Jump to content

Missljud bakvagn Mustang GT 2012


Sodermart

Recommended Posts

Har sökt och googlat detta en längre tid men nu kört fast. Har ett "skrammel" från höger bak när man kör i mindre gupp (över brunnslock, skarvar i vägen eller än värre kullerstensgata som man undviker köra på). 

Bilen är sänkt med fjärdar med justerbart panhardstag. Bakre krängningshämmare har lite frigång i sidled, varpå jag bytt alla bussningar till polyuretan. Ingen skillnad. Har då provat med en gummibit emellan där det är trångt, ingen skillnad. 

Bilen har inte gått så långt, och det är knäpptyst på vänster sida. Dock enormt störande då det hörs både inne i bil och utanför. 

Alla tips mottages! 

Link to comment
Share on other sites

Har du kollat så att bromsoket sitter fast ? Jag frågar för både jag och "Mustang Micke" har varit med om att bromsoket har lossnat, 
och om bara ena fästskruven är lös kan det nog slamra.

Annars får man väl gå igenom alla bussningar och leder och kolla efter glapp.
Bärarmar, krängningshämmare, krängningshämmarstag, panhardbussning, stötdämpare (kan även låta inne i en utsliten dämpare), 
fjädrar med gummimellanlägg, handbromswirar som är lösa, saker som ramlat ner i skärmen från bagaget, avgassystem, ljuddämpare, tankavluftning,
bromsrör och slangar. Ja det var vad jag kunde komma på så här på rak arm, sedan är det ju svårt att veta varifrån ett ljud kommer, kan ju 
låta på ett ställe och fortplanta sik till ett annat ställe där man hör det.

Mvh Mats

Link to comment
Share on other sites

Mats har ju täckt in de flesta möjligheter men jag blir nyfiken på ljudet, precisera ljudet kan ge bättre ledning. Skrammel för mig är oftast någon tunnare plåt inblandad som har lite efterklang av en stöt medans en bussning eller annat glapp blir mer klonk eller dubbelklonk  eller klonk-took om du förstår.

Har du justerat panhardstaget så att axeln är centrerad, den rör sig åt höger eller kanske mer korrekt karossen flyttar sig åt vänster när fjädringen komprimeras, beroende på däck och hur mycket du sänkt kan däcket ta i skärmen. Sen blir det inte mycket fjädringsväg kvar om man sänker t.ex 1,5 tum bak som jag har. Bara ett par cm kvar till bumpstoppern som då börjar inverka. Den kan också vara lös och då ge ljud ifrån sig.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...