Jump to content

Recommended Posts

Hej. Har svårt att fälla upp cabriolen på min -65a. Får köra med cabmotorn och tvinga krokarna i läge. Sitter det vajrar i sidorna man kan justera? Kan cabriolen vara för hårt spänd när den monterades? Va så när den kom från USA ifjol.Läste att det kan fattas olja i pumpen?  Tacksam för alla råd. 

C812F695-BB9F-42A7-92A6-3A7AC9659534.jpeg

Ändrade %s av %s (%s)
Glömt fråga
Link to comment
Share on other sites

Det sitter en excenter-skruv på ett av stagen där bak på cabställningen. Lossa muttern och justera med en insexnyckel för att få staget över sidorutan rak och tillräckligt lång. Krokarna kan justeras i längd för att nå fram. Lossa en låsskruv för att skruva in eller ut kroken. Det är de enda justeringarna som jag har hittat. Nästa steg är att flytta hela cabställningen i sina fästen bak men då bör man vara två och veta vad som sker mot bakre sidorutan. Jag tror att förklaringen på svårstängda cabbar är att bilen är krockad någon gång, så är det på min i alla fall. 

Link to comment
Share on other sites

Jag är av uppfattningen att cabben "krymper" med tiden och har du den nerfälld hela tiden får du ett rent h...e att får den att passa. Lär dig tekniken att få cabben att låsa eller låt alltid bilen stå med cabben uppe när du inte kör. Då krymper den inte. 
Tekniken bygger på att få styrstiftet i hålet så att låsbyglarna kan kroka i och låsa. Jag drar i cabben och trycker med handflatan på fönsterbågen och när jag fått styrstiftet i hålet pressar jag taket neråt medan jag krokar i låsbyglarna. Det funkar för mig men det är säkert olika för olika bilar och personer.

Naturligtvis är det bra att justera den också!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...