Jump to content

1964 1/2 HT 408 Stroker


Simon Lundqvist

Recommended Posts

2 hours ago, Tbird said:

S*hit happens, tråkigt.

Kämpa vidare.

Jadå, jag ger inte upp! Motorn kommer ju om några månader så det ska nog gå att gasa nästa år! Ifall jag saknar det förmkt/motorn blir försenad så beställer jag nog hem en 302a sålänge så man kan köra lite i alla fall 😁

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Sådär ja! Fick ett oförväntat mail för ett par timmar sen om att motorn var färdig och redo att hämtas! Så på tisdag hämtar jag hem det nya hjärtat som bromsades till 540hk i bänken, ska bli intressant att få höra hur den ryter när jag väl startar upp den för första gången!

Link to comment
Share on other sites

Hämtade hem rackaren idag! Hemresan gick kanon och jag kan inget mer än tacka PPM för ett väl utfört jobb! En riktigt fin kurva och dagen avslutades med 540hk, 730Nm och en av Sveriges troligen dyraste hallprydnader fram tills min motorvagn kommer i veckan! 

 

Nu hoppas jag bara att Covid-19 kan slappna av lite så man kan få tag i resten av delarna från utlandet som behövs för att göra bilen redo för hjärttransplantationen 😁

110321724_10218364746575991_5354320649625600517_n.jpg

110177740_10218365333430662_7141284023321354013_o.jpg

114588291_10218364746976001_3941720377209273927_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Och vad blir det för bromsar och väghållning?

Jag har kört en 69 FB med 450 bänkade hästar och det var lite att bita i måste jag säga. Hjulspinn när man trampar fullt i 90 km/h är kusligt..

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Tungelsta HT-67 said:

Vad blir det för drivlina till detta monster ( vxl låda , kardan , bakaxel )

 

21 minutes ago, JanneJ said:

Och vad blir det för bromsar och väghållning?

Jag har kört en 69 FB med 450 bänkade hästar och det var lite att bita i måste jag säga. Hjulspinn när man trampar fullt i 90 km/h är kusligt..

 

 

Förstärkt C4, coilover conversion kit för väghållning, mer plats samt att det ska helt klart fungera, förstärkt 9" bakaxel från Snowball Racing med passande kardan (deras expertis nyttjas), 4 link system och troligen Wilwood beroende på vad jag kan få tag i när dom beställs. Även bilen kommer förstärkas med stag, braces etc för att inte vrida sig.

 

Jag vet att risken finns när man trampar på att hjulen tappar fäste, därför har jag 2 regler, bygget får ta 2 år ifall det måste då det ska vara så säkert som möjligt. Andra regeln är att ta det lugnt tills jag vänjer mig ordentligt vid bilen.

Ah okej 3 regler, ingen annan får köra bilen då dom inte känner bilen lika väl som jag och kan då utsätta sig själva/andra för fara.

Link to comment
Share on other sites

Låter rimligt att ta det lugnt med att ge fullt 😉

Det är rätt stor skillnad med mycket effekt i en gammal bil mot en ny, alla stödsystem som hela tiden går in och hjälper till gör att man kan utnyttja effekten i en ny bil på ett helt annat sätt och speciellt om det är blött på asfalten.

Samtidigt ger en ny bil inte samma körglädje då det oftast går lite för fort innan man känner någon form av inspirerande känsla, mustangen ger samma upplevelse vid 60% av hastigheten!

Link to comment
Share on other sites

Stolar som man sitter fast i gör hur mycket som helst, att ta stöd med knät i dörren bidrar inte till någon bra körupplevelse.

Jag byggde en "clubsport" båge med fäste för både 3-punkt och 6-punktbälte, att köra 6-punkt på gatan blir man tokig av, du når ingenting och kan knappt stänga dörren när du är fastspänd. 4-punkt hade jag inte valt, risken för underglidning är alldeles för stor.

Så här ser det ut i min bil:

Inredning-15.thumb.jpg.8cfefceb0d9272fcf2d2affbf6dccb31.jpg

Inredning-16.thumb.jpg.3098e0366a7bdf690c98416b1789cb4e.jpg

Inredning-17.thumb.jpg.cefa36733ea50b9d953b750143e852d0.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

55 minutes ago, JanneJ said:

Stolar som man sitter fast i gör hur mycket som helst, att ta stöd med knät i dörren bidrar inte till någon bra körupplevelse.

