Olof N October 11, 2018 Report October 11, 2018 Första vintern med mustang Har en GT 2017 som jag tänkte ställa av snart tills det går att köra slaskfritt igen. Är det någon med bättre koll som kan tipsa mig kanske, visst bör man skaffa sig en batteriladdare för laddning under uppehållet. Tips på modell? Hur ofta skall man ladda? Citera
Corvette October 11, 2018 Report October 11, 2018 Står i varmgarage Lyfter bara polen på batteriet Sedan fyller 1 kg extra i varje däck å sen är de klar, ok jag har naturligtvis servat den innan jag ställde in den i spilltan Citera
Junkers October 11, 2018 Report October 11, 2018 Min står i kallgarage och jag vill ha den larmad så jag har en batteriladdare ständigt ansluten. Kör med en CTEK Polar https://www.mekonomen.se/bil/tillbehor/batteriladdare/batteriladdare/batteriladdare-pa109037sv Citera
FastMagnus October 11, 2018 Report October 11, 2018 https://www.brl.se/sv/artiklar/ctek-7a-batteriladdare-2.html?gclid=EAIaIQobChMI2_H8l_n-3QIVDMqyCh0C4wDsEAQYDCABEgIf5PD_BwE en sådan sitter på min hela vintern Citera
Duckster October 12, 2018 Report October 12, 2018 Däcken har jag ej fyllt på, kanske är bra att öka trycket i dessa Men 1bar extra låter mycket? 19" ? Citera
Gtttggg October 12, 2018 Report October 12, 2018 1 timme sedan, Duckster said: Däcken har jag ej fyllt på, kanske är bra att öka trycket i dessa Men 1bar extra låter mycket? 19" ? 3 bar går bra på 19”. Citera
Prime Mover October 12, 2018 Report October 12, 2018 Larm och annat drar ur batteriet på ungefär två månader så jag brukar ladda en gång I månaden. Elektroniken I moderna bilar kan vara känslig för visa laddare med enkel eller dålig elektronik. Jag använder en CTEK som ger en ren laddström som är skonsam mot elektroniken och den har fungerat utan problem. Att ta bort anslutningarna till batteriet går också bra men till priset att många inställningar går förlorade och att larmet inte är aktiverat. Automatlådan tappar minnet och behöver lära om sig de första turerna. Citera
Corvette October 12, 2018 Report October 12, 2018 (redigerad) 47 minuter sedan, Prime Mover said: Larm och annat drar ur batteriet på ungefär två månader så jag brukar ladda en gång I månaden. Elektroniken I moderna bilar kan vara känslig för visa laddare med enkel eller dålig elektronik. Jag använder en CTEK som ger en ren laddström som är skonsam mot elektroniken och den har fungerat utan problem. Att ta bort anslutningarna till batteriet går också bra men till priset att många inställningar går förlorade och att larmet inte är aktiverat. Automatlådan tappar minnet och behöver lära om sig de första turerna. Många inställningar som går förlorade Sorry men det lät så kul Kan ju vara bra att lådan får lära om sig lite då och då Ändrade %s av %s (%s) Citera
Junkers October 12, 2018 Report October 12, 2018 Det är larmet jag vill ha i första hand annars hade jag kanske lyft batteripolen. Citera
Jordshultamossen October 12, 2018 Report October 12, 2018 Har vinterställt många bilar genom åren. Tidigare kopplade jag ur jordkabeln och pumpade upp däcken ett extra kilo. Med moderna laddare typ Ctek så kan laddaren sitta på hela året. Laddaren känner av när det är dags att ladda. Vet att det finns olika skolor idetta med vinterförvaring men det har funkat för mig. Men ett extra kilo i däcken det håller nog de flesta med om. 3 kilo kommer det bli på mina 19 tum. 1 Citera
Junkers October 13, 2018 Report October 13, 2018 Då var sista körningen för året avklarad, 21 grader nedcabbat 30 mil 13 oktober! Tryckte i 3,2 i däcken, tre torrbollar och Ctek ansluten, vila i frid 4-5 månader. 1 Citera
Prime Mover October 16, 2018 Report October 16, 2018 Jag kollade med Pirelli vad de rekommenderar för att bäst ta hand om däcken (fram 255/40R19 och bak 275/40R19 101 Y) om bilen står på dem över vintern. Vad som rekommenderas är 3,5bar däcktryck och att rulla bilen fram eller tillbaka en liten bit då och då. Citera
Ados October 22, 2018 Report October 22, 2018 Är CTEK XS 0.8 gångbar som underhållsladdare under vintern i ett varmgarage ca 16 grader? Citera
