Jump to content

Grufman Bil funderar på att sluta sälja vissa tillbehör - vad tycker du?


grufman

Recommended Posts

En tanke har växt fram under rätt lång tid - nämligen tanken att sluta importera och sälja vissa typer av trim och tillbehör till framförallt Mustanger.

Framförallt rör det följande tillbehör:

• Avgassystem utan ljuddämpning, "loud pipes" etc
• Long tube headers
• Race-katalysatorer eller avgasdelar utan katalysatorer
• Tuning-boxar
• Programvaror som används för att stänga av katalysatorer, sensorer eller annan typ av avgasrening 
• Programvaror som används för att höja motoreffekten

Det finns flera orsaker till att denna tanke kommit, och jag skall försöka rangordna dessa idéer nedan:

• Intresset finns inte längre som det gjorde för 10 år sedan. De flesta efterfrågar helt enkelt inte denna typ av produkter längre. De flesta som kör Mustang idag är nöjda med vad som sitter original på bilen. Faktiskt! Suget efter "buller" är mycket mindre nu än det va för 5-10 år sedan. Detta är den mest gällande orsaken - vi har sett en nedåtgående trend under lång tid, och vi upplever att andra importörer noterat samma sak.
• Bilarna som säljs idag är mycket mer komplicerade att trimma, och vi upplever att företagen som tillhandahåller trimprogramvaror har svårt att göra programvaror som faktiskt fungerar och om inte skapar nya problem. Detta har bland annat inneburit högre kostnader för oss och dom som köper trimmen i tron att det är bara "plug and play" - vilket det inte är
• Nya restriktioner i USA gör att alla parametrar inte längre går att modifiera, bla stänga av o2-sensorer vilket gör att många typer av modifieringar inte längre går att göra på ett vettigt sätt.
• Att bullra är inte lika modernt längre...
• Att släppa ut massor av avgaser är inte lika "ball" längre heller

Vi har som sagt inte fattat något slutgiltigt beslut ännu, men vi överväger att börja fasa ut dessa produkter ur vårt sortiment under 2021-2022

Vad är din syn på det hela?
 

Link to comment
Share on other sites

Fullt förståeligt, världen blir bara tråkigare och tråkigare  🙂  Ha ha , nä tror det hänger ihop en hel del med att effekten på det som levereras från fabrik ökat till mer än de flesta nånsin nyttjar, en modern Musse har ju dessutom inbyggt mild or wild avgassystem som std. Att frångå orginal blir svårare och krångligare hela tiden.

Andelen före Gen 6 som inte redan bytt till snälla muller burkar är nog få och andelen som går längre till longtube och racekattar är gissningsvis lätt räknade men det vet väl ni bäst som säljer grejerna?  Och vem pallar köra utan kattar idag, luktar ju satan bara man går runt en sån bil på tomgång och att ligga bakom någon bil utan cattar som stinker är ju en pina.  Men att bullra, skapa lokal dimma  och lägga långa lakritsar är ju löjligt kul....en stund. Sen vill man trycka på knappen och mysmullra iväg till bra musik igen. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Min högsta önskan är att erat fantastiska företag finns kvar för lång tid framöver. Jag har en Mustang 05 GT och tror inte det finns fler företag som kan vara mer generösa vid hjälp med små och stora problem  för oss som bor långt ifrån erat företag. Förutom hjulen är min bil i helt originalskick. Och statistiskt sett kommer det att löna sig i framtiden, med tanke på att jag redan nu har donerat min bil till min systerdotterson som är idag 1,5 år när han fyller 18 år, då är jag 78 år och skall nog inte flänga omkring med den, eller???? . Så allt "krimskrams" är ganska ointressant. Så i mitt tycke kan ni göra åtgärder som gynnar er bäst ekonomiskt. Med vänlig hälsning cfk 487

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fullt förståligt att lägga av med det! 
Pytteliten marknad och inget behov som skrivet....Lär minska ännu mer som allmänna läget ser ut med både valuta,lagar och regler.
Huxflux försvinner ”ottomotorn” helt vilket kan gå fortare än många tror

En handfull entusiaster kan dessutom inte hålla igång ett företag.

