med telefonen så att Waze bara är i bakgrunden på telefonen så visas skärmen nedan. Waze stödjer inte CarPlay. Ändrade %s av %s (%s) Citera
Junkers August 9, 2018 Report August 9, 2018 Nja jag har android auto så det lär inte funka likadant. Citera
Julle August 9, 2018 Report August 9, 2018 7 timmar sedan, Junkers said: Nja jag har android auto så det lär inte funka likadant. I See, kanske denna kan ha några tips då? https://youtu.be/j8r0lUr13qA Citera
Torino_GT August 9, 2018 Report August 9, 2018 20 timmar sedan, Junkers said: Får inte Waze att funka på min, bli bara en svart ruta sedan händer inget. För mig funkar Waze via android auto, det går lite segt att starta upp android auto men min Samsung är ett par år gammal. Citera
Junkers August 9, 2018 Report August 9, 2018 3 timmar sedan, Julle said: I See, kanske denna kan ha några tips då? https://youtu.be/j8r0lUr13qA Jag gör som i videon men när waze väljs blir skärmen svart sedan händer inget mer tyvärr, Citera
Junkers August 12, 2018 Report August 12, 2018 (redigerad) Installerat F7 kartor. Nu språk på g! 40 minuter än så länge. Ändrade %s av %s (%s) Citera
Junkers August 12, 2018 Report August 12, 2018 Waze, android auto och Huawei verkar vara problemet för övrigt med waze. Huawei har problem med vissa funktioner i android auto helt enkelt. Citera
Jordshultamossen August 13, 2018 Author Report August 13, 2018 On 2018-08-12 at 17:28, Junkers said: Installerat F7 kartor. Nu språk på g! 40 minuter än så länge. Hur bär du dig åt? Har laddat hem programvaran från Fords hemsida säkert 7-8 ggr nu, packat upp och fört över på en sticka. Sätter i den i uttaget i bilen och får ett meddelande att den identifierat stickan... sedan händer ingenting. Har gett upp då mitt tålamod tog slut. Har du en idé vad f..n jag gör för fel? Citera
Junkers August 13, 2018 Report August 13, 2018 Det kan ta några minuter innan det händer något. Nu uppdaterade jag kartorna vilket är betydligt mer tidskrävande. USB:n måste vara formaterad som exFAT missa inte det. Citera
Junkers August 13, 2018 Report August 13, 2018 (redigerad) Kan tillägga att det tyska tillvägagångssättet fungerade för att få i nya kartor, nu hittar den åtminstone vägar som byggdes för två år sedan. Ett tips till är att motorn inte alls behöver vara igång utan stänger man av allt i bilen samt öppnar och stänger dörren så kan man starta enbart centraldisplayen med centerknappen under skärmen och så är den igång i 60 minuter vilket bör räcka. Tror programuppdatering tar runt 15-20 minuter, kartuppdateringen tog runt 35 minuter och språkuppdateringen runt 20 minuter. Sedan ska man nog inte använda det sämsta USB-minnet i fråga om hastighet och helst dubbelt så stort som filerna. Inte för att jag tror att det kanske spelar någon roll men jag startade enheten från avstängt läge med USB-stickan itryckt i uttaget under stereon, inte i armstödet. Tog ca 30-60 sekunder innan den hittade uppdateringarna. Ändrade %s av %s (%s) Citera
Julle September 1, 2018 Report September 1, 2018 (redigerad) On 2018-08-08 at 22:22, Junkers said: Engelsk sida med samma innehåll om du känner att du absolut måste ha nya kartor: https://s550.guru/how-to-update-ford-sync-3-europe-navigation-maps-to-f7/ Detta va en del mer tricky än jag hade tänkt mig! Provat både amerikanska, tyska engelska och danska linken och alla säger att jag har det senaste kartorna m m så jag får bara en mindre generell uppdatering att ladda ner som är 2,6Gb zippad. Jag har gått från Build 17276_PRODUCT till Build 18025_PRODUCT med den uppdateringen. Sen visar bilen att jag har kartor F6.1 och inte F7 som en del verkar ha lyckats få ner och in. Jag har heller inte fått Sync V3.03 utan endast V3. USB-stickan är exFat och 128Gb med USB3.1 och 130MB/s, ett Sandisk ultra fit, som köptes för ändamålet och som funkade till den lilla uppdateringen jag erbjöds av Ford. Gör jag något fel eller har Ford plockat ner uppdateringarna nu? Ändrade %s av %s (%s) Citera
Junkers September 1, 2018 Report September 1, 2018 Kartor finns inte F7 från Ford på den vanliga vägen utan det är ju trixande enligt vad jag har beskrivit. Citera
Julle September 1, 2018 Report September 1, 2018 40 minuter sedan, Junkers said: Kartor finns inte F7 från Ford på den vanliga vägen utan det är ju trixande enligt vad jag har beskrivit. Aah, stupid F-ck! Jag hade ju inte like’at eller tryck följt honom på FB eller YT! Har inte FB eller YT men fick ta frun till att logga in å like’a å då kom filerna fram...... då så, då får vi se om jag inte ska få till det.... Citera
Torino_GT March 13, 2019 Report March 13, 2019 Nu finns även version F8 av kartorna. https://s550.guru/how-to-update-ford-sync-3-navigation-maps-europe-f8-2018/ Citera
Recommended Posts