Jump to content

Problem att kunna stänga av bilen


laxkungen

Recommended Posts

Jag har ibland problem att stänga av tändningen på bilen efter färd.  Det händer ingenting när jag vrider om nyckeln.Bilen är en mustang från 1970 med automat. Några tips vad det kan vara!

Link to comment
Share on other sites

Reläet är nytt och när jag skulle  försöka få ut tändningslåset så vred jag låset till radioläge, men jag kunde inte hitta var sprinten satt som jag skulle trycka in för att få ut låset.🙄

Link to comment
Share on other sites

Fråga? Varför skall du stänga av tändningen under färd?
Har du samma problem när bilen står stilla?
Har du automat? Kan det i så fall vara något med neutrallägesgivaren att den ger ström fast tändningen är av (felkopplat)?

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Har tagit bort ratten och försökt få bort tändningslåset med ett gem i hålet men utan resultat !🤔 Vad gör jag för fel?

20190518_160813.jpg

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
(redigerad)

Ja det är väl kanske där som felet sitter. El delen / start kontakten styrs av tändnings låset via en stång på ovan sidan av rattstången.

Rekommenderar starkt att du införskaffar en shop manual till 70. Där får du veta det mesta.

switch.jpg

Ändrade %s av %s (%s)
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Märkligt! Start reläet, om du menar reläet till startmotorn, har ju bara med startmotorn att göra. Det är ju bara en extern solenoid. Men bra att felet upphörde. Tror dock mer på en felkoppling som blev rätt när du bytte reläet.
Och du (laxkungen) måste ju ha ytterligare matning som uppstår när bilen körs (av värme?).
Någonstans får fördelaren ström även utan tändning till. Ett långskott jag råkat ut för i en Japansk bil; Har du ljuset på? Stäng av det och se om motorn stannar. Om så får fördelaren ström över belysningen vilket då övertar tändningens funktion. Kanske en medveten funktion för att inte glömma ljuset.

Link to comment
Share on other sites

22 timmar sedan, Thomas19 said:

Märkligt! Start reläet, om du menar reläet till startmotorn, har ju bara med startmotorn att göra. Det är ju bara en extern solenoid. Men bra att felet upphörde. Tror dock mer på en felkoppling som blev rätt när du bytte reläet.
Och du (laxkungen) måste ju ha ytterligare matning som uppstår när bilen körs (av värme?).
Någonstans får fördelaren ström även utan tändning till. Ett långskott jag råkat ut för i en Japansk bil; Har du ljuset på? Stäng av det och se om motorn stannar. Om så får fördelaren ström över belysningen vilket då övertar tändningens funktion. Kanske en medveten funktion för att inte glömma ljuset.

Om det är samma startrelä som på min -66 så har den en kabel till tändspolen för att ge 12 volt under startögonblicket. Är det kortslutning i startrelä till den utgången så får tändspolen 12 volt hela tiden och motorn stannar inte. 
/Leif

Link to comment
Share on other sites

Men det förstår jag inte? Varför har systemet en resistanskabel för att tändspolen/fördelaren bara skall ha 9Volt då?

Det finns ju 4 anslutningar. 2 små som styr reläet, en brytarstyrd + och en -, 2 stora som styr batteriströmen till starmotorn, en från batteriet och en till startmotorn. Reläet är ju bara en elektrisk brytare. På batterisidan finns anslutningar till övriga elsystemet(kan även/i stället sitta på batteriet). Har du anslutningar även på den sidan som leder till startmotorn? 🤔
Detta är inget som visas på elschemat till -67orna. Säger inte att du har fel men om det är kortslutning på det stiftet skulle startmotorn gå hela tiden. Likaså om det är konstant ström på någon av de små för då skulle reläet vara till hela tiden. Någon annan stans vet jag inte att ström kan tas ut endast vid starttillfället eller kortslutning utan att startmotorn snurrar. Jag kan liksom inte få ihop det. Är där ett 5e strömuttag för just tändspolen/fördelaren vid start? Kanske tur att jag inte har det problemet på min......

Link to comment
Share on other sites

On 2019-12-09 at 17:59, Thomas19 said:

Men det förstår jag inte? Varför har systemet en resistanskabel för att tändspolen/fördelaren bara skall ha 9Volt då?

Det finns ju 4 anslutningar. 2 små som styr reläet, en brytarstyrd + och en -, 2 stora som styr batteriströmen till starmotorn, en från batteriet och en till startmotorn. Reläet är ju bara en elektrisk brytare. På batterisidan finns anslutningar till övriga elsystemet(kan även/i stället sitta på batteriet). Har du anslutningar även på den sidan som leder till startmotorn? 🤔
Detta är inget som visas på elschemat till -67orna. Säger inte att du har fel men om det är kortslutning på det stiftet skulle startmotorn gå hela tiden. Likaså om det är konstant ström på någon av de små för då skulle reläet vara till hela tiden. Någon annan stans vet jag inte att ström kan tas ut endast vid starttillfället eller kortslutning utan att startmotorn snurrar. Jag kan liksom inte få ihop det. Är där ett 5e strömuttag för just tändspolen/fördelaren vid start? Kanske tur att jag inte har det problemet på min......

De två små anslutningarna är. på mitt startrelä, + från tändningsnyckelns startläge och 12 volt till spolen från den andra. Spolen är konstruerad för en lägre spänning under kontinuerlig gång, typ 9-10 volt. Jord tar startrelä genom sitt fäste i karossen. 12 volt till spolen tas från batteriets anslutning till den lilla anslutningen på relät. En kortslutning i relät kan göra motorn ostoppbar tills batteripolen kopplas bort. 
/Leif

Link to comment
Share on other sites

Ja så kan det ju vara. Då kan det kortsluta utan att köra startmotorn. Tack för förtydligande! Alltid kul att bli klokare.

Elschemat är ju ett jäkla virrvarr. Kabeln som matar 12v går ju till kontaktstycket vid torpedväggen och ger 12v bakvägen till den punkt resistanskabeln matar kabeln till tändspolen.Tack var din beskrivning ser jag det nu på elschemat.

Då är ju det en bra start att byta startreläet!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...