En betydligt mycket större marknad är att hjälpa alla bilar före EFI tiden som vill konvertera.
Ser hur Brillko och Roine fullkomligen drunknar i jobb med konverteringar till EFI och laddning...Dessutom många som slutar p.g.a pension.
Där finns det en marknadslucka.

Massor som vill få in Coyote och överväxellådor och andra moderniseringar.

Får själv massor av frågor och även hjälpt flera men undviker helst då jag har jobb ändå.

Restomod marknaden 100-fallet större än nyare generationer.

Men ger man sig in där krävs mer uppfinningsrikedom än bara byta ut delar.

Titta på vilken serie som helst på MotorTrend det är 100% restomod.

Link to comment
Share on other sites

11 timmar sedan, Per Berglund said:

Fullt förståligt att lägga av med det! 
Pytteliten marknad och inget behov som skrivet....Lär minska ännu mer som allmänna läget ser ut med både valuta,lagar och regler.
Huxflux försvinner ”ottomotorn” helt vilket kan gå fortare än många tror

En handfull entusiaster kan dessutom inte hålla igång ett företag.

En betydligt mycket större marknad är att hjälpa alla bilar före EFI tiden som vill konvertera.
Ser hur Brillko och Roine fullkomligen drunknar i jobb med konverteringar till EFI och laddning...Dessutom många som slutar p.g.a pension.
Där finns det en marknadslucka.

Massor som vill få in Coyote och överväxellådor och andra moderniseringar.

Får själv massor av frågor och även hjälpt flera men undviker helst då jag har jobb ändå.

Restomod marknaden 100-fallet större än nyare generationer.

Men ger man sig in där krävs mer uppfinningsrikedom än bara byta ut delar.

Titta på vilken serie som helst på MotorTrend det är 100% restomod.

Convertera till mer körbarhet med modernare motorer, efi konvertering och mer körbara lådor är nog en marknad ett tag. Stor del av dom riktigt inbitna har redan gjort det men det finns nog en stor andel finbilsägare eller muskelbilsägare som vill men inte har tid eller intresset själv. En reflektion jag gjort redan för några år sedan är att på 90- talet var du rätt tung i skallen och klöderna luktade skunk av alla avgaser efter att hängt på Wheels cruising på sveavägen hela kvällen. Det var som en tidsresa tillbaka till 70 talet när staden var fylld av riktiga skitgrisar som alla Amazoner, 140 or, Bubblor,  Taunusar och Kadetter var på den tiden. Man insåg vilken bra grej det var med avgasrening och cattar. Idag märks det knappt trots att hela Sveavägen är en proppfull parkeringsplats för gamla Amerikanare som sakta kryper fram på tomgång.  Majoriteten har friska vältunade maskiner vilket gör att äcklig oljerök och fetsvart avgasrök ersats av väldoftande gummirök, rappa maskiner och en å annan mumsig metanolånga. Sällsynt även med överhettade motorer och kokande kylare. Men det finns gissningsvis massor kvar att convertera där ute i garage och lador, kanske inte av nuvarande 60+arre som bara kör upp ett par tankar per år men av nästa ägare som insett att man kan använda bilen och resa med klenoden om man converterat.

 

Link to comment
Share on other sites

En bråkdel som konverterat upplever jag.
De som gjort det är 90% rätt okunniga och behöver hjälp även efteråt med inställningar och felsökning.
Såg hur Stefan "vädjade" på FB till folk att först försöka läsa instruktionerna innan man skickar support frågor.
En del frågor är ju så basala att man undrar vad som hänt med folk!! 
Det har aldrig varit så lätt till kunskap som nu men fler än någonsin vågar eller orkar göra nått själva.

Och det är just så att majoriteten är fortfarande en "analog" generation och även om man är duktigt så vågar man inte riktigt ta steget ut....eller har inte lust menar jag!

