Jump to content

65 HT Janne J


JanneJ

Recommended Posts

39 minuter sedan, corvette said:

var är du och kör konbana?

får alla komma dit och köra?

vad krävs mer än hjälm och heltäckande kläder?

 

Plus en på den frågan. 

 

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Jag kör med sportvagnsklubben Göteborg ( SVKG.se), de har en sprintcup/konbana med 5 deltävlingar, denna gången var vi på flygfältet i Vårgårda.

Öppet för alla, indelning efter vikt/effekt i klass a-b-c och tidstillägg på 1 sekund om du har r-däck, sma-licens ( engång eller helår)

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Bus på asfalt = gymkhana!

SVKG hade en heldag på Vårgårda flygfält, 4 olika stationer:

Gymkhana, en bana med vändningar i massor, utmanande och lärorik, man tävlar mot varandra och först tillbaka till startpunkten vinner rejset.

Gymkhana-1.thumb.jpg.77cfa18c6419c9271221ffac374d0cd9.jpg

1195547977_GymkhanaVrgrda-1A.thumb.jpg.4c3984f33c7b0c99bf4feb8fd3dc9017.jpg414002271_GymkhanaVrgrda-2.thumb.jpg.f80dccc485c03d0171cfeffba0fff711.jpg

 

Sedan fanns det plats för fri träning med åttor, stor cirkel eller bara öppen asfalt.

Mycket åka på tvären och samtidigt möjlighet att få råd och tips av duktiga förare hur man snabbast kommer runt konor. Jag fick några bra ögonöppnare på hur jag ska göra för att undvika för mycket understyrning vid snäva svängar, nu är det bara att öva mera!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nya däck på plats, gick från 205/50 till 225/45 och de passar så mycket bättre på mina 8" fälgar, valde Bridgestone Potenza Sport och är efter första provturen mycket nöjd, ska bli kul att känna på dem i konbana.

Marginalerna till skärmkanterna minskade, kanske blir det valsning...eller inte, framtiden får utvisa.

2021-07-11-10-41-15_helbild-37.jpg

Första provturen med bakre krängningshämmare också, jag valde att använda Porsche 944/968 bakre krängningshämmare, självklart beroende på att jag har 3 st liggande på lagret, 14, 16 och 18mm. Började med 14mm som första test för att känna vad som händer och att inte något tar i när man börjar svänga. Det är trångt om plats och vissa delar sitter ganska nära varandra.

2021-07-11-10-41-15_bakvagn-31.jpg

Efter 6 mil blandad landsväg och en liten vända på ett industriområde måste jag säga att balansen i bilen är märkbart påverkad, den lite nos-tunga känslan har minskat och bilen ger ett mer neutralt intryck överlag. Det är lättare att styra med gaspedalen i lite simulerad konbana, ser fram mot nästa körning med Svkg för att få testa under ordnade former.

 
Link to comment
Share on other sites

Tyckte det var lite kul att sätta en kamera under bilen för att se hur bakaxeln rör sig, tyvärr var magnetfästet för klent så den rör sig lite som den vill, har beställt ett kraftigare magnetfäste så jag kan gasa på lite mer till nästa gång.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har länge tänkt på att montera navringar i jakten på den helt vibrationsfria körningen.

Köpte färdiga navringar och anpassade innerdiametern så det blev perfekt passning ( älskar min svarv lovies.gif ).
Monterade och gav mig ut på testrunda, resultat: mycket mindre vibrationer i höga hastigheter!

2021-07-20-16-48-01_navringar-1.jpg
2021-07-20-16-48-01_navringar-2.jpg

 
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Min växelspak har varit en förlängd variant av spaken från donatorbilen, lite klumpig och allmänt ful. Gjorde en ny i 12mm axelstål , så här ser det ut nu, lackad i matt klarlack.

2021-07-30-17-03-48_vxspak-4.jpg
2021-07-30-17-03-48_vxspak-5.jpg

 
Link to comment
Share on other sites

Härligt allt du gör på bilen.

Också att du kör med den på bana och annat, som det ska göras.

Verkar som 95% av Mustang ägarna endast kan köra bilarna i fint väder till kaffe och bulle ställen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2021-07-31 at 00:45, Tbird said:

Härligt allt du gör på bilen.

Också att du kör med den på bana och annat, som det ska göras.

Verkar som 95% av Mustang ägarna endast kan köra bilarna i fint väder till kaffe och bulle ställen.

Tackar!

 

Nästa projekt i jakten på vibrationer är de bakre bromsskivorna, de kommer från ett komplett kit från Summit där jag i stort sett bytt alla komponenter men skivorna är kvar. Dessa har ingen navstyrning eller någon skruv som håller dem, de hänger bara på hjulbultarna och glappet är påtagligt. Inget centrerar dem så det blir att de alltid kommer att hamna i det minst gynnsamma läget när jag drar åt hjulet.
En centreringsring behövs och den ska vara 70,7mm ytterdia och 61,3mm innerdia, inget i skrotlådan passade så det fick bli ett stycke alu med 75mm dia som utgångsmaterial.

