Jump to content

Recommended Posts

Om Ford Sverige skulle etanolkonvertera nya Mustangen,

hur många skulle byta o köpa ny Musse då???

Påverkan på skatten skulle bli betydlig.

Svara gärna i denna tråden,  Ja eller Nej.

Kul o se resultat o intresse, kanske en tankeställare för Ford Sverige 

Trodde skatterabatten för etanolbilar  var överspelad men kan såklart bli skillnad i Co men på bekostnad av Hc..eller var det tvärtom ....

Har du räknat på kr/år?

Eftersom forumet inte är så välbesökt kommer du inte få så många svar oavsett.

Min  best guess  är att  helt klart kommer nuvarande höga skatt ha en negativ inverkan på försäljningen och skulle skatten återgå till tidigare nivå kommer gissningsvis försäljningen återhämta sig en del, blir skillnaden till fördel för mustangen mot andra prestandabilar kan ökningen bli större. En viss andel köpare köper även såna här bilar med en smula hjärna och inte bara hjärta. 

Absolut intressant, skatterabatten på etanolbilar är absolut inte överspelat
Ford har precis släppt Kuga E85

Det är helt klart mer miljövänligt att köra på etanol, för att inte tala om skillnaden på effekt och vridmoment.....
Driftkostnader = same same då E85 är mer än 3,50kr mindre dyrt / liter (billigare lät fel...)
Oljebyte är ju ändå standard minst 1ggr / år för garantin så

Jag hade etanolkonverterat direkt om möjlighet fanns!

2 minuter sedan, Duckster said:

Absolut intressant, skatterabatten på etanolbilar är absolut inte överspelat
Ford har precis släppt Kuga E85

Det är helt klart mer miljövänligt att köra på etanol, för att inte tala om skillnaden på effekt och vridmoment.....
Driftkostnader = same same då E85 är mer än 3,50kr mindre dyrt / liter (billigare lät fel...)
Oljebyte är ju ändå standard minst 1ggr / år för garantin så

Jag hade etanolkonverterat direkt om möjlighet fanns!

Det finns möjlighet  men garantin ryker tyvärr 

(redigerad)

Dodge/RAM konverteras på löpande band av ÅF i Sverige sedan en tid tillbaka.

Jag har skickat frågan till Ford Sverige för tre månader sedan men har ej fått ngt svar.

Ändrade %s av %s (%s)
(redigerad)

Är det inte endast tillverkaren som godkänner detta? Detta är inget man själv kan få utfört eller ens en ÅF
Att Dodge gör det beror på att de har dessa hybrider redan framtaget i USA och då finns alla godkännanden och underlag

Ett problem till är om Ford ska sälja en Hybrid Mustang så måste något annat bort så det kommer inte ske

Reglerna för alla importörer är reglerat av en Max mängd CO utsläpp utslaget på antal modeller. 
Modeller räknas i antalet motor typer

Extremt förenklat har jag fått förklarat att ett bilmärke har en pott på 1000kg  (jag vet ej vad summan är på riktigt)
Varje modell man säljer har ett CO som man drar av från potten
Så har man 20st bilmodeller som drar vardera exempelvis 50kg x 20st=1000kg så har man förbrukat sin rätt och kan inte ta in fler modeller.

Så tar man in vanliga bensindriven Mustang plus en Hybrid  Mustang (om sådan skulle göras) så måste Ford Sverige troligen ta bort någon annan modell
Det kommer aldrig hända i detta lilla land

Enda chansen är att alla Mustanger som importeras är hybrider och det måste bestämmas av ursprungslandet som jag fått det förklarat.  
Regler ändras hela tiden så inget är hugget i sten

Ändrade %s av %s (%s)
10 timmar sedan, Junkers said:

Hybrider?

Etanol har ju inget med hybrider att göra eller vad menar du?

Hybrid betyder ju inte nödvändigtvis att bilen är delvis eldriven. Hybrid kan ju betyda att den kan drivas på två olika bränslen.

• Hybridmotor – en motor som kan drivas av flera olika typer av bränsle
  • Hybridbil – en typ av bil som använder två eller flera kraftkällor
  • Like 1