Jump to content

Vibrationer från kardanaxel på 2018 - ?


Prime Mover

Recommended Posts

Ni som har Mustanger från 2018 och senare med manuell eller automatväxellåda, har ni känt några vibrationer från kardanaxeln?

Ford har annat artikelnummer på 2018 - kardanen, men de ser ganska lika ut mot 2015 - 2017 (?). Kanske har de löst problemet med en ny kardan (som kanske är den gamla men tillverkad med bättre kvalitetskontroll och nytt artikelnummer?).

På Mustanger 2015 - 2017 förekommer vibrationer från kardanaxeln på vissa bilar. Vibrationerna verkar inte vara orsakade av obalans utan av att kardanaxlarna är feltillverkade då de inte blev raka när de tillverkades. På några enstaka bilar så var det pinjongen på bakaxelklumpen som kastade, men då ska det ha skakat ordentligt.

Det är lätt att kolla om bilen har vibrationer (som 2015 - 2017):
Om du kör din Mustang på slät väg på högsta växeln och sakta ökar farten från ca 70 - 100 km/h, gärna med lite uppförsbacke så motorn får jobba lite. Kan du höra ett brum i kupén och känna en vibration i stol och ratt på ca 40hz så har bilen vibrationerna, men känner du ingenting så är den fri från de typiska kardanvibrationerna.

Link to comment
Share on other sites

9 minuter sedan, corvette said:

Även till 2015-17 finns uppgraderade kardaner, automat finns det hela 4 utföranden

 Även till 2018 så har kardanen uppgraderats, men är inte samma som på 2015-17

Jasså du kan inte se ifall min bil har den uppgraderade kardan ? 

Link to comment
Share on other sites

Oki så då kan kan ja ha otur med att den har vibrationsproblem fast jag inte märker nämnvärt sv det barLite högre brummande inte så att jag blir lomhörd eller vibrar i säten som vissa upplever 

tack för infon

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

måate väcka denna tråd igen, har bytt till X-pipe och brummande har flyttats mellan 90-110km och känns mer påtaglig ihärdig men vad är oddset att de byter ut kardanen när man har bytt ut avagssystemet ?

ni som har bytt kardanen hur svårt har det vart och har det gått efter 4år och 7000mil ? tacksamt för alla svar, annars så funderar jag på köpa en aluminium kardan och lägga pengarna där istället för felundersökning som kostar flera 1000kr

Link to comment
Share on other sites

1 minut sedan, Kapten Telge said:

Har ju åkt med i din bil idag, och min har inte detta ljud. Kan det ligga mot nånstans ? Systemet menar jag 

Nej det är så stora spelrum under så det är inte möjligt, och det inte slag som hörs utan mer högre brum som en högtalare skulle bara pumpa ut högfrekvent basljud ,.. jaja återstår och se.. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu så är min BOSS på Service sen 7 imorse och besiktning av kardanen, inväntar spänt vad de kommer säga, en sak vet jag att det INTE går på utökad 5års Garanti utan Försäkringsbolaget går in och betalar ifall allt blir godkänt av verkstan... annars så blir det betala ur egen ficka....😂

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Darkis said:

Nu så är min BOSS på Service sen 7 imorse och besiktning av kardanen, inväntar spänt vad de kommer säga, en sak vet jag att det INTE går på utökad 5års Garanti utan Försäkringsbolaget går in och betalar ifall allt blir godkänt av verkstan... annars så blir det betala ur egen ficka....😂

Uppdatering:

Jahupp som jag trodde så hittade dom inget fel, och bara för jag har bytt avgassystem så går det inte via bilförsäkringen  😧

Link to comment
Share on other sites

Har du kört appen audio spectrum analyzer på en iphone, eller helst en iPad?

Det är ju superenkelt att se om det kommer från kardanaxeln eftersom ljudet i så fall korrelerar med kardanaxelns rotationshastighet. På min var det 20dB högre ljud än omgivande buller vilket är ohyggligt mycket, men det var en 2016.

Den fixades med slangklämmor.

Link to comment
Share on other sites

Ja men orka , får ta tag idet senare i höst när jag verkligen blir less på resonansen då får det bära eller brista , köper då rak kardan och chansa och hoppas att jag gar rätt 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
(redigerad)

Jag har kört en S550 i USA en tid och där var den smooth som smör. När jag kom tillbaka till Sverige kunde jag inte vara utan V8:an, så jag slog till på en här. Jag har haft problem med vibrationer ända sedan jag köpte min mustang här i september förra året. Det är en 2019 GT, automat. Den har varit inne hos Ford 3 gånger och än så länge är det inte löst. Den ska in nu igen, förhoppningsvis för sista gången.