2021-08-01-07-10-25_navringar-3.jpg

Fixade ytterdiametern:
2021-08-01-07-10-25_navringar-4.jpg
Svarvade ur till 61,3mm:
2021-08-01-07-10-25_navringar-5.jpg
Stack av dem ( alltid lika otäckt...)
2021-08-01-07-10-25_navringar-6.jpg
Lite finputs och..
2021-08-01-07-10-25_navringar-7.jpg
På plats!
2021-08-01-07-10-25_navringar-8.jpg

Ska bli kul att känna om det är någon skillnad.

 
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Körning på Knutstorp med Svkg. Tyvärr har jag inte löst mina bromsproblem så det fick bli ganska avvaktande körning inför inbromsningarna. Problemet är att torpedväggen flexar så att huvudcylindern rör sig när man trampar hårt på pedalen, jag har redan ett stöd på ändan av huvudcylindern men det räcker inte, pedalkänslan blir lite svampig och det gör kraftiga inbromsningar till lite av ett lotteri, låser det eller går det bra...
I övrigt funkade det mesta bra med tanke på att det var första gången den här bilen var på bana, hade som ett litet mål att försöka komma under 1,20 ( de snabbaste Mustangerna i historic racing brukar ligga på 1,14-1,15 ) och det gick bra med ett antal 1,19,x varv och ett 1,18,71.

Screenshot_20210817-073136_RaceChrono.thumb.jpg.6d145966801da660d2c7a380f31585cc.jpg

 

Så här ser det ut, med inbromsning betydligt tidigare än vad jag skulle önska och lite gentleman -släppa-förbi på rakan.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sista deltävlingen i sprintcupen, totalt har det varit 5 tävlingar och jag har kört alla, har inga förhoppningar om placering men det är vansinnigt kul att vara med. Förutom cupen har jag kört gymkhana och banmöte på Knutstorp så totalt har det blivit 7 tillfällen med aktiv körning i år. Utsortering pågår ständigt och jag har en lista av grejor som jag vill åtgärda under vintern. Men innan vintern kommer ska vi hinna med att köra lite mer och så kan vi kolla lite film från sista sprintcupen!

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Vill bara säga att det är en väldigt inspirerande tråd. Har själv ingen mustang, men letar till och från.

 

Tycker forumformatet är överlägset FB och följa ett projekt på detta sättet är väldigt intressant. Var tvungen att regga ett konto för att ge en tumme upp!

 

 

Link to comment
Share on other sites

17 timmar sedan, sprawl said:

Vill bara säga att det är en väldigt inspirerande tråd. Har själv ingen mustang, men letar till och från.

 

Tycker forumformatet är överlägset FB och följa ett projekt på detta sättet är väldigt intressant. Var tvungen att regga ett konto för att ge en tumme upp!

 

 

Tackar, kul att kunna inspirera och väldigt roligt att du valde att regga ett konto för att tala om det.
Det börjar så smått växa fram en lista på det som ska göras under vintern, det är diverse uppgraderingar och anpassningar för att bilen ska kunna leverera som jag vill till säsongen 2022. Kommer att hålla er uppdaterade!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
1 timme sedan, Speedwell67 said:

Kul uppdateringar!👍 Hur gick det med bakre krängningshämmaren, vilken grovlek blev det till slut?

Tackar!
Har fortsatt att prova med olika bakre k-hämmare och just nu kör jag utan för att utvärdera, jag misstänker att det kommer att bli som så att jag har en 14mm krängare monterad i polybussningar och med länklager i ändarna och antagligen kommer den bara att vara inkopplad när jag kör konbana. Inget är hugget i sten men det är så det känns just nu, att ha möjlighet att hyfsat snabbt koppla på krängare gör att jag kan testa på bana där det är lite snabbare kurvor och där jag inte vill att bilen ska vara överstyrd ( i konbana kan den gärna vara lite överstyrd )

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Behovet av att ha ytterligare en uppsättning hjul blev väldigt tydligt på Knutstorp, vanliga gatdäck oavsett modell klarar inte mer än 6-8 varv innan de börjar överhetta. Köra lugnare är en lösning men den passar inte mig...😉

Beställde en omgång American Racing 17*8 ET0 från Summit och Yokohama A052 R-däck från Ralphs i Trollhättan.

Hjul-6.thumb.jpg.9f358644d4c273fd4d700000bd304eb3.jpg

 

Hängde på ett hjul bak:

Hjul-7.thumb.jpg.b0c11f6e1ec372b928e79b8aab4249ec.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Knutstorp är ju galet kul bana, har bara kört hoj där och undrar hur det är att köra med bil, måste va jäkligt spännande å dra nedför backen mot Lithon och sedan över krönet ut på rakan...... fantastiskt kul med hoj i alla fall 🙂

Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, Mustangmike said:

Knutstorp är ju galet kul bana, har bara kört hoj där och undrar hur det är att köra med bil, måste va jäkligt spännande å dra nedför backen mot Lithon och sedan över krönet ut på rakan...... fantastiskt kul med hoj i alla fall 🙂

Det är riktigt roligt att köra där med bil också 🤓

Var och körde Porsche där en hel dag 😊

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...