Att många har fräscha maskiner är rätt logiskt eftersom bilarna är mestadels 50+ i ålder så allt är utbytt eller renoverat.
Stark köpkraft hos de flesta gör att man bara köper nytt när nått krånglar..
På 90-talet hade du bara råd att renovera toppar...idag köper man nya för samma summa.

Att ha en verkstad idag är unikt och värdefullt så att bredda sig är guld värt
En klassisk "bilverkstad" är ytterst sällsynt och de flesta är enbart märkes specialister  med dräpande kostnader på diagnosverktyg och licenser.

Många med lite "konstigare" bilar än Ford står ju dessutom inför faktum att snart är det omöjligt att ens få tag på reservdelar
En "uppgradering" eller konvertering är snart en nödvändighet.

Snart sneglar folk även mot eldrift i sin klassiker vilket många rynkar på näsan åt...Klart intressant för en teknikintresserad som mig!

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, Per Berglund said:

En bråkdel som konverterat upplever jag.
De som gjort det är 90% rätt okunniga och behöver hjälp även efteråt med inställningar och felsökning.
Såg hur Stefan "vädjade" på FB till folk att först försöka läsa instruktionerna innan man skickar support frågor.
En del frågor är ju så basala att man undrar vad som hänt med folk!! 
Det har aldrig varit så lätt till kunskap som nu men fler än någonsin vågar eller orkar göra nått själva.

Och det är just så att majoriteten är fortfarande en "analog" generation och även om man är duktigt så vågar man inte riktigt ta steget ut....eller har inte lust menar jag!

Att många har fräscha maskiner är rätt logiskt eftersom bilarna är mestadels 50+ i ålder så allt är utbytt eller renoverat.
Stark köpkraft hos de flesta gör att man bara köper nytt när nått krånglar..
På 90-talet hade du bara råd att renovera toppar...idag köper man nya för samma summa.

Att ha en verkstad idag är unikt och värdefullt så att bredda sig är guld värt
En klassisk "bilverkstad" är ytterst sällsynt och de flesta är enbart märkes specialister  med dräpande kostnader på diagnosverktyg och licenser.

Många med lite "konstigare" bilar än Ford står ju dessutom inför faktum att snart är det omöjligt att ens få tag på reservdelar
En "uppgradering" eller konvertering är snart en nödvändighet.

Snart sneglar folk även mot eldrift i sin klassiker vilket många rynkar på näsan åt...Klart intressant för en teknikintresserad som mig!

Att göra restomod-konverteringar är inget som Grufman kommer hålla på med. Det finns flera anledningar.

1) Vi har inte erfarenheten och kunskapen om gammelbilarna
2) Det är svårt att beräkna priser på förhand, för det finns så mkt småpill som kan behöva fixas som inte går att prissätta innan arbetet påbörjas, ska det göras ska det göras med bra kvalitet
3) Risken att få strul av typen "Du, min belair 59'a med den där motorn du stoppade i har en konstig vibration vid ett visst varvtal", 10 timmars felsökning senare: obalans i kardanen... osv.
4) Svårt att få hög och jämn produktion i verkstaden. Har man en verkstad som kostar 1 mille om året i hyra och löner på många millar per år är det viktigt att ha högt flöde i verkstan. Bilar skall in-ut på löpande band. Att ha lik som står i verkstan i veckor är inget man kan ta betalt för. Vi debbar 1200kr/timmen ungefär, och lägger man ner 200 timmar på en ombyggnad så går arbetet på 240.000kr plus 200.000kr i material. Jag vill påstå att antalet kunder som har 1/2 mille att spendera på en resto mod är extremt få, speciellt när dom står med summitkatalogen i handen och säger "vaffan du är dyr den här motorn kostar ju bara 6700 dollar på summit" etc etc etc.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ja har ni "vanliga" mekaniker och inte kan köra utan för "boxen"så förstår jag dig helt ut.
Och är det dessutom löpande band principen och bara jobba mot index priser på service jobb så kan ni ju inte heller lägga special tid på de få Mustanger som trillar in.
Bättre isåfall lägga ner det helt och fokusera mängden och vässa sig.

