Jump to content

Accelererar inte


JonWid

Recommended Posts

Hej, jag och min fru har en Mustang från 2010 med 4.6l V8. 
Igår så var vi ute och körde på en ”spontan” träff med klubben. När vi skulle åka hem från träffen så ville inte bilen accelerera vid låga varv. Det kändes som att trampa på en ballong. När jag släppte på gasen och trycker ner igen så fungerar det som vanligt igen. Senare på resan så började detta fenomen även på högre varv. Oftast så funkade bilen helt ok efter det men den känns ibland lite slö och ryckig. Någon  som kan komma med något tips? Motorlampan tänds inte. 

Link to comment
Share on other sites

Är det något gjort vid motorn eller är bilen original? Är det som att motorn helt tappar orken och inte reagerar alls på gasen? Då kan det vara bränslerelaterat

Testa att rengöra gasspjället. Kan vara mycket olja/sot där i som gör att bilen går illa och rycker.

Link to comment
Share on other sites

Vad vi vet är bilens motor original. Bilen blir orkeslös i en halv sekund. Jag vet inte hur jag ska kunna beskriva det? Den svarar inte på gasen men den dör inte utan mer som ett vakuum. Jag hoppas att det är bränsle relaterat. Kan det vara bränsle pump eller filter?
Tack för tipset!👍🏻

Link to comment
Share on other sites

Om det bara är en halv sekund så kan det vara en tändspole som trilskas. Men då brukar bilen hugga till. Men rengör gasspjället och kolla vakuumslangar m.m 🙂 Händer det oavsett om du gasar lite eller fullt?

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
2 timmar sedan, Wallentin said:

Om det bara är en halv sekund så kan det vara en tändspole som trilskas. Men då brukar bilen hugga till. Men rengör gasspjället och kolla vakuumslangar m.m 🙂 Händer det oavsett om du gasar lite eller fullt?

Det händer när jag både gasar lite och fullt. Det högg till igår när jag skulle ut på motorvägen och då var det full gaspådrag. Annars har det inte varit något hugg. Tack för tipset. 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Peter Ekelund said:

När byttes bränslefilter senast?

Ingen aning men vi ska ta reda på det. 

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, Wallentin said:

Kolla även när tändstiften byttes senast 🙂

Det gjordes för en vecka sedan så jag hoppas det blev rätt utfört

Link to comment
Share on other sites

Nu är vår Musse hos doktorn, bara att hoppas dom hittar och kan åtgärda vad felet är. Jag och min fru förmedlade alla tips vi fått här. Tack för hjälpen. Jag skriver här när jag vet vad felet var och hur det blev åtgärdat. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
1 hour ago, Peter Ekelund said:

Har doktorn lyckats läka Mustangen?

 

Nej, tyvärr inte riktigt. Bilen går bra förutom i vid visa tillfällen då den larvar sig. Vi ska byta tändspolarna så får vi se om det hjälper. 

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle gissa på glapp i kablaget till bränslepumpens kontrollmodul (sitter i bakkant i reservhjulsbaljan)

Om man har ett reservhjul som inte sitter fast eller några verktyg som ligger löst där kan dessa lätt komma emot kablaget och orsaka glappkontakt.

mvh Mats

Link to comment
Share on other sites

Det ni räknar upp borde ge en felkod och dessutom bör nog Check Engine lampan tändas
En tändspole, bränslepump ger direkt felkod

Verkstan antar jag gjorde en diagnos?

Du nämner att det inte händer något när du trycker på gasen.
Spontant låter det mer som om inte spjällhuset öppnar på kommando.....Spjället öppnas med en elektrisk motor så det finns ingen fysisk koppling till pedalen.
"Fly By Wire" 🙂

Så kanske TPS givaren i enheten inte fungerar som den ska.
Kanske pedalens givare inte sänder rätt
Kanske elmotorn i spjälhuset inte reagerar korrekt

Som sagt allt det är ju bara gissningar och ovan tips är lätt läsa av med diagnosverktyg.

 

 

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
3 timmar sedan, Per Berglund said:

Det ni räknar upp borde ge en felkod och dessutom bör nog Check Engine lampan tändas
En tändspole, bränslepump ger direkt felkod

Verkstan antar jag gjorde en diagnos?

Du nämner att det inte händer något när du trycker på gasen.
Spontant låter det mer som om inte spjällhuset öppnar på kommando.....Spjället öppnas med en elektrisk motor så det finns ingen fysisk koppling till pedalen.
"Fly By Wire" 🙂

Så kanske TPS givaren i enheten inte fungerar som den ska.
Kanske pedalens givare inte sänder rätt
Kanske elmotorn i spjälhuset inte reagerar korrekt

Som sagt allt det är ju bara gissningar och ovan tips är lätt läsa av med diagnosverktyg.