För att göra en lång historia kort så upptäckte jag vibrationerna några veckor efter att jag köpt den. Det var inga stora vibrationer och vanligtvis är det ju bara någon vikt som har lossnat från hjulen eller dylikt, så inga problem tänkte jag.

Bilen har därefter testats med olika uppsättningar nya däck och fälgar och samtliga scenarier visar samma typ av vibration och vibrationsfrekvens. Det uppstår även ett "muller" i bilen som sammanfaller med vibrationsfrekvensen man känner. Ford har bytt ett hjullager som de först trodde var problemet, men det hjälpte inte.

Med tanke på att vibrationstråden för drivlinor är 249 sidor lång och ca 3700 posts på Mustang6g-forumet (https://www.mustang6g.com/forums/threads/vibration-between-50-70-mph.15990/page-247) så verkar det inte vara ett helt ovanligt problem.

 

NVH-analays

Jag är ganska nördig av mig och började läsa på om olika NVH-analyser (Noise, vibration, harshness) och att räkna på de olika rotationsfrekvenserna i bilen. Detta slutade med att jag köpte en NVH-app som underbyggs av forskning som sträcker sig hela vägen tillbaka till 1994. Grundaren är en professor (John D. Kelly) på Weber State University. Han har även en youtubekanal som jag kan rekommendera där han lägger upp alla möjliga ingående och nördiga videor om drivlinor och annat. https://www.youtube.com/user/WeberAuto

Jag köpte som sagt appen (kostade en tusenlapp) och den använder gravitometern som finns inbyggd i moderna smartphones. Tydligen är känsligheten i gravitometern i moderna smartphones så pass bra att den kan ersätta många av de extremt dyra specialiserade utrustningarna, även om appen givetvis har sina begränsningar i smartphone-format. Ett exempel på något som ännu inte finns till appen är trådlösa eller trådade sensorer som man kan placera på utsidan av bilen, men det verkar vara på gång. Detta för att bättre kunna pin-pointa  var vibrationerna uppstår ifrån.

Man sätter igång appen, fyller i utväxling på växellåda i bilen, hjul/däckstorlek, utväxling till bakaxeln och sen drar man ut och kör. Man kan därefter plocka ut resultatet som en rapport, eller gå in och nörda ner sig i all data som samlats in. Eftersom S550:s generellt sett har olika storlek på fram- och bakdäcken så känner appen exempelvis (utifrån rotationsfrekvensen) om hjulvibrationer kommer från fram- eller bakhjulen. Den känner även av motorvibrationer (utifrån RPM) och kardanvibrationer (utifrån utväxlingen i bilen). När man har sina resultat så ger appen även förslag på var man ska börja för att ta itu med vibrationerna. Det finns ett gigantiskt bibliotek av pedagogiska videos, bilder och guider inbyggt i appen.

Nedan visar jag ett eget exempel på en analyskörning jag gjorde med programvaran. Här hade jag kört ca 19 minuter på motorväg (Autobahn i Tyskland, givetvis, av legala skäl) och något som snurrar med samma hastighet som kardanen (och som ger 1 vibration per rotation, dvs obalans) är det som ger helt klart störst utslag procentuellt sett. Det står transmission speeds 6 av oklar anledning, men detta spelar ingen roll eftersom vibrationerna är desamma oavsett vilken växel som används. Om man har vibrationer som verkar komma från motorn är det viktigt att få detta rätt.

 

 

bild.thumb.png.9a36089a250d02ecde814cf109cc7e92.png

 

Man kan även bryta ned infon i ytterligare steg. T ex hur stor andel av tiden procentuellt sett som vibrationerna upptäcks, se nedan.

2021-05-12_10-33-31.thumb.jpg.170c59b338efd791575f71d23cc56bfb.jpg

I exemplet ovan så kan man se att vibrationerna från den del som snurrar med samma rotationshastighet som kardanen registreras ca 80-90% av tiden vid "normal" motorvägsfart.

Ford har varit hjälpsamma hittills, men de har inte lyckats lösa problemet riktigt ännu. Om de hade använt den är appen kanske det hade gått snabbare? 🙂

Förhoppningsvis blir det sista gången som bilen ska in nu, för att sitta och skaka sig fram varje gång man åker motorväg och ska dra på roadtrip är inte superkul. Jag har nog flera timmar insamlad data vid det här laget på bilen, och samtliga data pekar mot att vibrationerna är kopplade till något som snurrar med samma hastighet som kardanen.

Önska mig gärna lycka till, för jag börjar tappa tålamodet. 🙂

Länk till appen här: https://vibratesoftware.com/

En video som på ett översiktligt och pedagogiskt sätt visar hur man använder appen:

 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Är det samma frekvens på vibrationen som kardanen så är det troligast att det är kardanen om det inte råkar finnas något annat i bilen som snurrar med samma varvtal (det finns inget i en Mustang S550 som snurrar med samma varvtal som kardanen och delarna som den sitter ihop med). Det beskrivs överst i tråden hur man enkelt kollar om det är kardanen och med appen så blir det mycket enklare och roligare.

