Jump to content

ryckig ocg dålig gång


Robban81

Recommended Posts

Hej!

Min Mustang har börjat strejka och jag kan inte riktigt bli klok på vad det kan vara för fel.

Det är en GT 4,6 med manuell växellåda från 02, när den är kall så går den jättebra i 2 min sen börjar den bråka den bluddrar och går ojämt när man gasar,

Så fort man petar på gasen så bara den bluddrar och går ojämt, den går hyfsat på ettan och tvåan men trean fyran och femman så går den riktigt skit dåligt det finns inget drag i motorn det bara bluddrar och skakar i hela bilen, känns som den bara går på 7 cylindrar men rätt som det är så kan den gå normalt igen en stund men det räcker att jag kommer till en korsning eller en rondell så jag går ner i fart och växlar ner så börjar den gå skit igen när jag gasar på ??

Min egen teori är om det kan vara någon dålig tändspole, tändstift eller om det kan vara tätt i bränslefiltret? Har ni några teorier om vad det kan vara för fel?

Jag undrar även om ni vet om det finns någon i Västra Götaland som skruvar och renoverar Ford V8 motorer? Jag har lite funderingar på och lämna in den för en genomgång av motorn och ev sätta i lite vassare kam och byta urtrampningslager.

Tack på förhand Med vänlig hälsning Robert.

Link to comment
Share on other sites

Innan du ens tänker på att sätta i vassare kam så måste du få bilen att funka bra.

Har du några felkoder? Borde ge felkoder.

Om du inte har bytt bränsle filter, luftfilter och tändstift.

Gör det innan du fortsätter söka, troligtvis är det något annat men man ska alltid ha slitdelarna i bra skick.

Har du rengjort MAF (mass air flow sensor) ? om inte gör det.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Tack för svar, vassare kam kommer först då motorn är fixad och i ordning men det ligger nog något år framåt i tiden och om jag hittar någon som gör såna jobb vill säga 😁

Det finns ingen motorlampa som lyser men det kan säkert ge felkoder ändå men jag har beställt nya stift, nytt luftfilterkitt och bränslefilter så får jag börja där, MAF har jag inte rengjort det ska jag göra.

Jag har bara haft bilen i 3 veckor så jag vet inte riktigt vad som är gjort på den och inte.

/Robert.

 

  

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag gjort rent MAF med rengöringsspray för luftmassesensor, men det hjälpte inte problemet kvarstår, sensorn var ren och fin men jag gjorde rent den ändå för att vara på säkra sidan. Nu får jag invänta min beställning med luftfilter, tändstift och bränslefilter och hjälper inte det så får jag kanske ge mig på att byta tändspolar och se om det är problemet.

Link to comment
Share on other sites

Har du kollat att motor lampan funkar.

Ska lysa då du har nyckeln i tändläget men ej startat motorn.

Finns "finurliga" personer som plockat bort lite lampor innan försäljning, tex. motorlampa och ABS lampa.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nu har jag bytt bränslefilter, tändstift och monterat ett nytt öppet luftfilterkitt samt gått över och bytt ut några dåliga vakuumslangar så nu går den riktigt bra till och med bättre än när jag köpte den 👍😎

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...