Mitt tips gäller mer enklare EFI konverteringar och liknande jobb..... Tanken var inte alls att man river och bygger bilar "ground up" ..
Man kan heller inte överdriva vilka jobb verksamheten ska ta utan anpassa sig där det går och utveckla sig.
Jag har 30års erfarenhet att jobba bara med special till stora fordonsindustrier så jag vet exakt komplexiteten och vilken kundkrets man bör gå mot

Som ett tips bör du undvika  kategorier av människor som exempelvis fäster plånboken i en kedja eller traskar in i träskor! 
Särskilt om de råkar ha en Summit katalog i handen uppenbarligen! 🤔

Det finns ju redan företag så som exempelvis https://swedenmustang.com/ som tar det som bjuds så inget är omöjligt...Bara mer eller mindre svårt

Ändrade %s av %s (%s)
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Surt sa räven. Men jag förstår er, finns ingen efterfrågan så går det ju inte.
Men fan va jag hatar vart vi är påväg, så mycket roligare det var förut!

Snart får man inte grilla kött heller. Blir väl grillat grässtrå snart...

Loud pipes saves lifes!

// Danne

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, Peter Ekelund said:

Ifall ingen köper trimgrejer är det sunt att inte sälja det. De flesta äldre Mustanger är redan uppgraderade och på nyare gör man det inte.

Jag tror din analys är korrekt

Link to comment
Share on other sites

12 timmar sedan, Robban1 said:

Jag har troligen en av de sista V8:orna som finns att köpa för sen väntar elbilar med nästrimmer som ljud. Inget som jag ser fram precis. 

elbilarna går som sören. har en själv. rastar de flesta v8'or med enkelhet.

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
On 2020-04-29 at 12:04, grufman said:

En tanke har växt fram under rätt lång tid - nämligen tanken att sluta importera och sälja vissa typer av trim och tillbehör till framförallt Mustanger.

Framförallt rör det följande tillbehör:

• Avgassystem utan ljuddämpning, "loud pipes" etc
• Long tube headers
• Race-katalysatorer eller avgasdelar utan katalysatorer
• Tuning-boxar
• Programvaror som används för att stänga av katalysatorer, sensorer eller annan typ av avgasrening 
• Programvaror som används för att höja motoreffekten

Det finns flera orsaker till att denna tanke kommit, och jag skall försöka rangordna dessa idéer nedan:

• Intresset finns inte längre som det gjorde för 10 år sedan. De flesta efterfrågar helt enkelt inte denna typ av produkter längre. De flesta som kör Mustang idag är nöjda med vad som sitter original på bilen. Faktiskt! Suget efter "buller" är mycket mindre nu än det va för 5-10 år sedan. Detta är den mest gällande orsaken - vi har sett en nedåtgående trend under lång tid, och vi upplever att andra importörer noterat samma sak.
• Bilarna som säljs idag är mycket mer komplicerade att trimma, och vi upplever att företagen som tillhandahåller trimprogramvaror har svårt att göra programvaror som faktiskt fungerar och om inte skapar nya problem. Detta har bland annat inneburit högre kostnader för oss och dom som köper trimmen i tron att det är bara "plug and play" - vilket det inte är
• Nya restriktioner i USA gör att alla parametrar inte längre går att modifiera, bla stänga av o2-sensorer vilket gör att många typer av modifieringar inte längre går att göra på ett vettigt sätt.
• Att bullra är inte lika modernt längre...
• Att släppa ut massor av avgaser är inte lika "ball" längre heller

Vi har som sagt inte fattat något slutgiltigt beslut ännu, men vi överväger att börja fasa ut dessa produkter ur vårt sortiment under 2021-2022

Vad är din syn på det hela?
 

Mycket intressanta inlägg!

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...