Jump to content

Hjälp med tips på regbes i västsverige


zebben57

Recommended Posts

Hej!!!

Trevligt att fler från stan är på g så att säga.

Själv har jag precis fått hem min Mustang, regbes är beställd den 9Maj i Trollhättan.

Också hört att antalet passagerar kan variera, fattar dock ej varför. Tänkte ta mig en diskussion med dem om detta i hallen. Vad jag fattat det som KAN man avbryta en besiktning om man ej är nöjd med sättet den genomförs på...

Link to comment
Share on other sites

Hej!!!

Trevligt att fler från stan är på g så att säga.

Själv har jag precis fått hem min Mustang, regbes är beställd den 9Maj i Trollhättan.

Också hört att antalet passagerar kan variera, fattar dock ej varför. Tänkte ta mig en diskussion med dem om detta i hallen. Vad jag fattat det som KAN man avbryta en besiktning om man ej är nöjd med sättet den genomförs på...

Hehe man lär ju bli poppis om man åker runt och påbörjar sen avbryter besiktingar här och var bara för man inte får som man vill :P

Link to comment
Share on other sites

Hej!!!

Trevligt att fler från stan är på g så att säga.

Själv har jag precis fått hem min Mustang, regbes är beställd den 9Maj i Trollhättan.

Också hört att antalet passagerar kan variera, fattar dock ej varför. Tänkte ta mig en diskussion med dem om detta i hallen. Vad jag fattat det som KAN man avbryta en besiktning om man ej är nöjd med sättet den genomförs på...

Hehe man lär ju bli poppis om man åker runt och påbörjar sen avbryter besiktingar här och var bara för man inte får som man vill :P

Inte här och var, men om meningsskiljaktigheter uppstår har man rätt att göra det.

Men frågan som är ställd får gärna besvaras, är av intresse för mig med. Lika så VARFÖR de gör denna knäppa bedömning om hur många passagerare det finns plats för.

Link to comment
Share on other sites

som jag fattat det så handlar det om hur besiktningen hanterar siffrorna om maxvikt och vukter i övrigt... helt enkelt för bilen bara lasta 150kr så rymms inte massa passagerare... dock inte olagligt att åka fler i en bil reggad för 2... dock kan föraren åka på överlass... men har aldrig hört om någon som fått en bot för detta.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag ser slutet på min treåriga renovering, och ska regbesiktiga tillvåren.

Besiktigade lastbilen i Jönköping och frågade då bland annat om pssagerarantalet vid regbes. Det är föehållandet mellan tjänsevikt och totalvikt som styr detta. Men i sverige är det inte förbjudet att ha fler passagerare än vad som står på regbeviset och jag tror inte någon polis väger en personbil med passagerare som inte har skuffen full av tex. danska öl. Men han sa att i tyskland kan du få lämna överflödiga passagerare. Vill du luras kan du ju rega med nästan tom tank och jordad mätare så kanske du får en passagera till. ( Han kan ju skjuta på när bränslet tryter) :)

Link to comment
Share on other sites

Man tackar för svaren ,men det lutar nog åt att jag jordar tankmätaren o tar ur reservdäcket och sedan får man hoppas att besgubbarna har en bra dag :D .

Ska du bes i Trollhättan får du väga på Skanska. Sedan ta med vågpapper till bes. Hur noga de är med att bilen är "komplett" vid vägningen vet jag ej. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Pratade med service tekniska avdelningen på Svensk bilprovning.

Bilarna convertible och fastback är enligt papperna från Ford bara "godkända" med en passagerare, antagligen på grund av utrymmesbrist någonstans (tak eller benplats) dom vet inte varför det står inte. Men vill man får man enligt lag trycka in fler än det står i papperna bara man inte överstiger maxlasten. Det svar fick jag då jag undrade om man kunde väga om bilen för att få den reggad för fler. Dom räknar annars 70 kg per passagerare.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Ämnet har varit uppe förrut och går att hitta med hjälp av

Forumets sökfunktion. :shock:

Många av de Mustanger som rullar i Sverige av tidigare år

har godkännade på en passagerare och då främst Fast Backs

Sports roof och Mach1 detta för att det är för trångt i baksäte.

Men det finns Mustanger som också har fått godkänt för tre

passagerare, främst modell 69-73 och då cab eller HT. :shock:

De som har godkänt för en passagerare i instrument får faktiskt

ha passagerare på de platser som finns i övrigt utan att för det

bli straffad. :?

Det finns alltså ingen anledning att jaga runt på olika bilprovningar

för att få passagerar antal efter eget önskemål. :roll:

Som liten notis till detta med passagerarantal kan vi ta Carol Shelbys

kommetar till Fords ledning när han tillfrågades att bygga en sportbil

av 65 Fast back, det går inte att bygga en sportbil av en familje bil

sa han, Ford ledning frågade vad han menade med detta Carol svarade

då att denna Mustang Fast Back är byggd för en hel familj två vuxna

och två barn utan ben svarade han, men jag skall göra ett försök i

alla fall. :)

Kanske det är detta som Svensk bilprovning tagit fasta på alltså

platsen i baksätet. :roll:

Jag har för övrigt sett de som har cab och har många fler passagerare

än vad som godkänts så det är nog mer en ägare och ansvarsfråga. ;)

Link to comment
Share on other sites

Om man vill komma till sin lokala besiktning med "trumf" på handen. Kontakta SBP:s huvudkontor, be dom skicka typintyg på just den modell som besiktningen avser. Har själv dålig erfarenhet av "lokala småpåvar" som tror att deras ord är lag. Besiktigade en -67:a med lätt trimmad motor, typintyget säger 140 kw. "Påven" säger att han "känner" att det finns mer!! 2:a som resultat. Kontakt med SBP, -67:a med 390 =325 bhp!! Givetvis med 390:ans utrustning. "Påven" ville INTE göra ombesiktning eller stå till svars!

Kontentan är att läs på så mycket det går och skaffa fram all laglig dokumentation du kan och lägg det snyggt i händerna på din besiktningsman. Jag garanterar dej att han gör tummen upp!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...