Jump to content

Har du bälten i din Mustang?


Gäst

Har du bälten i din Mustang?  

81 members have voted

  1. 1. Har du bälten i din Mustang?

    • Ja, bak!
      0
    • Ja, fram!
    • Ja, både fram och bak!
    • Nej, inte än! Men ska montera..
    • Nej, tänker inte montera det heller!


Recommended Posts

Ja, som rubriken lyder.. En liten omröstning.

Ska själv montera 3-punkts bälten fram, har redan bak.

(blev något fel på omröstningen så jag gör en ny tråd..)

Link to comment
Share on other sites

Jag monterade in tvåpunktsbälten fram i somras köpta hos Ullman. Där ingick bultar, brickor, mm. På 65:or (och förmodligen på 67:or) finns det gängade hål att fästa i dels i tröskelbalken (gängade hål) och i en förstärkningplatta i kardantunneln. Mina hål i kardantuneln var igensvetsade så det blev till att borra nya. Ur med stolar och matta för att komma åt . Tog ett par timmar utan att stressa.

Det finns ett par trådar här på forumet om installation av både två- och trepunktsbälten.

Sen är frågan hur mycket det hjäper med ett tvåpunktsbälte om det smäller? Det är nog mer än en framtand som lossnar när man drar skallen i ratten :shock: Men det är väl bättre än inget....

Link to comment
Share on other sites

Förra vintern köpte jag tvåpunktsbälten till framstolarna från NPD. Bara att bulta fast i de tidigare gängade hålen. Klart på 5 min.

Resonerar som Mats G Johansson, tvåpunktbälte är väl bättre än inget.

Link to comment
Share on other sites

.............

Sen är frågan hur mycket det hjäper med ett tvåpunktsbälte om det smäller? Det är nog mer än en framtand som lossnar när man drar skallen i ratten :shock: Men det är väl bättre än inget....

Hihi jo de är ju bättre att framtänder och skit lossnar än inget alls :P Lät lite roligt :D

Fatta va du mena men kunde inte låta bli att kommetera :D

Link to comment
Share on other sites

I en gammal cabbe tror jag det kan vara lika bra att kastas ur

än att sitta bältad när man slår runt. Vid en frontalkrock är ju

midjebälten helt värdelösa. Man kommer att ha mustangloggan

stämplad i pannan i vilket fall. Kanske snyggt, i och för sig... :wink:

Det bästa är väl att ta det lugnt och låta bli att krocka. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Var nog lite snabb där. :oops:. Fast även solen har fläckar... :wink:

Nåväl, saxat från bilprovningen:

From 1970 års modell

Bilbälten fram

Trepunkts bilbälten krävs för sittplatser i framsäte. Höftbälte godtas för eventuell mittplats.

From 1971 års modell

Bilbälten bak

Trepunkts bilbälten krävs för sittplatser i baksäte. För flyttsaksfordon är det tillräckligt med höftbälten.

T o m 1983 års modell krävs bälte för mittplats bara om sätesbredden är mer än 1,35 m. För mittplats krävs aldrig mer än höftbälte.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej. Jag har ändrat mig, mitt tidigare svar om jag tänker sätta i bälten, blev att jag inte tänkte setta i några alls, men så tänkte jag lite längre, och då insåg jag, att det handlade inte bara om mig själv, utan om andras säkerhet, där i bland mina barnbarn. Naturligtvis vill jag kunna ta dem med mig och då fins det ingen annan råd, än att sätta in dessa remmar. Har varit slarvig med det tidigare och varit med om tre skapliga smällar, där jag hade turen att klara mig bäst av dem som var med i bilen, på grund av att jag inte hade bältena på. Men nästa gång kanske det blir tvärt om. Så mitt nya svar blir, in med bältena, i alla fall fram. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...