Jump to content

Hur bäst vinterförvara i en carport


micke1967

Recommended Posts

Hejsan
Jag undrar om man har en bil som ska stå i en carport med väggar som går nästan helt ner till marken.

Hur gör man för att bilen ska må så bra som möjligt genom hörst och vinter då?
Ska man tex koppla ut batteri? ska man ta ut och köra den regelbundet?
Eller hur gör man för att skona bilen som mkt som möjligt (förutom då bygg garage såklart..)

mvh micke

Link to comment
Share on other sites

Hejsan Tack för tipset.

Dock en undran...om man tar på ett överdrag över bilen är det inte risk att det blir fukt därinunder då??

Finns det bättre o sämre överdrag??

Och är det bra att köra en sväng då och då också?

mvh micke

Link to comment
Share on other sites

Har själv min I carport over vintern.

Pumpar upp däcken

Gör en service innan för att slippa fukt I oljan och kollar fryspunkten I glykolen och spolarvätskan

Slänger in en torrboll I kupen och I skuffen

Täcker inte over bilen med något, får en känsla att det gör mer skada än nytta

Artur

Link to comment
Share on other sites

Låt aldrig en bil bli stående, utan kör den så ofta du bara kan!

Packningar, packboxar, bränsle, batteri och vatten behöver ständigt få röra på sig.
Särskillt på nya bilar där både elektronik och hydraulsystem snabbt börja strula.
Dagens soppa blir skiktar sig snabbt och det bildast snabbt beläggningar här och var som skadar.  Även korrosion börjar snabbt
Har sett i vanliga förgasare att det gärna "geggar" sig när det står still en tid

Undvik täcka över om du inte har ett proffstält.....Överdragen gillar jag inte annat än om bilen står helt torrt/varmt

Det är inte heller bra starta bilen och bara låta den gå på tomgång utan man behöver ut och köra en halvtimme så den blir riktigt varm och alla delar får röra sig.

Service som sagt bäst göra på hösten! 
Förutom mindre fukt så är ny olja renare från olika syror och annat gojs som bildar belläggningar

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Vad kan man göra för att skydda bilen från rost tex??

Typ lackbehandling??om så vilken sort och var kan man göra det i trestadsområdet eller bohuslän dal?

Rostskyddsbehandling? Vilken är bra?? Jag tänker oljebehandling med linolja men kanske finns bättre?

Så om man har bilen i carport så borde det gå ganska bra om man tar ut bilen och kör en sväng några ggr under vintern? (tex då det är snöfritt)

Torrbollar-> Var köper man det? Vilka är bäst?

Är det någon poäng i att ha tex plastpresenning under bilen i car port? underlaget är sand/grus

mvh micke

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...