Jump to content

Sekventiella / vandrande LED blinkers, reläproblem


Recommended Posts

Bytte för några veckor sedan till vandrande LED blinkers på min HT -67, inkl nytt relä bakom instrumentbrädan.

Funkade fint vid test, men sedan slutade blinkers helt att fungera.
Bytte tillbaka till "analogt" relä , och - vips funkade blinkers igen (fast med samma fasta blinkande som tidigare)
Har någon varit med om liknande ?
Kan man "skjuta" det nya reläet (samt kretskortet det står på) genom något misstag som jag råkat göra?
Vet någon hur man felsöker LED-reläet och om man kan byta bara själva reläet eftersom hela enheten verkar både svår och dyr att köpa nytt (då det verkar som att man måste köpa helt nytt kit inkl LED-ljus igen)

Claes
 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nej du kan inte "skjuta" eller förstöra ett elektroniskt relä om du inte lägger på för hög spänning vilket verkar otroligt i ditt fall. De elektroniska relä som jag har provat  funkar bara på ett sätt, två poligt, så du måste ha kopplat rätt från början. Vilken typ av vandrande blinker har du? Är det dragit en separat kabel för bromsljus?

/Leif

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej Leif
Ursäkta "radiotystnad".
Köpte sats från Scott Drake med LED "Mattor" innanför bakljusen samt elektronisk relä som ersatte det gamla burkrelät bakom instrument brädan.
Prövade i helgen att sätta in det nya relät igen. Funkade inte även när jag bytte plats på kablarna. Blinkers funkar dock med det gamla relät (men utan sekventiell funktion).
Tror inte vi drog separat kabel for bromsljus.

Mvh

Claes

 

Relä 1.JPG

Relä2.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Diodhuset.se har tvåpoliga relä för led och kostar 95:-  Det finns även liknande relä där man kan ställa blinkers tiden. Vet inte nu var jag har sett dom. Samtidigt verkar det märkligt att det funkar med det gamla mekaniska relä. Blinkar alla tre segment samtidigt då eller bara  ett? Jag tänker mig att Scott Drakes system behöver långa blinkers-sekvenser. Har du garanti kvar så skulle jag höra av mig för ett utbyte annars så prova med ett nytt relä, gärna ställbart. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...