Jump to content

Ljud från orginal avgassystem-ska man byta?


micke1967

Recommended Posts

Hejsan

Jag har tänkt skaffa en mustang 2005-2009 GT och undrar lite över avgassystemet...

Låter det för mesigt orginal?

Och om så vad brukar man byta till som låter bra men ändå går igenom på bilprovningen?

mvh micke

Link to comment
Share on other sites

Sålänge du inte ska göra en reg-besiktning så brukar det mesta gå att få igenom... Men ford racing´s axleback system är populärt och låter gött.

Kör själv med ett rostfritt cat-back från a-alt avgassystem i mölndal, låter också rätt gött och har inte varit några problem på bilprovningen. Finns ett ljudklipp här: 

 

Link to comment
Share on other sites

det var grymt pris värt när jag köpte mitt för Ca:2.5år sen  (gav då 5800:-)

inget resonans ljud i bilen alls.

beställde hem det från ebay.com  (USA)    

om du beställer från ebay så se till att (import charges )

och att det finns med i annonsen från säljaren  (du betalar då bara 1/3 av tull kostnaden)

https://store.mbrpautomotive.com/en/muscle-car/2061-dual-mufflers-cat-back-dual-split-rear-street-version-t304-4in-tips.html

https://www.ebay.com/itm/MBRP-Exhaust-S7269409-XP-Series-Cat-Back-Exhaust-System-Fits-05-10-Mustang/202750424316?epid=227571826&hash=item2f34ddf4fc:g:m-EAAOSwZP9dSH~A

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Räcker det att byta bakre ljuddämpare för att få bra ljud på Mustangen jämfört med orginal? Eller behöver mera göras?

Jag skulle ju önska att ljudet var likt v8 ljud från 60 talet typ..dvs där man hör att det är en v8 även vid vanlig körning...och inte bara då det är full gas...

Om så vilka är att fördra??

Och vad kostar det att låta en verkstad byta ungefär?

mvh micke

Link to comment
Share on other sites

Att få ett riktigt muskelbilsljud ur en "modern" V8, oavsett tillverkare är svårt och nästan omöjligt i de flesta fall.  Det har med  anna grundkonstruktion, tändföljder och kammaxlar som är anpassade för effektivaste möjliga förbränning. Byta ljuddämpare, avgasrör eller sätta på headders hjälper inte. Det blir lite mulligare  och bullrigare men inte samma sköna ljud som i en äldre muskelbil. Kvar är den ljämna vibrationsfria surrande symaskinsgången, bara lite ljudligare, gasar man hårt blir det  ett rejsigare vrålande, på Gen 6 inte helt olikt Europeiska prestanda maskiner. Alla tillverkare går i samma fåra för att klara moderna utsläppsnormer.

På Gen5 Mustang 05-09 med Modular 4,6/3V  finns en lösning som Ford tog fram som kommer väldigt nära. Ford Racing HotRod cams. Det finns fler alternativ av andra fabrikat också som häng på och erbjuder ännu mer av denna effekt eller defekt mer korrekt ;-.) Men förbaskat mysigt.

Detta ger en lite haltande mysig muskelbilsgång på låga varv, lite högre upp  i varv är allt som vanligt, så man åker bekvämt.

Baksidan kan vara lite stök med besiktninga att klara avgasvärdena eftersom kammarna har ett överlapp och delvis spolar igenom oförbrända ångor som ger detta mysiga ljud.

Katalysatorerna gillar inte dessa och kan bli dåliga enligt rykten. 

Viktig med alla andra saker justa och bra katalysatorer för att klara besiktning.

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

 Jag kör med Pypes Bombs och  HotRod cams. Nackvridare var jag än

dyker upp. 🙂

Lite problem vid besiktning. Vissa godkänner inte ljudet medan andra gör det. Åk vidare till en annan besiktning.

För att klara avgasnormerna får man höja tomgången lite...

 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...