Jag byggde en "clubsport" båge med fäste för både 3-punkt och 6-punktbälte, att köra 6-punkt på gatan blir man tokig av, du når ingenting och kan knappt stänga dörren när du är fastspänd. 4-punkt hade jag inte valt, risken för underglidning är alldeles för stor.

Så här ser det ut i min bil:

Inredning-15.thumb.jpg.8cfefceb0d9272fcf2d2affbf6dccb31.jpg

Inredning-16.thumb.jpg.3098e0366a7bdf690c98416b1789cb4e.jpg

Inredning-17.thumb.jpg.cefa36733ea50b9d953b750143e852d0.jpg

 

Det där såg intressant ut, har varit i kontakt med en i staterna som byggde en borttagbar båge till 4/6 punktsbälte vilket hade varit skönt så man kunde nyttja baksätet om man är fler som åker (dock finns det godkända burar som tillåter dig att nyttja baksätet när infästningen till 6 punkt fortfarande är där)

6 punkt kan jag helt klart  tänka mig, tack för tipset! Får jag fråga vilka sparco stolar det är? Har tittat runt på ett par stycken själv men alltid lättare att se dom i bilar redan så man ser hur dom passar in!

Link to comment
Share on other sites

Det är Sparco Rev, jag är 178 lång, väger 74 kg och är smal över höfterna och den passar mig utmärkt. Har provat lite olika stolar och det skiljer jättemycket framför allt på bredden så prova innan köp är mitt råd, undvik också de billigare stålrörsstolarna typ Sparco Sprint, sittkomforten är verkligen inte bra, det känns som man sitter i en hängmatta.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, JanneJ said:

Det är Sparco Rev, jag är 178 lång, väger 74 kg och är smal över höfterna och den passar mig utmärkt. Har provat lite olika stolar och det skiljer jättemycket framför allt på bredden så prova innan köp är mitt råd, undvik också de billigare stålrörsstolarna typ Sparco Sprint, sittkomforten är verkligen inte bra, det känns som man sitter i en hängmatta.

Tackar, planen är att prova ett par stycken men det skadar ju absolut inte att ha tips på vad andra tycker om vissa stolar, jag själv är 180cm och väger runt samma som dig så det är ju en bra utgångspunkt när man väl provar stolarna.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Vad för dessa projekt med sig? Att man handlar på sig lite saker till garaget, införskaffade mig en kallsåg så jag kan skära rören, göra Pie cuts osv till mitt 3" avgassystem, det kommer svetsas in ett par V-band clamps till varje sida så man kan byta ut delar i avgassystemet utan att behöva plocka ner allt.

Får tacka syrran också som jobbar på Ahlsell, 12 meter 3" rostfritt polerat (livsmedelsrör) är inköpt via henne så slutsumman hamnade på 1300kr istället för 11000kr + moms 😁

20200808_121939.jpg

20200808_143507.jpg

20200808_145213.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

kul tråd, Sitter själv och botaniserar bland 408/427orna...

vad köpte du för något? har du en spec? och varför köpte du just den?

Själv siktar jag på en manuell låda, mest för att jag gillar att köra manuell.

Tack för tipset om snowball, skall höra av mig till dem.

Hur har du gjort med förstärkningar och styvhet på chassiet? Hittade du något som  var klart bättre än det andra?

Link to comment
Share on other sites

kul tråd, Sitter själv och botaniserar bland 408/427orna...

vad köpte du för något? har du en spec? och varför köpte du just den?

Själv siktar jag på en manuell låda, mest för att jag gillar att köra manuell.

Tack för tipset om snowball, skall höra av mig till dem.

Hur har du gjort med förstärkningar och styvhet på chassiet? Hittade du något som  var klart bättre än det andra?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 8/25/2020 at 9:27 AM, soderd said:

kul tråd, Sitter själv och botaniserar bland 408/427orna...

vad köpte du för något? har du en spec? och varför köpte du just den?

Själv siktar jag på en manuell låda, mest för att jag gillar att köra manuell.