Alternativt så kan man lyfta upp bilen och titta på kardanen när man roterar den sakta för hand. Är det riktigt illa så ser man kast på kardanen med blotta ögat. På en rak kardan så har du inte en chans att se något kast när du tittar på den. Med en indikatorklocka så kan man kolla radiellt och axiellt kast på lämpliga släta runda ytor. Kastet ska helst inte gå över 0,2 - 0,4mm.

Dagens bilverkstäder har inte alltid koll på hur en kardan fungerar och hur man mäter kast. Instruktionen från Ford på S550 Mustangen är inte bra och ger inte verkstäderna den vägledning de behöver för att göra ett bra jobb.

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
44 minuter sedan, Prime Mover said:

Är det samma frekvens på vibrationen som kardanen så är det troligast att det är kardanen om det inte råkar finnas något annat i bilen som snurrar med samma varvtal (det finns inget i en Mustang S550 som snurrar med samma varvtal som kardanen och delarna som den sitter ihop med). Det beskrivs överst i tråden hur man enkelt kollar om det är kardanen och med appen så blir det mycket enklare och roligare.

Alternativt så kan man lyfta upp bilen och titta på kardanen när man roterar den sakta för hand. Är det riktigt illa så ser man kast på kardanen med blotta ögat. På en rak kardan så har du inte en chans att se något kast när du tittar på den. Med en indikatorklocka så kan man kolla radiellt och axiellt kast på lämpliga släta runda ytor. Kastet ska helst inte gå över 0,2 - 0,4mm.

Dagens bilverkstäder har inte alltid koll på hur en kardan fungerar och hur man mäter kast. Instruktionen från Ford på S550 Mustangen är inte bra och ger inte verkstäderna den vägledning de behöver för att göra ett bra jobb.

 

Japp, rimligen bör problemet sitta i kardanen. 

Nä, jag har förståelse för att Fordhandlaren som jag lämnat bilen till inte får så mycket support från Ford själva när det kommer till denna typ av jobb. Just den jag har gått till verkar inte ha så stor vana med mustanger heller. De hänvisar till en annan hedin-anläggning för nästa steg, dvs balansering. 

Förstår jag det rätt att man egentligen måste byta ut hela kardanen (och även tillhörande delar, t ex kardanknut osv) om en enkel kabelklämma-balansering inte fixar biffen? Att bara byta en enskild kardanknut som verkar kass verkar inte vara någon idé. 

Som sidnot så tycker jag att växellådan har varit väldigt märklig på min bil ända sedan jag köpte den. Funkar bra ena dagen, och helkasst nästa dag. Senaste gången jag hade den inne så uppdaterade de PCM:en och nu känns det som att jag har en helt ny låda i bilen. 

 

Edit: En tanke som slog mig är att jag kanske borde dra till biltema och köpa en indikatorklocka, så kan jag hissa upp bilen och kolla själv.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Har en 2019 can som jag nu efter ca600mil kände vibrationer runt 90km/h men med en annan frekvens än obalans från hjul. Så jag nämnde det på servicen och nu är kardan beställd. 

Link to comment
Share on other sites

8 timmar sedan, Askp said:

Har en 2019 can som jag nu efter ca600mil kände vibrationer runt 90km/h men med en annan frekvens än obalans från hjul. Så jag nämnde det på servicen och nu är kardan beställd. 

Tog dom in den för felsökning ens ? En annan fick kämpa och tillochmed fick åka ner till halmstad för en second opinion och fick nedslag 

Link to comment
Share on other sites

Var i trestad och har en bit dit så det var lite slökörning/gubbkörning i regn och hagel runt 90 på motorvägen. Har hört och känt det förr också förra sommaren. Så jag sa det till kundmottagaren när jag lämnade in den för service. Sen satte jag mig och tog en kaffe med den trevliga säljaren där. Sen kom kundmottagaren ut och sa att vibrationerna kommer nog från kardanaxeln och de skulle ringa när de fått hem den. 

Link to comment
Share on other sites

7 timmar sedan, Askp said:

Var i trestad och har en bit dit så det var lite slökörning/gubbkörning i regn och hagel runt 90 på motorvägen. Har hört och känt det förr också förra sommaren. Så jag sa det till kundmottagaren när jag lämnade in den för service. Sen satte jag mig och tog en kaffe med den trevliga säljaren där. Sen kom kundmottagaren ut och sa att vibrationerna kommer nog från kardanaxeln och de skulle ringa när de fått hem den. 

Vilken  flax asså samt att det går ju på nybilsgarantin din , 👍

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...