 

 

Hej, många gissningar där men jag tackar och tar emot. Var ut och provkörde idag och när jag gjorde en kraftig högersväng så dog bilen. La i park och startade bilen igen. Startade utan problem.  Den kändes lite ryckig efter det. Är kan det vara samma sak? Dvs samma fel?

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

6 minuter sedan, Peter Ekelund said:

Kan det vara spjällen som sitter i insuget som stökar och inte öppnar som de ska? IMRC plates. Det kan vara de som kärvar eller inte fungerar alls. Man kan se stagen till dem i bakkant på insuget.

Var ut och provkörde idag och när jag gjorde en kraftig högersväng så dog bilen. La i park och startade bilen igen. Startade utan problem, igen motorlampa lyste. Den kändes lite ryckig efter det. Är kan det vara samma sak? Dvs samma fel?

Link to comment
Share on other sites

6 timmar sedan, datmbn said:

Jag skulle gissa på glapp i kablaget till bränslepumpens kontrollmodul (sitter i bakkant i reservhjulsbaljan)

Om man har ett reservhjul som inte sitter fast eller några verktyg som ligger löst där kan dessa lätt komma emot kablaget och orsaka glappkontakt.

mvh Mats

Reservhjulet sitter fast ordentligt, det gjorde även verktygen. Tack för tipset iaf//Jonas

Link to comment
Share on other sites

Nej plattorna ger oftast en fördröjning på gasen. Eller ett ryck när man gasar. Ladda ner Forscan från internet, köp en OBD2 plugg och logga lite data på bilen medan du kör. Bränsletryck, trottelposition, varvtal, tändning, signal från gaspedal mm. Eller du har kanske något annat du kan logga med?

Link to comment
Share on other sites

48 minuter sedan, Peter Ekelund said:

Nej plattorna ger oftast en fördröjning på gasen. Eller ett ryck när man gasar. Ladda ner Forscan från internet, köp en OBD2 plugg och logga lite data på bilen medan du kör. Bränsletryck, trottelposition, varvtal, tändning, signal från gaspedal mm. Eller du har kanske något annat du kan logga med?

4BF25120-5660-430E-91F2-B6B42C51F6C4.png

487D07A5-BF69-4F43-B2B3-B2770651FE42.png

B58EC566-DE56-463B-AE22-BB1BCC97C18B.png

9B170B97-2E47-484E-9A4D-D8B4CBDF9B9C.png

D5CA111B-4A94-44D8-9268-80D2F084E08B.png

CDDED35F-B0EC-45F9-A3D8-8C3633DDADC2.png

3C9B9A3E-83D9-425F-BF7A-84027C01035D.png

4880E104-4683-42DA-87BA-402E59EA7847.jpeg

0DAB686A-5330-4A1B-BD51-BA182C711049.png

D8BC5064-C739-4F23-BC31-268B4C7F897E.png

3D993291-48AE-4519-8EE3-6F3FAC562ADB.png

398FC0D8-8BBD-412D-A30C-DE8A5B669485.png

F7476CDA-9C0A-4253-B1FE-9D96CCFA2D90.png

05107958-1D16-4040-BA20-094DE371FE0F.png

AFB6FAC4-6EC8-4534-AB9C-1BEBE265D06C.png

29127161-2C96-4448-AAAE-24631A81D5CB.png

A3D1C716-54D4-404E-B4C4-FF62565FAF6A.png

85B3C0F0-4D88-4AEF-B83A-618C7E991EC8.png

327C3B11-CAE2-4040-8970-9267B4552296.jpeg

0BC6F988-1E9B-4B87-862B-04E1CA57B59F.png

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Med den felkoden så låter det som att bränsletrycksgivaren är kass. Då ger den fel värden till bilen dator och den går inte som den ska.

Hittade en video på youtube, där ser du vad han gör/byter. Kanske inte är den bästa videon.

 

Den sitter monterad på spridarbryggan och den läser av bränsletrycket. Rockauto har nya: https://www.rockauto.com/en/catalog/ford,2006,mustang,4.6l+v8,1432173,fuel+&+air,fuel+injection+pressure+sensor,6376

Annars om man  vill hitta begagnat så finns det kanske på bildelsbasen.se 🙂

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Sensorer ska alltid köpas nya och alltid helst Ford.
Väldigt känsliga saker och köper man Ford får man alltid den senaste utgåvan.

En kunnig tekniker bör tolka värdena men kanske är bara en sensor 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Bränsle trycksgivaren är nog inte svår att få tag på. Bal tillverkar Bosch dem och det är många bilar som använder sig av den. Kurvorna du skickade blir tyvärr så små att det inte går att läsa på skärmen med mina gubbögon...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...