Jordshultamossen October 22, 2018 Report October 22, 2018 33 minuter sedan, Ados said: Är CTEK XS 0.8 gångbar som underhållsladdare under vintern i ett varmgarage ca 16 grader? Enligt CTEK hemsida är XS 0,8 en laddare för mindre batterier typ mc etc. De skriver dock att den fungerar som underhållsladdare för normalstora batterier. Om jag tolkar det de skriver rätt så borde den funka till just underhållsladdning då den får gott om tid att ladda. Däremot tror jag att det skulle ta ”evigheter” att ladda upp ett bilbatteri som har låg laddning. Själv kör jag med modellen 5,0 både till bil och ATV och dotterns moppebil. Kolla deras hemsida om du är osäker men jag tror att 0,8 bör fungera som underhållsladdare. Citera
Artur October 23, 2018 Report October 23, 2018 Min får star I carport utan direktström. 4 bar I däcken (19") och nyservad. Går det att koppla bort bateriet när den star ute i minus? Startmotorn klickade bara i våras, men efter bateriladdning så funkade allt igen. Då hade jag bateriet påkopplad hela vintern Citera
Junkers October 23, 2018 Report October 23, 2018 4 bar låter mycket, har för mig att maxtryck på däcken anges till 3,5? Citera
Ados October 23, 2018 Report October 23, 2018 22 timmar sedan, Jordshultamossen said: Enligt CTEK hemsida är XS 0,8 en laddare för mindre batterier typ mc etc. De skriver dock att den fungerar som underhållsladdare för normalstora batterier. Om jag tolkar det de skriver rätt så borde den funka till just underhållsladdning då den får gott om tid att ladda. Däremot tror jag att det skulle ta ”evigheter” att ladda upp ett bilbatteri som har låg laddning. Själv kör jag med modellen 5,0 både till bil och ATV och dotterns moppebil. Kolla deras hemsida om du är osäker men jag tror att 0,8 bör fungera som underhållsladdare. Ok, jag ska kolla deras hemsida jag hade nog tänkt att köpa 5,0 med kanske kan 0,8 räcka för underhåll över vintern. Tack för ditt svar. Citera
Gtttggg October 24, 2018 Report October 24, 2018 18 timmar sedan, Artur said: Min får star I carport utan direktström. 4 bar I däcken (19") och nyservad. Går det att koppla bort bateriet när den star ute i minus? Startmotorn klickade bara i våras, men efter bateriladdning så funkade allt igen. Då hade jag bateriet påkopplad hela vintern Ta loss batteriet från bilen och ladda det inomhus. 4 bar i däcken är för mycket. Det räcker med 3 bar. Citera
Tobbe1977 October 24, 2018 Report October 24, 2018 Jag pumpar upp trycket till 3.2 bar. Slänger i en torrboll i bilen och kopplar den till min Ctek laddare. Har du manuell så lägg den i växel och dra inte upp handbromsen. Jag brukar typ 1 gång i månaden starta upp kärran o låta den gå varm. Och till våren får bilen ny olja, nytt olja/ kupé/ luftfilter. Citera
kanske mustang October 24, 2018 Report October 24, 2018 11 minuter sedan, Tobbe1977 said: Jag pumpar upp trycket till 3.2 bar. Slänger i en torrboll i bilen och kopplar den till min Ctek laddare. Har du manuell så lägg den i växel och dra inte upp handbromsen. Jag brukar typ 1 gång i månaden starta upp kärran o låta den gå varm. Och till våren får bilen ny olja, nytt olja/ kupé/ luftfilter. Är det här vad som är första servicen eller ny olja, nytt olja/ kupé/ luftfilter. ? Citera
Tobbe1977 October 24, 2018 Report October 24, 2018 9 minuter sedan, kanske mustang said: Är det här vad som är första servicen eller ny olja, nytt olja/ kupé/ luftfilter. ? Nej, det gör jag varenda vår. Fast kupéfiltret byter jag bara vartannat. Citera
Ados November 6, 2018 Report November 6, 2018 Köpt och kopplat in CETEC MXS 5.0 fungerar utmärkt! 1 Citera
RRS550 November 9, 2018 Report November 9, 2018 Har också kopplat på laddaren Vinterkittad och klar! Stenskottfilm, keramisk förseglad och vinterpjuks på 1 1 Citera
Corvette November 13, 2018 Report November 13, 2018 On 2018-11-09 at 19:39, RRS550 said: Har också kopplat på laddaren Vinterkittad och klar! Stenskottfilm, keramisk förseglad och vinterpjuks på Coolt 1 Citera
Gunnar Flyberg December 17, 2018 Report December 17, 2018 Jag laddar batteriet med batteriet på, ett dygn varje månadsskifte så jag har koll... sedan startar jag den nästa dag och låter den gå tills den är varmkörd, först då några fullgas och låter ac;n snurra under tiden. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.