Jump to content

Boss 302


Thomas302BOSS

Recommended Posts

Någon som har någon tillförlitlig siffra på hur många besiktigade och körbara Boss 302or årsmodell 69 och 70 det finns i landet.

Hur många av dessa har kvar original Bossmotorn. Har sett en siffra från USA att ca 40%.

Får ofta dom frågorna och har inget bra svar.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Svårt att svara på utan någon typ av seriös statistik, men jag kommer ihåg att tidigare ägaren till din Boss hade ganska bra koll på hur många 302 boss som fanns i Sverige i slutet på åttiotalet. Enligt dåvarande ägaren fanns ca 18st och färre än 10 hade en äkta 302 boss motor och  hur många som har "matching number" kräver nog en mer noggrann undersökning. Förra ägaren till din Boss hade mer än en äkta Bossmotor på hyllan, vilket gjorde att en bossägare fann sin Matching motor. 

Om jag inte tar fel så har din bil rätt motor för den kördes inte mycket från 1981 fram till den såldes till ny ägare (dig), för ett par år sedan. Bossmotorn hade några svagheter  (kolvarna) i original så därför resulterade det förmodligen i ett antal motorras, så det är nog naturligt med serviceblock i en del Bossar.🙂

Link to comment
Share on other sites

On 2018-09-10 at 22:04, Anders.GT.Cab-95 said:

Enligt car info finns det sex stycken:

https://www.car.info/sv-se/ford/mustang/mustang-boss-10552792

Men jag har ingen aning om hur tillförlitlig den statistiken är. 

Stämmer förmodligen inte, det går ju delvis att koIIa i matrikeIn och där finns ändå inte aIIa med. Några har försvunnit ur Iandet under åren och några har tiIIkommit.

Link to comment
Share on other sites

On 9/10/2018 at 10:04 PM, Anders.GT.Cab-95 said:

Enligt car info finns det sex stycken:

https://www.car.info/sv-se/ford/mustang/mustang-boss-10552792

Men jag har ingen aning om hur tillförlitlig den statistiken är. 

Är säker på att denna info är felaktig eller inte fullständig.

Dessutom kan det i några fall endast stå Mustang i registreringsbeviset.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
On 2018-09-10 at 19:10, JH said:

Svårt att svara på utan någon typ av seriös statistik, men jag kommer ihåg att tidigare ägaren till din Boss hade ganska bra koll på hur många 302 boss som fanns i Sverige i slutet på åttiotalet. Enligt dåvarande ägaren fanns ca 18st och färre än 10 hade en äkta 302 boss motor och  hur många som har "matching number" kräver nog en mer noggrann undersökning. Förra ägaren till din Boss hade mer än en äkta Bossmotor på hyllan, vilket gjorde att en bossägare fann sin Matching motor. 

Om jag inte tar fel så har din bil rätt motor för den kördes inte mycket från 1981 fram till den såldes till ny ägare (dig), för ett par år sedan. Bossmotorn hade några svagheter  (kolvarna) i original så därför resulterade det förmodligen i ett antal motorras, så det är nog naturligt med serviceblock i en del Bossar.🙂

Enligt de papper jag fick när jag köpte den så ställdes den av oktober -81 och har sedan varit avställd tills jag köpte den december. Vid motorrenoveringen så märkte vi att den hade ett serviceblock och nya kolvar. I övrigt så stämde alla individnummer. 2014 hade den 23000 miles på mätaren. Idag 27000. 

Den importerades 1976 och jag har varit i kontakt med alla tidigare svenska ägare så jag har bra koll på bilens historia. 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...