Tack för tipset om snowball, skall höra av mig till dem.

Hur har du gjort med förstärkningar och styvhet på chassiet? Hittade du något som  var klart bättre än det andra?

Oj ber om ursäkt för riktigt sent svar! Varit mycket på jobbet det senaste så har inte haft tid att titta in!

Pratar du om motorn? Blev ju en 408 stroker (410 egentligen om man ska vara noga) Spec sheet kan jag lösa under helgen (glömt att posta det). Anledningen var mest för att jag tänkte "ska jag göra allt jobb med att byta motor så byter jag ju inte till en 289a igen utan då får det bli något vassare) och sen spårade det lite då man satt och valde sen såg "åh, ja men 10 tusen till så får den lite mer hästar, men vänta 11 till på det så ökar effekten ganska bra, ojdå är vi redan uppe i dessa pengarna? Ja men då gör inte det något ifall man slänger på 10 tusen till"
 

Växellådan tror jag faktiskt blir en förstärkt c4a, mest för att den passar rakt i utan modifikation (vill inte skära i onödan) samt att det är ganska skönt att ha det när man kör på cruising osv.

Förstärkningar tänkte jag göra ganska standard, tjocka swaybars, tractionbars (är ju egentligen ingen förstärkning), subframe connectors, kanske X brace beroende på hur platsen ser ut, monte carlo bar, export brace. Något stag bakom framskärmarna som binder ihop ramen bättre. Sen leker jag med tanken på att sätta in en halvbur ifall olyckan skulle vara framme, vi får dock se lite längre fram (fortfarande svårt att få tag i vissa delar pga corona så det verkar knapert att hinna få ut henne till sommaren men jag kämpar vidare!) 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 2020-09-11 at 22:10, Simon Lundqvist said:

Oj ber om ursäkt för riktigt sent svar! Varit mycket på jobbet det senaste så har inte haft tid att titta in!

Pratar du om motorn? Blev ju en 408 stroker (410 egentligen om man ska vara noga) Spec sheet kan jag lösa under helgen (glömt att posta det). Anledningen var mest för att jag tänkte "ska jag göra allt jobb med att byta motor så byter jag ju inte till en 289a igen utan då får det bli något vassare) och sen spårade det lite då man satt och valde sen såg "åh, ja men 10 tusen till så får den lite mer hästar, men vänta 11 till på det så ökar effekten ganska bra, ojdå är vi redan uppe i dessa pengarna? Ja men då gör inte det något ifall man slänger på 10 tusen till"
 

Växellådan tror jag faktiskt blir en förstärkt c4a, mest för att den passar rakt i utan modifikation (vill inte skära i onödan) samt att det är ganska skönt att ha det när man kör på cruising osv.

Förstärkningar tänkte jag göra ganska standard, tjocka swaybars, tractionbars (är ju egentligen ingen förstärkning), subframe connectors, kanske X brace beroende på hur platsen ser ut, monte carlo bar, export brace. Något stag bakom framskärmarna som binder ihop ramen bättre. Sen leker jag med tanken på att sätta in en halvbur ifall olyckan skulle vara framme, vi får dock se lite längre fram (fortfarande svårt att få tag i vissa delar pga corona så det verkar knapert att hinna få ut henne till sommaren men jag kämpar vidare!) 

Gött, jag stoppar i en 427a med en tko600 låda nu under vintern.

Efter det får vi se hur vi får styvhet.

Bur kommer inte in i min bil. det förstör för mkt. skall fortfarande vara en gammal bil om man inte tittar på den med lupp.

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, soderd said:

Gött, jag stoppar i en 427a med en tko600 låda nu under vintern.

Efter det får vi se hur vi får styvhet.

Bur kommer inte in i min bil. det förstör för mkt. skall fortfarande vara en gammal bil om man inte tittar på den med lupp.

Om man trimmar / byter motor så är det inte enbart en del som påverkas , Mustanger är vell inte vidare vridstyva i chassit .

Bättre bromsar i fram + större fälgar för att få plats med större bromsar , troligtvis bromsservo .

Modifierad vxl låda eller byta helt .

9 tums bakaxel som måste förstärkas .

Bättre eller minst renoverad fram / bak vagn .

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...